Avatar billede nitrax Nybegynder
25. februar 2006 - 22:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se mine slave diske i windows?

Jeg har lige formateret min Raptor disk, kørte winxp pro før og kører det også nu.. problemet er følgende jeg kan ikke se mine 2x slave diske?

Jeg har et ASUS A8n-32 SLI DELUXE

(SYSTEM DISK) - 1x WD RAPTOR (SATA)

(SLAVE DISKE) - 2x Maxtor Diamond MAX 9 120GB (IDE)

Slave diskene sidder i min promary IDE kanal på bundkortet. Den ene er jumpet som MASTER og den anden som SLAVE.

I min secondary IDE port på bundkortet har jeg koblet mit "dvd drev" til den er også jumpet som master.

Når jeg kigger i BIOS sku jeg mene alt står rigtigt og den detecter det uden problemer..

Da jeg satte Winxp pro cd'en i og gik i gang med at formatere fandt den også alle 3x diske og de havde fået tildelt et drev boksstav, men da jeg kom ind i windows kunne jeg ikke se dem..?

Hvad kan fejlen være? det går mig virkeligt på

På forhånd tak..

/NitraX
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 23:30 #1
Har du husket at installerer SP2 ?
Avatar billede nitrax Nybegynder
25. februar 2006 - 23:54 #2
Ja jeg har installeret SP2? Doooh!

Det har intet med sagen at gøre..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. februar 2006 - 02:11 #3
Højreklik denne computer, vælg Administrer.
Vælg Diskhåndtering.
Findes dine diske herinde ?

Typisk fejl er at de drevbogstaver de havde i den tidligere installation er optaget i den nye installation og at de derfor ikke har nogen drevbogstaver.
Avatar billede nitrax Nybegynder
26. februar 2006 - 02:20 #4
Ja jeg godt se diskene der inde, men de har ingen drev bogstav..?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. februar 2006 - 02:21 #5
Så giver du dem blot et drevbogstav og så vil du kunne se dem efterfølgende i stifinderen. (højreklik diskene, så får du valget)
Avatar billede nitrax Nybegynder
26. februar 2006 - 02:30 #6
I diskhåndtering kan du ikke give dem et drev bogstav, du kan kun ændre det hvis de i forvejen..!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. februar 2006 - 02:35 #7
Det er ikke korrekt. Det er muligt at oprette partitioner samt formatere dem uden at tildele dem drevbogstaver. Og det er bestemt også muligt bagefter at give dem et drevbogstav.

Hvad er status på de forskellige partitioner på diskene ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. februar 2006 - 02:39 #8
Ahh.. Jeg testede lige og du skal køre det menupunkt, hvor der står "Skift drevbogstav og sti" for at kunne sætte et drevbogstav.

Det er blot et lidt underligt navn på menuen, når nu partitionen ikke har et drevbogstav i forvejen.
Avatar billede nitrax Nybegynder
26. februar 2006 - 02:40 #9
Mine Diskes status er: Iorden (Aktiv)

Den eneste mulighed jeg får er "Slet partition" og "Hjælp"

Hjælp er som sagt ik til nogen hjælp.. og "Slet partition" skal jeg så abselut ikke benytte da, dataerne er vigtige..
26. februar 2006 - 11:55 #10
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. februar 2006 - 12:04 #11
Hvis jeg fjerner disk-bogstavet på en af mine partitioner, og jeg så højreklikker den pgl partition igen får jeg disse muligheder:

Skift devbogstav
formater
slet partition
egenskaber
og hjælp

Øvrige muligheder er "greyed out"

Den pgl partition har denne status:
29.29 gb NTFS
I Orden (Aktiv)

Sætter jeg så et drevbogstav bliver dette så tilføjet i status
(L:)
29.29 gb NTFS
I Orden (Aktiv)

Hvordan afviger det du kan se på dine partitioner med det jeg har skrevet ?
Avatar billede nitrax Nybegynder
26. februar 2006 - 12:37 #12
Disse muligheder får jeg ikke..

Ud fra det jeg har fortalt omkring opsætning'en af diskene dvs. jumping osv.

Kan i så se om det evt. er der fejlen ligger eller er det utænkeligt`?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2006 - 13:30 #13
Er du sikker på at diskenes filformat ikke bliver opfattet som RAW det kan muligvis repareres med TESTDISK http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede nitrax Nybegynder
27. februar 2006 - 21:19 #14
Jeg vil lige fortælle at mine diske virker optimalt nu, efter jeg havde fået "Rebuilded mine partitions tabeller" med et lille fixt program :)

Så jeg er meget glad..

/NitraX
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. februar 2006 - 23:31 #15
Tillykke :)

Jeg kan se du har tildelt mig pointene. Du løste jo egentligt selv problemet så sig til, hvis du vil have dem tilbage eller om jeg skal/må dele med de øvrige medspillere i spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2006 - 07:08 #16
""Rebuilded mine partitions tabeller" med et lille fixt program :)" >>>> Må vi også høre hvad programmet hedder, evt link til programmet
Avatar billede nitrax Nybegynder
28. februar 2006 - 08:07 #17
Partition Table Doctor = http://www.ptdd.com/ptdmoreinfo.htm

Det er verdens bedste program =)

Du må gerne dele pointene ud med de andre.. men ellers tak for jeres hjælp.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. februar 2006 - 10:42 #18
Jamen velbekomme *s*

Helgec, dr1 og ibtage > Læg et svar i http://www.eksperten.dk/spm/691490