09. maj 2006 - 12:57 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Spændningsconverter dims 5-15V til 12.0V ~2A

Campingvogn m/12V batteri (80Ah)
Computer Fladskærm (12V!)
TV-Tuner (12V)
Antenneforstærker (12V)

Viola - så ka' jeg/vi se TV når vi er på Camping - selv uden 230V tilslutning...

MEN

Fladskærmen flipper ud når spændningen er mindre end 11.5V og det sker jo efter et stykke tid - ÆV.

Jeg søger en elektronik/teknik dims/box der kan aflevere 12.0V/~2A hvor den får 5-15V ind.
Må gerne være "halvfabrikata" konstruktion; kan selv klistre sammen.
Skal kunne skaffes/købes i DK - evt som Vareprøve UB ?

(Og ikke koste en "bondegård"...)
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 13:02 #1
langt det billigste er at købe en 12->230 volt converter, ja man kan godt lave den selv, men man skal kunen konstruere en switch mode PSU fra bunden (der findes DC-DC step up/down kits, men koster mere end de billigste 12-230volts convertere.)
09. maj 2006 - 13:20 #2
... joooo - det havde jeg også overvejet... men det er det med virkningsgraden i hele kæden som måske ikke er så smart/god ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 13:25 #3
virkningsgraden vil være ret ens, (fra ca 60-85% vil jeg gætte på), grunden til en 12-230v converter er billigere, er at det er samme trafoe som benyttes til rigtig mage andre convertere, og der er derfor meget billigere at fremstille (+ en 5-15 volt -> 12 volt step up trafo, vil ahve kraftige viklinger på både primær og sekundær siden, med dertil øget pris og vægt)
09. maj 2006 - 13:35 #4
...Hmmm...

Skal lige "finde" (=købe?) en sådan 12->230 volt converter... Ka' jo også bruges i anden forbindelse i sneglehuset (læs=campingvognen) ...
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 13:37 #5
mener det er biltema der har en til 3-400 for en ca 100W
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 13:41 #6
og dog det er vist kun en 50 watts model, men burde være nok alligevel ;)
16. maj 2006 - 10:04 #7
Sidste opfølgning:

Jeg fandt en 12V DC -> 230V AC/300W converter hos
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6656&n=10 (tilbudspris: 295,-Dkr.)

Instaleret den i sneglehuset (=Campingvognen) - fint nok.

Arrangeret således at med en solid dobbelt omskifter kan skifte om alle (3 stk.) 230V stikkene er via 230V direkte udefra (standard) eller via denne converter. Så ka' diverse lavstrøms 230V dimser også bruges (bærbar, mobiltelefonoplader, ...). Så kunne jeg få konen overbevist... ("Åh nej mere teknik")

Samtidig en omskifter om nævnte (12V) Fladskærm/Tuner/Antenneforst. er via 12V batteri (standard) eller via denne converter.

Nu skal jeg lige expirementere med hvor langt ned spændningen må komme i praksis for at converter stadig kan være med. Der står 10.5V i manual...
16. maj 2006 - 10:05 #8
For en go' ordens skyld - vi deler Point...
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. maj 2006 - 10:10 #9
du bør da få point igen, nu du brugte mit forslag istedet for, og faktisk sparede penge
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. maj 2006 - 10:22 #10