Avatar billede rubberduckone Nybegynder
06. september 2006 - 23:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CD'er til harddisk

Hej,

Her er forhåbentlig et af de lette spørgsmål. Men jeg er helt newbie på området, så undskyld hvis det er "torsket".

Har en CD samling jeg gerne vil have over på min netværks harddisk (NAS).

Ønsker hverken at rippe til MP3 el.lign., men vil bare gerne lægge dem over "as is" fra CD'en.

Hver gang jeg forsøger en eller anden form for "copy-paste" ender jeg ud med et 1kb shortcut - ufedt og absolut lydløst...

Håber i kan hjælpe. Jeg forventede nok egentlig at det var ret banalt... - måske naivt?
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. september 2006 - 23:19 #1
Det mener jeg ikke du kan, da aflæsningen i drevet foretages på de små huller; det er ikke software, som kan kopieres frem og tilbage. Så jeg tror du skal optage det som f.eks. WAV. Men jeg kan tage fejl, det kan være du kan rippe en hel CD som én fil. Kigger med.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
06. september 2006 - 23:56 #2
Hmm...- øv, har nemlig også gammel CD afspiller i bilen. Den har tendens til at være lidt hård ved CD'erne, men kan ikke spille fx. MP3, så jeg håber jeg kan finde en måde hvor jeg bare kan kopiere rundt efter behov, men uden at skulle skifte format o.lign. kvalitetstabet må vel alt andet lige være mindre, når ikke der skal konverteres??
Avatar billede coderdk Praktikant
07. september 2006 - 00:06 #3
Download http://cdexos.sf.net/ - Med den ripper du det som WAV (det er uden tab) - Du kan også lave et ISO-image af CD'en, men så kan du ikke tilgå musikken direkte...
Hvis du vil gøre det, blot for ikke at miste kvalitet, så kan du jo overveje en af de lossless formater som Monkey's Audio... Windows Media Player kan vist også lave lossless, og iTunes kan nok også...
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
07. september 2006 - 22:18 #4
coderdk - hvis den rippes til WAV fra .cda, så vil bilens CD afspiller vel næppe genkende den. Har prøvet med MP3 filer, det duede ikke. Derfor er jeg interesseret i at kopiere uden at skulle konvertere overhovedet. Spørgsmålet er så bare om det overhovedet er muligt. Og i fald jeg er nødt til at konvertere, hvordan får jeg så en gammel almindelig CD afspiller til at genkende og afspille "ikke .cda formaterne"...?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
07. september 2006 - 22:31 #5
Hejsa

Du kan bruge Nero, hvis du har det, smæk en cd i, vælg "gem spor" og vupti, så har du dine filer liggende som wav :-)

/Jan
Avatar billede thov Forsker
08. september 2006 - 01:51 #6
Gratisprogrammet CDburnerXP kan også rippe CD'er http://www.cdburnerxp.se/features.php
Avatar billede coderdk Praktikant
08. september 2006 - 13:37 #7
CDburnerXP er i øvrigt et kanont program, hvis man har brug for et gratis brænderprogram!! :)
Avatar billede dstjulle Nybegynder
16. oktober 2008 - 20:34 #8
prøv dette program www.freerip.com/
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
22. oktober 2008 - 16:09 #9
Tak for alle kommentarer - der er jo løbet noget vand i åen siden jeg første gang stillede spørgsmålet...

Men dstjulle tak for den seneste opdatering, synes freerip ser lovende ud.