Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 15:01 Der er 4 kommentarer

Problemer med Ø i DOS

Noget af det software jeg bruger, benytter sig af DOS' karaktersæt, og her vises ø'er som yen-tegn.

Mit tegnsæt i DOS er sat til chcp 437. Jeg har været inde og ændre det til både chcp 865 og chcp 850 - uden resultat.

Nogen der har prøvet noget lignende, og ved hvad der skal til at ændre dette? Min computer er en IBM ThinkCentre.
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. september 2006 - 15:07 #1
Jeg tror det er en generel bug i XP når man sætter et dos-program til automatisk at starte op i Fuld Skærm. Når jeg tror det er en bug er det fordi man kan komme udenom problemet ved bare at starte op i et vindue, og så manuelt skifte til Fuld-skærm. Følgende procedure løser problemet, men er lidt kluntet:

Højre-klik på filen wp.exe og vælg Egenskaber
Klik på fanebladet skærm og vælg vindue istedetfor Fuld skærm
Klik på fanebladet program og sørg for der er flueben i "luk ved afslutning"
Klik på Ok

Nu kan du køre WP, og det vil starte op i et vindue. Hvis du synes det er for træls at se på, kan du altid taste <alt+enter> -- så får du den gamle fuld-skærm (stadig med korrekt ø). Det kluntede er så, at du er nødt til at taste <alt-enter> HVER gang du starter programmet op -- hvis du vil have fuld skærm... :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. september 2006 - 15:08 #2
Hov, midterdelen af mit indlæg skulle egentlig rettes til, idet jeg her taler om en workaround for det gamle Wordperfect. Her skal du naturligvis finde filen for det program, som du vil bruge.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 15:11 #3
selv med CP850 kan Windows ikke latid vise Ø

prøv evt. at sætte fonten (i terminal vinduet) til Lucida
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 15:43 #4
Jeg ændrede skifttypen, skiftede til fuld skærm og skiftede til 850, hvilket betyder at jeg nu kan skrive ø i DOS.

Men min software er ikke et DOS-program, men et Windows-program. Det er kun dataen i filerne der kører i DOS' karaktersæt. På andre computere bliver det transformeret uden problemer, lige undtagen min egen :S

Jeg overvejer om det er i regedit jeg skal ind og ændre et eller andet.....?