Avatar billede Slettet bruger
30. november 2005 - 10:02 Der er 15 kommentarer og
7 løsninger

Nyt digitalt camera - men hvilket?

Hejsa.

Jeg er på trapperne til at købe et nyt digitalt camera, og ønsker derfor nogle anvisninger/gåde råd fra jer.

Jeg er amatør-fotografer, og ønsker at starte ud med at bruge auto-funktionerne, og alligevel opnå gode skarpe billeder. Og så langsomt begynde at bruge de lidt mere avancerede funktioner, som cameraet også skal have.

Jeg ved ikke om det er de rigtige ting jeg har skrevet, da jeg ikke har de store erfaringer med digitale cameraer. Men jeg har skrevet en kravliste, som I forhåbentligt vil kommentere:

==============================================
A:  Antal pixels: Min. 5 mill.?
Kommentar: Hvis kravet IKKE er at lave plakater, men max. A4-størrelse til print og ellers til alm. PC-brug, plus at der stadig skal være mulighed for at bruge digitalt zoom (indenfor rimelighedens grænser) - er 5 mill. pixels så nok?

B:  Auto-indstilling: Hvad skal man kigge efter, ved valg af camera?

C:  Et ordentligt autofokussystem: Præcis hvad er det?

D:  Linse: Glaslinse - evt. Zeiss?

E:  Optisk zoom: Hvor meget er relevant, ved valg af camera?

F:  Digitalt zoom: Hvor meget er relevant, ved valg af camera?

G:  Belysning: Naturlige lys eller om der skal anvendes flash: Men hvordan kan jeg vide, hvad jeg skal bruge, hvornår og i hvilke situationer?

H:  Manuelle indstillinger/færdigheder: ISO, lukkerhastighed, blændeværdi - evt. andre? Hvor kan man lære mere om det, og hvad skal man kigge efter, ved valg af camera?

I:  Hvidbalance: Hvad er det? Og hvad skal man kigge efter, ved valg af camera?

J:  Billed-formater: RAW-format? Eller evt. andre relevante formater, ved valg af camera?

K:  Memory Card: Hvilken størrelse kort vil være en relevant opgradering?

L:  Indbygget blitz?

M:  Fotobehandlingsprogram: Adobe Photoshop?

N:  Camera-forslag:
- Canon?
- Kodak?
- Nikon?
- Minolta?
- Olympus?
- Pentax?
- Canon Digital IXUS 50?
==============================================
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2005 - 10:08 #1
start med www.dpreview.com

og spørg på www.fotokritik.dk

canon er klart min favorit .

hvad er dit budget ?
Avatar billede bramming Nybegynder
30. november 2005 - 10:26 #2
Vi har lige købt et til almindelig brug - og jeg må indrømme jeg troede det var et High tech cam, inden for fotograf branchen, med alle de funktioner, indstillinger og jeg ved ikke hvad! - og så kvalitetten!!!
Bedømmelserne på det er også rigtig rigtig gode!
OG så et mega plus er den 2.7 tomme store skrm, til hurtig redigering, bedre fås det altså ikke!

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=130688

Kig på det her, det er til rimelige penge, og jeg skal love dig for at det er et super cam - og opfylder dine behov lang langt over!
Avatar billede martin_moth Mester
30. november 2005 - 10:32 #3
A:
Hvad vil du dog med den digitale zoom? Det er fandens værk ;o). Du kan altid lave de udsnit meget let på en PC derhjemme med et standard shareware program. Og 5 MP vil jeg mene bestemt er tilfredsstillende til stort set ethvert formål. Tag billeder UDEN digital zoom, og vil du så beskære dem senere, så gør det via en PC.

D: Ved ikke meget om det. Men jeg ville holde mit til mærker, der har forstand på at
lave alm. kameraer (Olympus, Minolta, Canon, ...)

E: Det afhænger jo helt og aldeles af dit behov. Noge har slet ikke brug for zoom, andre kan ikke undvære det. For meget zoom kan kræve brug af stativ. Minolta har generelt sindsygt meget optisk zoom på nogle af deres kameraer (har selv haft et Dimage z3 med 12x optisk zoom)

G: Det har jo ikke noget med kameraet at gøre. Du skal bare være sikker på at du selv kan styre din flash, og bevidst slukke den/tænde den selvom automatikken måske ville vælge det modsatte. Om du i det enkelte foto skal bruge det ene eller det andet må du erfare dig frem til, eller læse en bog om fotografiering.

H: Læg en bog, eller kik på links fra jecdirect. Herefter finder du ud af hvad du har brug for. Har selv haft et Canon G3 kamera hvor man kan indstille stor set alt - men i praksis fik jeg altid sat det på auto. Sikkert fordi jeg ikke er en passioneret fotograf.

I: Se H.

J: RAW er et ukomprimeret format - billederne fylder MEGET. Læs om formatet på Canon's hjemmesider, eller prøv google. F.eks. http://www.mkwphotography.com/workflow.htm

K: Hvad er dit behov? Skal du gå månedsvis uden mulighed for at tømme dit kamera? Eller tager du 3 billeder, går hjem og tømmer og så ud igen? Find ud af hvor mamge billeder / hvor mange minutters film du vil kunne have liggende, så kan du se hvor meget du har brug for.

L: Forstår ikke spørgsmålet. Har alle kameraer ikke det? De større har mulighed for ekstern blitz (f.eks. omtalte G3, der vist hedder G5 i dag))

J: Et godt bud, ja! Skal du kun rotere, skalere, beskære osv er der masser af gratis programmer. Køber du et canon får du sikkert canons photostitch med - det bruger jeg meget!! Se f.eks. http://homepage.mac.com/troy_stephens/weblog/entry24/ Imponerende så godt det virker

K: Til mit eget behov ville jeg helt klart vælge Ixus. Har selv haft Ixus II og Ixus v3 - og det er bare noget der virker!
Avatar billede martin_moth Mester
30. november 2005 - 10:39 #4
Og jeg bliver altså nødt til at skamrose Ixus 5, som noget familie har. Sådan for alvor og helt uforbeholdent SKAMrose det. Det er bare super kvalitet, og tager super fotos.

Har haft fingre i

Nikon kompakt (kan ikke huske havn)
Olympus mju
Canon G3, IxusII, Ixus v3
Canon Ixus 50 (til låns - altså det her http://www.pma-show.com/canon/005_digital_ixus_50-LIVEA.jpg)

Og jeg betalte gerne det dobbelte for Ixus 50 i forhold til de andre.

Men det er måske også smag og behag.

PS: Kamera staves med "k" på dansk
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2005 - 11:38 #5
Jeg er stort set enig med martin_moth, men:

A) Hvis du ikke har haft et kamera før, så lad være med på forhånd at afskrive nogle spændende muligheder. Det er jo let nok at sige at man aldrig vil lave store forstørrelser. Men når du så har taget et kanon billede og gerne vil have den til at hænge på kaminhylden i 50 X 70, så ville det jo være rart at have den mulighed. Så gå efter at få mange pixels.

B) Der er forskel på, hvilke programindstillinger de forskellige kameraer har. Nogle har kun fx portræt, auto og landskab, mens andre også har makro, sport, etc. Jo flere programmer, jo mere kan kameraet hjælpe dig på vej.

C)Her er det især hastigheden der er vigtig. Nogle kameraer er langsomme til at fokusere, og det kan betyde at du ikke når at få taget billedet.

D) Carl Zeiss kan du roligt købe.

E) Optisk zoom er det vigtigste, så jo mere jo bedre. MINDST 3X men meget gerne mere.

F)Den bedste kvalitet opnås uden brug af digitalt zoom, men der kan jo være tilfælde, hvor det optiske zoom ikke slår til. Som martin_moth skriver, så kan du bare nøjes med at bruge optisk zoom, og så erterfælgende beskære billedet på din computer. Men hvis nu du fx skal fotografere et motiv, som det ikke er muligt at komme tæt på og du samtidig har brug for tydeligt at kunne se motivet gennem kameraet (fx for at se om vedkommende smiler eller har øjnene åbnet), kan du jo anvende det digitale zoom. Men jeg tvivler på at du vil komme til at anvende det digitale zoom ret meget, forudsat at du har et godt optisk zoom.

G) Læs bogen, den er gratis :-). Men lad os nu sige, at du i solskin midt på dagen vil fotografere en person der bærer en hat. Hatten vil pga solens vilkel kaste en skygge ned over ansigtet, hvilket gør, at ansigtet vil blive gengivet meget mørkt, dvs, skyggen kan ses. Det er jo ikke så heldigt. Derfor kan du med en flash belyse ansigtet, således at det får samme lysmængde som resten af personen. Omvendt kan du når du fotograferer i mørke vælge IKKE at anvende flash og kun benytte lyset fra fx gadelygter, juletræer med lys i, etc. Dette lys ville blive ødelagt, hvis du anvendte flash.

H, I)Læs bogen

J) Ikke alle kameraer kan gemme i RAW, som er det helt rå format uden kompression. I stedet gemmer de billederne i fx jpeg, som et et komprimeret format. Der er ikke noget i vejen med jpeg, tvært imod, for billederne fylder mindre på hukommelseskortet. Til gengæld giver RAW dig nogle kreative muligheder mht. redigering og forbedring.

K)Det afhænger at dine billeders opløsning. Men hvis du anvender bedste kvalitet, vil der nok kun kunne være 8 - 10 på det kort der følger med kameraet. Køb et kort der er rigeligt stort, især hvis du skal anvende RAW eller kameraet kan optage video. Vedr. video, skal du lige være opmærksom på, at du får det bedste resultat, hvis du vælger et af de "hurtige" hukommelseskort.

L)Jeg tror alle digitale kompakt-kameraer har indbygget flash. Sådan en indbygget flash er meget lille og giver derfor kun meget lidt lys. Lyset er ok, hvis motivet ikke er for langt væk, men det ville være udmærket, hvis det er muligt at montere en ekstern flask med noget mere power. Desuden har de indbyggede flash en kedelig tendens til at give røde øjne, fordi de sidder så tæt på objektivet; endnu en grund til at envende en ekstern flash. ( jeg ved godt, at røde øjne kan redigeres væk efterfølgende)

M) Jeg bruger Photoshop Elements, og er godt tilfreds.

N) Der findes mange rigtig gode kameraer, så det er vigtigt, at du nøje overvejer dine behov, så du kan finde det kamera der passer bedst ti dig. Hvis det skal være et af de små kompakt-kameraer, som de fleste bruger nu om dage, vil jeg anbefale Canaon Ixus.
Avatar billede martin_moth Mester
30. november 2005 - 12:59 #6
PS: Andre ting du måske skal overveje er, om der kan anvendes genopladelige batterier - og evt. købe et ekstra, som du har med i lommen, så du ikke løber tør når du er på farten.

PPS: Hvad er budgettet? - det er jo ret afgørende!

PPPS: Hvis du mener du har brug for flere GB på hukommelseskortet, kan du evt. overveje at købe en ekstern harddisk i stedet for at købe dig fattig i hukommelsekort. En ekstern harddisk med fx. 40 GB(!) med batteri og kortlæser koster godt 1000,- og kan være i en inderlomme - så kan du have den med (fx. på ferier) og tømme kameraet over deri mens du er på vej. Og så behøver du kun et alm størrelse hukommelseskort.

PPPPS: Overvej hvis du skal supplere med mere hukommelse at købe det på nettet. Brug f.eks. www.edbpriser.dk - ofte kan du få hukommelse (fx. Kingston) langt billigere end det der står fx. "Canon" på.

PPPPPS: Den tid der går, fra du har trykket på udløseren, til billedet rent faktisk bliver taget, er også meget vigtig, hvis du optager ting i bevægelse. Det er netop dette der har gjort, at jeg var så utilfreds med det (langsomme) Nikon jeg prøvede. Nikon har sikkert også nogle der er gode - men blot du er opmærksom på fænomenet. Jeg ved ikke om det er noget der er angivet nogen steder på de forskellige kameraer - måske har det noget at gøre med den software der sidder i kameraet. Ved det ikke. Men du fornemmer det straks ved at prøve at tage et foto.

PPPPPPS: Det Olympis mju jeg har haft fat i har ingen søger, kun en skærm. Og den er meget svær at se på i stærk sol. Men det er vist det eneste kamera der "mangler" alm. søger.
Avatar billede martin_moth Mester
30. november 2005 - 13:04 #7
Læs mere om mit ynglingskamera her: http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?mode=news&ID=479 (og jeg har desværre ikke et selv)

En fordel ved canon Ixus: Du kan købe undervandshus dertil (hvis du da har brug for det)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. november 2005 - 15:06 #8
ok nu har jeg ikke læst alle de her kommentarer igennem men det bedste kamera i sin klasse er altså et sony dsc-p200 med hele 7,2 MP !
nu ved jeg godt at det ikke er megapixels der betyder alt, men det er fandme nice anyway ;D
Så en test af nogle kameraer i 7 MP klassen og der ownede Sonys lille lommekamera dem alle ! (tror det var i Privat Computer)
Jeg har det selv og jeg må sige det tager fantastiske billeder, det er lille, og er forsynet med en klar 2,0 tommer skærm !
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp200/
fås også i sort som jeg har, og det er heller ikke specielt dyrt !

Spurgte i fem forskellige foto butikker (for et par måneder siden) og jeg skulle tage sonys dsc-p200 eller canons tilsvarende model, Ixus 750.
Svaret var i alle butikker at de to kameraer var næsten ens, det Canon havde var en funktion der kunne gøre fx grøn farve på billedet rødt osv.
Til gengæld har Sony nogle hurtigere Memory Sticks og så er det verdens hurtigste kamera til at starte op og klar til at tage billede !
Kameraet har også markedets bedste batteri (så vidt jeg husker, eller ivertfald havde)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. november 2005 - 15:08 #9
På dpreviews hjemmeside får sonys kamera "highly Recommended"
mens Canons IXUS 750 får "Recommended"

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp200/page9.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd550/page11.asp
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2005 - 15:17 #10
generelt vælg er kamera fra en producent der også laver anolog kameraer så er du godt sikret .

fordelen ved canon er danske menuer .

>>Til gengæld har Sony nogle hurtigere Memory Sticks og så er det verdens hurtigste kamera til at starte op og klar til at tage billede !

og så

sandisk laver også kort der er hurtige så det skal du tage med et gran salt .

>>verdens hurtigste kamera til at starte op

store ord fra en butik der nok kun solgte det mærke eller tjente mest på det .

tag et canon 20d fx det er rasende hurtig til og starte op

>> markedets bedste batteri

i deres øjne sikkert disse udtalelser er lidt for farvede og lugter lanngt væk af hvad den butik ville prakke dig på .
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. november 2005 - 15:33 #11
nej jetdirect, der er en grund til at Sony dsc-p200 er blevet testet bedre end de fleste tilsvarende kameraer, og med mindre man er total lam til engelsk er den egenske menu i kameraet ikke den største udfordring !
kameraet kan holde op til 360 minutter og starter som sagt lyn hurtigt op !
Det hurtigste !
Og det kan godt være at Sony ikke laver deres egne linser eller objektiver men til gengæld får de Carl Zeiss til at gøre det, og det må man da sige er et godt valg !

og p.s. butikkerne var ikke specielle Sony sælgere men ganske normale fotobutikker (jeg snakker ikke om merlin eller fona ;)
Avatar billede martin_moth Mester
01. december 2005 - 06:39 #12
kunne være rart om extend kunne fortælle om han har tænkt sig at bruge 1000,-,  3000,- eller 10000,- på et kamera?
Avatar billede bramming Nybegynder
05. december 2005 - 15:54 #13
Ja syns ik der sker så meget!?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. december 2005 - 20:03 #14
jeg synes der har været god respons indtil videre.
Måske var det på tide at extend sendte lidt feedback?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2005 - 00:09 #15
Hej allesammen.

Jeg har desværre ikke kunnet komme herind før her til aften, da min (lorte-)router var brændt sammen. Damd for en masse spildtid, jeg har brugt på det *GRRR#*!!!
Nå, men nu virker det da.
...man opdager hurtigt, hvor "afhænig" man er blevet af internettet...  :-/

Og hold da helt op for en mega-bunke af mails, mit postprogram har modtaget, da først der kom "hul" igennem! :-O

Nå, men jeg får først tid til at læse hele denne tråd igennem i morgen, og chekke div. forslag.

På gensyn: webfab/Flemming
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2005 - 00:14 #16
...men pris-niveauet ligger på omkring 3-4000 kr., måske lidt højere. Men jeg satser ihvertfald på at kunne købe cameraet indenfor EU, for at få det lidt billigere.

Jeg satser ikke på at få et professionelt camera alligevel, da jeg nok aldrig kommer så vidt som til at bruge dage/uger med at sætte mig dybt ind i de avancerede funktioner. Kun lidt. ;-)
Avatar billede martin_moth Mester
07. december 2005 - 19:25 #17
canon Ixus!
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2005 - 11:52 #18
Hej igen.
Sikke nogle gode ideer/tips/forslag, der er kommet frem! Dejligt!  :-)

Jeg tager en beslutning i weekenden, om hvilket camera jeg invisterer i.

Kan i ikke i mellemtiden venligst lægge et svar, så jeg kan tildele jer allesammen points for jeres tid/erfaringer/ihærdighed?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2005 - 23:33 #19
svar
Avatar billede egr_sli Nybegynder
10. december 2005 - 19:04 #20
svar
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2005 - 13:14 #21
Hejsa igen, allesammen.

Nu har jeg tildelt jer points, så den sag er på plads. :-)

Præcis hvilket camera jeg vælger, kommer helt an på prisen på de enkelte camera... det er jo næsten januar, og tingene bliver meget billigere nu. ;-)

Men www.digitalmagasinet.dk og www.dpreview.com , er kanon-gode websites til at give mig det allersidste input, og til at vurdere tilbudene, når priserne bliver sat lidt ned.

Tak allesammen for jeres tid, ihærdighed og erfaringer!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. januar 2006 - 22:22 #22
selvtak og held og lykke med kameraet..
www.megapixel.net er også ret god ;D