Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 13:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

autoexec.bat der finder harddisk

Jeg er kommet til at flytte nogle drivere i windows hvilket resulterer i, at jeg ikke kan åbne computeren op med de normale boot-muligheder.

Jeg ved hvor driverne ligger og hvor de skal flyttes tilbage til, men jeg bliver nødt til at kunne have adgang til at kopiere dem tilbage (enten i DOS eller windows)

Jeg søger derfor koden til en startop-fil (autoexec.bat) der ikke gør andet end starter DOS med mulighed for at kommunikere på harddiskdrevet (c:). Jeg har kun en harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 13:46 #1
Hvad er dit styresystem ??
Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 13:46 #2
kører windows XP, men det kan ikke starte op nu
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 13:49 #3
Så kan du daikke tale om DOS det findes ikke i XP kører du FAT32 eller NTFS filsystem
Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 13:51 #4
det ved jeg ikke...

det jeg kan gøre er at starte computeren op på en bootdiskette, der så starter et fejlretningsprogram op... dette gør dog ikke noget ved mit problem, men når jeg lukker det ned ender jeg i dos

jeg har bare ikke adgang til harddisken, men kun til diskettedrevet (a:) og kan derfor ikke flytte driver-filerne på plads.
Avatar billede jens_bach Nybegynder
28. november 2005 - 13:52 #5
det er fordi der windows xp burger ntfs og det kan man ikke se fra dos
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. november 2005 - 13:54 #6
Download én af disse filer:
Diskette-boot: http://danborg.org/spy/download/Ntfs4freedos_dk.exe
CD-boot: http://danborg.org/spy/download/Ntfs4freedos_dk.iso

Indsæt en tom diskette/CD i diskette-drevet/CD-brænderen. Ved diskette-versionen dobbeltklikker du blot på den downloadede fil, så bliver den lagt over på disketten. Ved CD-versionen skal du køre et brænderprogram (fx. Nero), hvorfra du kan brænde det CD-billede, der findes i den downloadede iso-fil.

De kan læse både FAT32 og NTFS-filsystemet. Du skal bare huske at skrive "yes" (hele ordet, og ikke bare "y") når du bliver bedt om det.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. november 2005 - 13:55 #7
Rettelse: De kan både læse og skrive til FAT32 og NTFS-filsystemet.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 13:56 #8
Fremgangsmåden til at løse problemet afhænger af dit filsystem, kører du FAT32 starter du blot op på en startdiskette og så kan du gå ind på dit c-drev og flytte dine filer, kører du NTFS skal du fremstille en special diskette.
Kan du skifte til c: FRA DIN STARTDISKETTE ??
Avatar billede polle007 Nybegynder
28. november 2005 - 13:56 #9
Hvis du booter på din XP cd, kan du starte en recovery console. Herfra har du adgang til harddisken
Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 14:00 #10
jeg kan ikke skifte til c: fra min startdiskette... den der fulgte med computeren...

jeg har ikke en original windows-xp-cd, men en IBM recovery cd der fulgte med computeren... jeg er klar over at den kan bruges til at gendanne computerens indstillinger mv. men den sletter så også alle filerne på harddisken og dette ønsker jeg at undgå...

ejvindh. jeg prøver den løsning og vender tilbage snarest
Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 14:08 #11
ejvindh... programmet virker kun i windows, som jeg ikke kan komme ind i
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 14:14 #12
Download http://www.helgec.dk/ntfs4dos.zip -unzip - overfør til din startdiskette .- boot op på din startdiskette - skriv ntfs4dos.exe - følg vejledningen på skærmen
Avatar billede tt2002 Nybegynder
28. november 2005 - 14:29 #13
jeg var lidt hurtig ejvindh... den skulle bare pakkes ud i windows.... det virkede... tak !
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. november 2005 - 20:04 #14
Det var så lidt -- jeg takker for point :-)