Avatar billede mjense173 Nybegynder
04. september 2006 - 14:13 Der er 5 kommentarer

Algoritme til sammensætning af sportshold

Jeg skal bruge en algoritme som kan beregne hvilke hold der skal spille mod hvem og hvornår.

Vi har 8 dicipliner, som hver kan tage 4 hold.

Krav:
- 4 Hold på hver diciplin.
- Alle hold skal spille hver diciplin én gang.
- Et hold må gerne holde pause, hvis der ikke er plads.

Bedst hvis:
- Man møder nye modstandere, hver gang.
- Man ikke holder flere pauser i træk.

Vi forventer at ca. 45 hold vil deltage, hvilket betyder at (45-(8*4)) = 13 hold, må holde pause i hver runde.
Så i dette tilfælde bliver der ca. 12 runder, hvis alle skal prøve alle dicipliner.
Avatar billede mjense173 Nybegynder
04. september 2006 - 14:16 #1
Algoritmen skal udskrive noget i retning af:

Runde_1
Diciplin_1: hold_1,hold_2,hold_3,hold_4
Diciplin_2: hold_5,hold_6,hold_7,hold_8
Diciplin_3: hold_9,hold_10,hold_11,hold_12
...
Runde_n
Diciplin_1: ....
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2006 - 14:52 #2
Avatar billede mjense173 Nybegynder
04. september 2006 - 15:01 #3
Denne løser problemet hvis der var 2 hold, og hver hold skal møde alle andre hold præcis én gang.

Der er 4 hold, og hvert hold skal blot spille hver af de 8 dicipliner én gang, uden at møde alt for mange af de samme hold igen.

Kan "robin" algoritmen bruges til dette?
Avatar billede nielle Nybegynder
11. september 2006 - 21:03 #4
Det er uhyre simpelt at lave en algoritme som opfylder dine "krav". Det svære kommer når du også vil have opfyldt dine "bedst hvis".
Avatar billede chrolle Nybegynder
15. september 2010 - 22:28 #5
hej ved ikke om der stadig er noget liv her. men jeg står og har lige det samme ønske http://www.eksperten.dk/spm/918903
er der nogen som skulle lige inde med programmet eller algoritmen så kan jeg nok selv finde ud af resten :)