Avatar billede sevensinz Nybegynder
01. juni 2006 - 20:58 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Har installeret 4gb RAM men windows ser kun de 3gb! ASUS A8N-Sli

Jeg har et Asus A8N-Sli Premium og jeg anvender fire blokke med TWINX2048-3200C2PT. De kører i 2,5-3-3-7 og jeg er generelt ret tilfreds. Hvorfor pokker kan jeg kun se 3 gb? Er det fordi jeg anvender windows XP 32bit?
Avatar billede sevensinz Nybegynder
01. juni 2006 - 20:59 #1
Hvad kan jeg gøre for at få mit nuværende system til at se alle 4gb?
Avatar billede allanfo Praktikant
01. juni 2006 - 21:21 #2
Det lyder nærmest som om en af ram-klodserne ikke bliver genkendt af bundkortet. Prøv at køre AIDA eller et lignende program, og se hvilken slot, der vises som tom.

Det kan være, at ram-klodsen ikke er helt korrekt monteret.

Bundkortet understøtter 4 Gb, så det er ikke der det halter. Og WinXP har da vist ingen (praktiske) begrænsninger med hensyn til ram.
Avatar billede sevensinz Nybegynder
01. juni 2006 - 21:33 #3
Alle 4Gb bliver set af cpuz og kan ses i bios. Men windows skriver 3gb, under my computer/properties.
01. juni 2006 - 21:39 #4
Lige en hurtig - der står noget om der her:
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

(Der har vist i år 2006 været en tråd om noget lign.?)
Avatar billede sevensinz Nybegynder
01. juni 2006 - 22:19 #6
Ok. Vil det sige at windows rent faktisk udnytter alle 4gb?
Og hvordan i alverden ændre jeg denne der switch? og er det ok på en XP udgave?
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 22:20 #7
hvis windows ser 3 gb ram kan du ikke gøre mere udover sætte din sidefil ned.. da windows teoritisk kun kan se mask 4 gb (og det er kun teoritisk) og reelt udnytter windows kun de 3 gb.
Avatar billede sevensinz Nybegynder
01. juni 2006 - 22:34 #8
Så jeg bliver nød til at upgrade til windows 64 eller vista?
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 22:39 #9
jeps :) eller et server styresystem...
Avatar billede the_email Nybegynder
01. juni 2006 - 22:43 #10
Du behøves ikke at opgrade for at udnytte al din RAM.
32-bit Windows understøtter maksimalt 4 GB hukommelse. Her har Windows "taget" 3 GB af dine rigtige RAM og lavet en sidefil (virtuel hukommelse) på 1 GB, hvilket ialt giver 4 GB. Du bør sætte din sidefils størrelse til 0, så Windows i stedet vil bruge alle 4 GB RAM. Dine RAM er jo noget hurtigere end din harddisk :)

/TheEmail
Avatar billede kenp Novice
01. juni 2006 - 22:45 #11
ja så e det jo bare lige det med at windows kun teoritisk understøtter 4 gb ram.. for den vil aldrig bruge det hele med nuværende 32 bit systemer. har endnu ikke set nogle komme over 3,5 gb.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. juni 2006 - 12:22 #12
Okay, der kan man bare se.
Nej så er der nok, som de andre siger, ikke andet at gøre end at opdatere til et 64-bit styresystem

/TheEmail
Avatar billede sevensinz Nybegynder
02. juni 2006 - 15:22 #13
Ok. Tak for alt. Hvem skal ha point!
Jeg venter på vista så.
Avatar billede kenp Novice
02. juni 2006 - 18:08 #14
Vi kan jo alle smide et svar som du så kan accepter. også dele point imellem os.
06. juni 2006 - 15:09 #15
Ping...