Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2006 - 00:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sluk for USB-stik når PC'en er slukket (A8N og USB-strømskinne)

Jeg har en computer med et Asus A8N-E motherboard. Når jeg har slukket computeren (men strømforsyningen stadigt er tændt), så er der også strøm på USB-portene.
Jeg har købt en USB-strømspareskinne. Den slukker for alle tilkoblede enheder når USB-porten, den sidder i, er slukket - og derfor vil jeg gerne høre hvordan jeg får porten slukket når jeg slukker computeren (men uden at slukke på selve strømforsyningen).

Jeg håber jeg har forklaret mig tilfredsstillende. Jeg kunne ikke finde brugbar info vha. Google eller ASUS' hjemmeside.
Avatar billede perj Nybegynder
08. februar 2006 - 00:53 #1
http://www.eksperten.dk/spm/505732

Ved ikke om det kan hjælpe, men sov godt;-)
Avatar billede perj Nybegynder
08. februar 2006 - 00:55 #2
Du skulle også have haft denne med: http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=222
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2006 - 01:05 #3
Tak for opmærksomheden - men jeg har faktisk forsøgt de nævnte løsninger. PS/2-porten er der også strøm på, for mine enheder, der sidder på spareskinnen, slukker ikke.

Og forslaget i din første kommentar duer kun når computeren går i standby.

Jeg har også kigget på http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=337 - men lige lidt hjalp det.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
08. februar 2006 - 09:07 #4
Har selv samme problem,den eneste løsning, trækker strømkablet ud når pcen skal stå mange timer, jeg undersøgte også i sin tid om der ikke fandtes et program der sørgede for at hele pcen slukkede samtidig med strømskinnen.
08. februar 2006 - 12:50 #5
... jeg bruger en 5 'ports' strømskinne ("harem") med afbryder ...
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2006 - 20:53 #6
John_westcoast: Det er jo ikke en løsning at trække strømkablet ud - men har du samme bundkort som mig?

Dr1: høhø :)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
08. februar 2006 - 21:14 #7
Det er man faktisk nødt til, når pcen stadig står og bruger strøm selv om den er slukket over strømspareskinnen, det er da godt nok kun ca. 16 watt.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2006 - 22:02 #8
Der er faktisk en TV-strømskinne - den slår fra hvis 1. stik bruger under 20 W. Måske skulle man investere i en sådan i stedet.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
08. februar 2006 - 22:17 #9
Det er da rart at høre det kan lade sig gøre, desværre efter man har ofret 250,- på det,
godt nok på 2 skinner.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2006 - 23:13 #10
Det, jeg sådan set spørger om er, om man kan få slukket sine USB-porte når computeren er slukket. Mit bundkort er et Asus A8N-E.
Kan I hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2006 - 11:16 #11
Stadig ingen svar?
Avatar billede oconradsen Nybegynder
02. december 2007 - 22:09 #12
Jeg kan se at denne tråd har været død længe, men måske er der andre der har brug for svaret så:
der er 4 forbindelser i et USB stik 2 data og 2 power ( 5 v. se tegning på http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb2.htm )
pin 1 og 4 er 5 v. og disse er de 2 eneste forbindelser der benyttes i en strømskinne.
Jeg har selv haft problemet, at min strømskinne ikke slukker fordi min PC holder strøm på USB porten, så hvad gør man?
Min løsning er simpel, hvorfor bruge en god USB port til blot at give strøm? så jeg har forbundet en USB sokkel( kan købes hos elektronikforretninger, eller skær et USB kabel over :-) det er samme pris, derefter har jeg forbundet +12 fra et internt strømstik til pin 1 og  0v til pin 4, MEN GENNEM en ca 150 ohm modstand , du bør også kunne forbinde til 5v, men så gennem en ca 50 - 75 ohm modstand. Den præcise modstand afhænger af din strømskinne, hvor meget strøm skal den have for at tænde? Men de angivne værdier virker for mig med 2 forskellige strømskinner. Herefter slukker skinnen når jeg slukker PC'en, og 12v slukkes, du skal dog naturligvis ikke tage den 12v fra strømforsyningen som altid er tændt!! tag 12v fra et af de stik der er beregnet til Hard disk, de slukker med maskinen.
02. december 2007 - 22:19 #13
... begge typer ka' købes On-Line ved
http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/shop/cmsdoc.nsf/content/nesp73whg4?opendocument
samt
http://webshop.nesa.dk/projects/NESA/Shop/CMSDoc.nsf/content/nesp73y9xu

... har lige købt 10 (ti) stk. derfra til en special opstillign arbejdsmæssigt...
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2007 - 21:22 #14
Tak for svaret. Det ser rigtig udmærket ud, men jeg tror desværre det kommer til at tage for lang tid til at jeg vil beskæftige mig til det :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 00:31 #15
kan se at det er meget længe siden at der er nogen der har været herinde....!!! faldt selv over spørgsmålet da jeg selv har et problem med at jeg har en computer der ikke vil slukke helt når man lukker den ned grundet at der sidder en hdd til usb-porten....!!!! lige meget.... har et svar til denne her tråd....!!! er det ikke bare at lave om på power instillingerne for usb-portene inde i BIOS'en....???
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 01:16 #16
Nu forholder det sig sådan, at jeg ikke ejer bundkortet længere, men jeg vil umiddelbart mene at det ikke 'bare' kan ændre på power-indstillingerne i BIOS'en - de indstillinger findes slet ikke. Jeg mener jeg kørte med BIOS-version 1013.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 17:15 #17
Hmmm.... det må du undskylde så....!!! synes bare at jeg har set at der er power-indstillinger for usb porte inde i mange BIOS'er....!!!