Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 17:18 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Arkets navn i en bestemt celle

Hejsa.

Jeg har prøvet at lede efter svaret på mit spørgsmål herinde, men synes ikke rigtigt der er nogen, der svarer på det, så nu prøver jeg selv.

Jeg har nogle forskellige ark, hvor ark1 er et samlings ark. I ark1 vil jeg så have navnene på de andre ark stående i en kolonne, f.eks. i A3 og nedefter.

Altså... i A3 skal der stå Ark2, i A4 skal der stå Ark3, osv.

Jeg er ikke interesseret i en makroformel, hellere en formel, man kan indtaste direkte i cellen. Jeg kan sagtens tilføje det manuelt, hvis der kommer yderligere ark til, som skal på listen.

Jeg fandt denne formel i et tidligere spørgsmål:
=RIGHT(CELL("filename";A1);LEN(CELL("filename";A1))-FIND("]";CELL("filename";A1)))
men... hvordan virker den....?????? Jeg har prøvet at indtaste den i en celle, men uanset hvad jeg prøver at skrive i stedet for 'filename' og 'A1' så får jeg bare #NAVN tilbage... :S

Håber der er en, der kan skære det lidt bedre ud i pap for mig...

Pernille
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 17:55 #1
A1 ændres til det celle navn du sætter formlen i.
Avatar billede levithan Nybegynder
09. april 2006 - 17:56 #2
hvis du skriver "Ark2!" uden " så kan du trykke på arket og gå direkte til det ark du referere til hvis det er en bestemt celle skriver du Ark2!A1
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 17:58 #3
Og i den formel jeg fandt på Exp. står der, på dansk
MIDT(CELLE("Filnavn";A1);FIND("]";CELLE("filnavn";A1))+1;999)
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 17:59 #4
A1 ændres til det cellenavn du sætter formlen i.
Altså A1 ændres til A3, A4 osv.
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 18:00 #5
hmmm... er nok bare mig der ikke fatter en brik af hvordan den formel virker... men jeg kan stadig ikke få den til at give andet en #NAVN... :S

I ovenstående formel ændrede jeg 'filename' til arkets navn og 'A1' ændrede jeg til den celle jeg har skrevet formlen i... er det helt forkert, eller hvad...?

Undrer mig faktisk over hvorfor der er en reference til en celle i den formel... skal jo 'kun' bruge arkets navn...
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2006 - 18:07 #6
kender ikke nogen formel der kan vise ark navne, men i VBA - ja
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 18:13 #7
MIDT(CELLE("Filnavn";Arknavn!Celle);FIND("]";CELLE("Filnavn";Arknavn!celle))+1;999)

Arknavn=navn på arket hvor info skal hentes.
celle=nummer på celle hvor info står.
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 18:14 #8
undskyld, det var ikke rigtgt :-(
Den tager kun fanenavnet og ikke info fra celle i fanen.
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 18:15 #9
Hmmmm... jeg tror I misforstår mig... jeg skal IKKE hente data i et andet ark... jeg skal hente arkets navn...

Jeg står i ark1... i celle A3 skal der står arknavnet for ark2, i A4 skal der stå arknavnet for ark3, osv... Det er altså KUN arknavnet jeg er interesseret i, ikke specifikke celler i de pågældende ark...
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 18:21 #10
Ok, mit første forslag fungere på aktuelt ark.
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2006 - 18:22 #11
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 18:27 #12
Ok, excelent - men hvad er så formlen :-)
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 18:27 #13
excelent... hmmm, der har du jo fat i en VBA kode... den gør ellers det den skal, men ville da helst undgå det og så skrive formlen direkte i cellen i stedet for...

Mener jeg på et tidspunkt (for efterhånden meget længe siden...kan ikke huske hvornår) fik at vide, hvordan man fik et arks navn op i en celle at stå... Og når man tænker på hvor stor og omfattende excel er, så synes jeg da også det er logisk at der er en eller anden "nem" formel til at sætte det ind...

Undrer mig bare over, at man skal helt ud i VBA programmering for at få lavet noget, der umiddelbart virker ret simpelt... :S:S
Avatar billede sjap Praktikant
09. april 2006 - 18:27 #14
Jeg har "oversat" din oprindelige formel til dansk, men er ikke helt klar over, om det er det du søger:

=HØJRE(CELLE("filnavn";A1);LÆNGDE(CELLE("filnavn";A1))-SØG("]";CELLE("filnavn";A1)))
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2006 - 18:28 #15
hvis du finder den igen, vil jeg gerne have en kopi :-)
Avatar billede bak Seniormester
09. april 2006 - 18:59 #16
Her er en fil med 3 måder at gøre det på
(2 med udgangspkt. i sjaps formel)

www.tbdl.dk/excel/arknavn.xls
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 19:13 #17
Endelig...!!! Nu fandt jeg frem til det... he he...

Fandt formlen i bak's fil ovenover, så det er jo ham der skal have pointene... smider du et svar bak...? :-)

Formlen ser således ud...
=HØJRE(CELLE("filnavn";hej!A1);LÆNGDE(CELLE("filnavn";hej!A1))-SØG("]";CELLE("filnavn";hej!A1)))
hvor 'hej' er arkets navn...

Tusinde tak til alle, der prøvede at hjælpe... :-)
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 19:14 #18
P.S. til andre, der har lige så svært ved at gennemskue formlen som jeg, så skal "filnavn" alle 3 steder bare stå som det gør, der skal ikke ændres på det. Det er kun 'hej' man skal ændre til det ark2 (eksempeltvis) hedder. Herefter ændres det automatisk hvis man ændrer navnet på ark2.
Avatar billede sjap Praktikant
09. april 2006 - 19:24 #19
Så stod jeg lige af. Hvis du skal skrive arkets navn i funktionskaldet, ville det så ikke være nemmere blot at skrive navnet direkte? Så kunne man helt undgå den lange funktion - eller er der noget jeg har overset?
Avatar billede pernillemb Nybegynder
09. april 2006 - 19:25 #20
sjap... på denne måde ændres navnet i cellen hvis arkets navn bliver ændret...
Avatar billede sjap Praktikant
09. april 2006 - 19:28 #21
OK. Så var der jo noget jeg havde overset!  ;0)
Jeg var ikke lige opmærksom på, at dine arknavne kunne ændres løbende.
Avatar billede bak Seniormester
09. april 2006 - 19:33 #22
ok :-)
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 20:44 #23
Ok, men hvad er forskellen på at bruge midt og højre

=MIDT(CELLE("Filnavn";Arknavn!Celle);FIND("]";CELLE("Filnavn";Arknavn!celle))+1;999)
=HØJRE(CELLE("filnavn";hej!A1);LÆNGDE(CELLE("filnavn";hej!A1))-SØG("]";CELLE("filnavn";hej!A1)))
Avatar billede bak Seniormester
09. april 2006 - 20:49 #24
Ingen, daki :-)
Havde ikke set dit indlæg
her er lidt points
http://www.eksperten.dk/spm/701778
Avatar billede daki Juniormester
09. april 2006 - 20:56 #25
Tak, bak :-)
Det var nu ikke points jeg var på jagt efter.

For jeg fatter ikke en dyt af ved formlerne gør, andet end de henter fanenavnet.