Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 13:59 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

PCI - PCI express

HVAD er forskellen på PCI og PCI express slots....
Der står intet i min manual - Min PC er ca 1½ år gammel,
kan jeg forvente det er PCI express.....?
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 14:02 #1
PCI er en parrellel måde at sende data, PCI express er en seriel måde, og PCI E giver mulighed for en meget højere overførselshastighed.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 14:07 #2
=> never mind Så lærte jeg noget nyt igen ;)

Men ved du hvor stor forskellen er?
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 14:11 #3
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data på bundkortet. PCI har tidligere stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.

Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 14:12 #4
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1087 der står noget om pci e generelt og sikkert også om hastigheden (gider ikke læse hele artiklen nu)
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 14:17 #5
PCI ja når vi taler PCI 33 /33Mhz PCI 64 /66Mhz har en noget højere båndbredde, og PCI-x 133 Mhz har en endnu højrere båndbredde, men ses mest på servere og highend workstations
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 14:23 #6
OK jeg takker :)
Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 14:24 #7
Jeg er ude efter et nyt grafikkort, og en del kører på PCI express.
I min manual til bundkortet står der bare PCI SLOTS - kan jeg sætte
et PCI express grafikkort i en alm. PCI slot - hvordan ser slotten ud
i forhold til ALM. PCI slot...?
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 14:25 #8
bare tænk på Express som en flersporet motorvej, hvor der kan køres i flere baner begge veje
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 14:25 #9
Ville hjælpe hvis man viste hvad bundkortet hed.

PCI er ikke det samme som PCI Express og heller ikke hvad angår sokel
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 14:26 #10
nej de er IKKE fysisk kompatible, og hverken ben eller kommunikationen er på samme måde.
Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 14:56 #11
mit bundkort er et M7VIT 800
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 14:57 #12
Det understøtter ikke Express
Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 15:03 #13
Okay... Tak...!
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 15:14 #14
ok
Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 15:33 #15
Det er muligvis den forkerte der fik point, eller I skulle have delt dem...
Men jeg kører altid rundt i det der pointsystem. Det er lidt tåbeligt...!
Men tak ALLE...!
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 15:55 #16
ok
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 16:52 #17
Mon ikke nevermind deler så
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 19:29 #18
da jeg åbenbart ikke skulle have haft point, er der point til huset og jacla her http://www.eksperten.dk/spm/708522
Avatar billede mocca Nybegynder
10. maj 2006 - 19:32 #19
Hvad bruger i de point til..?
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 19:42 #20
jeg drikker mine op :D
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 19:53 #21
huset => LOL

Nej det er bare kapital til at stille spørgsmål for.

Jeg personligt vil gerne arbejde mig op af rangstien. Dog ikke for enhverv pris. :))

Karma? Ved jeg ikke lige, hvad jeg synes om!

mvh

Jan C