Avatar billede levich Nybegynder
16. august 2006 - 21:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort til computerspil

Jeg har en AMD Athlon XP 2500+ med 512 mb DDR3200 RAM og et Geforce 5200 grafikkort. Jeg tænker på at opgradere til dette grafikkort:
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=233&view=yes.

Er det et godt køb til prisen på ca. 750 kr?

Vil jeg kunne spille de nyeste spil med min computer, hvis jeg køber dette grafikkort?
Avatar billede azrael Nybegynder
16. august 2006 - 21:58 #1
I de prisregioner, må jeg foreslå et nVidia Geforce 7600GS?
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=211505

Jeg mener, det er et bedre bud på et gaming grafikkort end et Radeon X1300 Pro. Alternativt til 7600GS er der et 7800GS, men det koster næsten det dobbelte.

Du burde kunne spille alle aktuelle spil med kortet, men selvfølgelig vil hastigheden ikke være det helt vilde, dog meget bedre end dit Geforce 5200.

Du skal også indstille dig på, at der ikke komme "gode" grafikkort til AGP længere, men 7600GS ligger i et prisleje, der er tilpas lavt. Ellers ville jeg ikke længere investere ret mange penge i et ældre system.
Avatar billede azrael Nybegynder
16. august 2006 - 21:59 #2
Hov, jeg så lige at du har 512MB RAM... Det kan være at det skaber problemer med nogle af det helt nye spil. Man går efterhånden ud fra at de fleste har mindst 1GB RAM (jeg selv har 768MB så jeg er lidt i samme båd som dig :).
Avatar billede levich Nybegynder
17. august 2006 - 09:06 #3
Hvorfor mener du, at Geforce 7600GS er bedre til gaming end Radeon X1300?

Desuden, mit forslag er vist nok rimelig lydløs. Hvordan med Clud 3D Geforce 7600GS?

Jeg har ikke tænkt mig at bruge penge på at opgradere andet end grafikkortet.
Avatar billede azrael Nybegynder
17. august 2006 - 13:07 #4
X1300 er ATIs absolut svageste chip, næsten kun til brug i HTPC eller entry level maskiner. Jeg kan desværre ikke på stående fod finde en performancesammenligning mellem X1300 og 7600GS, men prøv at se på seneste testen af stort set samtlige aktuelle ATI kort på Tom's Hardware Guide: http://www.tomshardware.com/2006/05/15/graphics_card_buyers_guide_2006_part3/

Den version du har valgt er lydløs pga. passiv køling. 7600GS kan også fås passiv kølet (dog ikke lige den helt billige version). Generelt er chippen dog fhv. lavt clocket (400MHz), så jeg tror ikke at køleren bliver et større problem. Performance for standard 7600GS ligger lidt højere end 6600GT, hvis det siger dig noget. :)
Avatar billede azrael Nybegynder
17. august 2006 - 16:25 #5
Faldt lige over følgende omtale af nVidia 7600GS: http://digitimes.com/Backgrounders/ArtReview.asp?datePublish=2006/07/21&pages=PR&seq=205&Cat=1

Club3D modellen er ligesom omtalte Albatron model identisk med nVidias referencemodel, helt ned til køleren.
Avatar billede levich Nybegynder
18. august 2006 - 07:13 #6
Slutteligt, hvad er strømforbruget af Geforce 7600GS, sådan cirka?

Er fan speed justerbar på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=211505?
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 17:28 #7
Efter sigende skulle Geforce 7600GS trække max. 37W fra strømforsyningen. Mht. fan speed, så bliver jeg dig svar skyldig, men kortet er som sagt meget nøjsom strømforbrugsmæssigt, så jeg tror ikke at det bliver ret varmt. Alene at det kan fås i passivt kølede varianter (dog vist kun som PCIe model) burde være et godt fingerpeg.
Avatar billede levich Nybegynder
18. august 2006 - 18:25 #8
Mange tak, jeg køber et Geforce 7600GS. Smid et svar, azrael.
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 18:42 #9
Jamen, det var så lidt! Håber du bliver rigtigt glad for kortet. Jeg ville i al fald ikke tøve med at træffe samme valg, hvis jeg stod i din situation. :)
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 19:03 #10
Jeg takker rigtig meget for pointene. Hvis der ellers skulle melde sig nogle spørgsmål ang. grafikkortet, så tøv endeligt ikke med at stille dem her. :)