Avatar billede rimfrozt Nybegynder
15. marts 2006 - 22:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ChkDsk ved xp opstart

Hej.
Jeg bruger win xp og har fået et problem. I starten havde jeg min Maxtor eksterne harddisk koblet til min bærbare via USB, men jeg har nu valgt at køre den via min firewire for at frigive en usb port til andet (min Maxtor harddisk kan køre via begge dele). Mit problem er at efter jeg har sat den via firewire så starter windows altid om med at ville tjekke min eksterne disk for fejl. Samtidig kan jeg ikke gå ind og lave diskdefragmentering på den da den siger at systemet har palnlagt at køre ChkDsk på drevet.
Hvordan løser jeg det?

VH
Brian
Avatar billede boxer Nybegynder
15. marts 2006 - 22:38 #1
Prøv at lade den køre den chkdsk. Men gør det manuelt ved at højreklikke på drevet og vælg egenskaber. Under Fanen Funktioner finder du fejlsøgning. Vælg den og sæt flueben i begge bokse i den popup der kommer.

Prøv så defragmenteringen igen.
Avatar billede jacla Nybegynder
16. marts 2006 - 00:02 #2
Se også hvad der ligger i planlagte opgaver.

Kører du med Norton, kan også være en del af problemet.

MVH

Jan C
Avatar billede rimfrozt Nybegynder
16. marts 2006 - 09:25 #3
Hej igen.
Det er forsøgt med fejlsøgning og det ændrer intet. Har heller ikke norton.
Hvis jeg kører ChkDsk via KØR så skriver den således:
"Filsystemtypen er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.
Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang, systemet genstartesP? (J/N)"

Hvis jeg siger ja så er jeg bare lige vidt. Hvad sørensen kan det være.
Jeg husker ikke om jeg skulle vælge om jeg ville køre usb eller firewire da jeg satte min eksterne harddisk til første gang. kan det evt. være sådan noget (startede jo med usb)?

Brian
Avatar billede boxer Nybegynder
16. marts 2006 - 09:29 #4
Det kan måske godt være det. Prøv at sætte den til med usb og kør chkdsk og defragmentering.
Avatar billede resten Nybegynder
16. marts 2006 - 09:47 #5
Prøv det her.

Start-kør skriv cmd

Skriv: d: (for at gå til roden af d: eller det drev den tjekker)

Skriv så: chkdsk /f og genstart og se om den stadig laver det samme.
Avatar billede gratis Nybegynder
16. marts 2006 - 11:25 #6
du ka tvinge windows til at la vær med at tjekke drevet (selvfølgelig ikke smart hvis der er fejl på drevet)

Skriv i commandoprompt, chkntfs /x c: (udskift drev bogstav med det du vil tjekke)
det udelukker drevet fra standardkontrollen på starttidspunktet

for at køre tjek på drevet igen skrives: chkntfs /d
Avatar billede rimfrozt Nybegynder
16. marts 2006 - 11:37 #7
Resten, du havde det rigtige svar. Super. Hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede resten Nybegynder
16. marts 2006 - 11:53 #8
Det kan du gøre nu ved at marker mit svar og trykke på ok c",)