Avatar billede blueeye97 Nybegynder
26. november 2005 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af trådløst netværk på Linksys WRT54G

Jeg har ovenstående router men har normalt wireless slået fra. Nu har min søn købt en Sony PSP og jeg koblede derfor den trådløse funktion til. PSP'eren kom på internettet med det samme og det var jo fint nok. Bortset fra at det jo helst ikke skulle kunne lade sig gøre så nemt.

Er der en der kan forklare hvordan jeg skal sætte routeren op så mit lokale netværk er beskyttet og så andre ikke kan komme på nettet via min adsl ?
Avatar billede dreamless Nybegynder
26. november 2005 - 21:19 #1
Det gør du ved at slå kryptering til. Du skal helst bruge WPA (dog ved jeg ikke om din søns psp understøtter dette). Hvis du ikke kan vælge WPA ved jeg det er muligt at hente enten en firmware opdatering af routeren eller hente trejde parts fireware som feks openWRT (kan dog ikke anbefales hvis du ikke er vant til at rode med mere tekniske ting)
Avatar billede dreamless Nybegynder
26. november 2005 - 21:21 #2
En anden ting du også kan gøre er at slå MAC adresse filtrering til så kun de computere (enheder) du tillader kan gå på nettet. Du kan læse en masse generelle ting om wifi sikkerhed på http://www.wifi-sikkerhed.dk
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
26. november 2005 - 21:35 #4
Jeg har faktisk forsøgt at sætte securitymode til WPA. WPA Algorithms er sat til TKIP. Det understøtter PSP'eren nemlig.

Jeg har så skrevet en kode i WPA Shared Key og derefter forsøgt. Men PSP'eren brokkede sig over en timeout fejl.

Lige nu kan jeg ikke teste for han sidder begravet i at spille. Den er købt i dag så har er dybt begravet i at spille :o))
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
26. november 2005 - 21:37 #5
Jeg har allerede opdateret med den firmware du omtaler...
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
26. november 2005 - 22:29 #6
Nåh, det fik jeg da "begravet" hele 2 gange :o)))

Jeg prøver at rode med det i morgen når førstedagsiveren har lagt sig...
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
30. november 2005 - 19:23 #7
Nu har jeg endelig fået lov til at rode med PSP'eren for sønnike.

Jeg har sat Linksys op til WPA. det understøtter PSP'eren også men de finder ikke hinanden. Jeg får en timeout fejl på PSP'eren (Key information exchange timed out)

Til gengæld har jeg fået det til at køre med WEP i stedet for. Det er vel også godt nok ikk ?
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
05. december 2005 - 13:27 #8
Svaret er - ifølge Linksys - at PSP'eren skal køre en online opdatering, før WPA virker.