Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 14:36 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

HD kan ikke starte op

Nu er den helt gal.....se mine sidste par spørgsmål herinde.

Jeg havde igår 2 harddiske sat til som hhv. slave og master og førte nogle filer osv fra den ene over til den anden. Så tog jeg den store på 80gb ud og satte i alene som master, og ville installere div. hardware da den efter opstart kom op med alle beskederne om, at der var nyt hardware. Så jeg kom helt til skrivebordet.

Printeren tog jeg fra, da jeg ikke umiddelbart kunne finde driveren, så den ville jeg vente med for gad ikke beskeden om den hele tiden. Så ville jeg installere det trådløse netkort, satte cd-rommen i med driveren og kort efter - puf - så genstartede pc´en af sig selv. Hver gang den ca nåede til logon skærmen, så begyndte den forfra med at starte op.

Nu når den hertil
http://www.klojs.dk/hdfejl.jpg

og uanset hvad jeg vælger, så starter den forfra og ender på det billede.

Jeg har sat den i bios til at starte op på diskettedrevet først, som vist skulle være standard. Den har også stået til at starte op på hd først, men det gav det samme. I bios finder den fint harddisken som primær 0, men kan åbenbart ikke starte op på den. Det går fint med en anden hd, men ikke med denne. HD er en maxtor, og jumberen skulle sidde rigtigt helt ude i siden til master, og kablerne sidder også rigtigt. HD virker heller ikke i en anden pc.

Jeg ved ikke hvad i mere har brug for at vide, men spørg endelig.

HD er købt som ny og virkede fint til igår - også som slave.

Håber virkelig i kan hjælpe, da jeg ikke har lyst til at kassere den bare lige.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 15:24 #1
Davs igen ;o)
Har lidt svært ved at se, udfra det du skriver - om der har være installeret Windows på den før eller ?

Men:
Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare pp f.eks med Y osv.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot            (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 15:46 #2
Ihhh jeg håbede sådan at du ville kigge forbi haverslev :-)

For et par uger siden købte jeg licensen til xp og installerede på den hd jeg har problemer med nu da jeg før havde en kopi. Har ikke af- eller geninstalleret siden. Tøsen fik så min kopi på sin pc, men en svoger kom forbi og skulle ordne noget tråddløst og kom til at update windows, da han ikke kendte til kopien, og så brokkede den sig jo over kopien på hendes. Det fik mig til at købe en ny pc med orig. xp, hvor tøsen nu skal have min gamle med den nye xp. Kan du følge mig ? *GG*

Jeg har prøvet flere gange at køre den Genoprettelseskonsol / systemreparation og -genoprettelse som du beskriver, men der skete ikke rigtigt noget andet end genstart, og det synes jeg jo der burde *GGG* men kunne kun skrive EXIT udfor C:\ som du også nævner.

Hvornår skal jeg skrive C:\WINDOWS, skal jeg starte op i kommandoprompt eller noget fra den skærm jeg linker til ?

Jeg prøver lige om et par timer, da sønnen ligger og hviler sig i værelset lige nu. De kører ved halv 6 tiden.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 16:02 #3
Du skal IKKE skrive "C:\WINDOWS" - den kommer selv og foreslår: 1: C:\WINDOWS
her skal du blot taste " 1 " (et tallet) og den vil sikker spørge om admin. kode, men hvis der ikke er oprette kodeord i install af windows, så tryk på ENTER
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 16:07 #4
Hov, den harddisk er altså IKKE instaleret med windows i den pc, den nu sidder i ?
Altså, det jeg spørger/søger efter er:
Er windows er installeret på harddisken MENS den sad i en anden pc og du blot har sat den over i den nuværendende pc ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 16:35 #5
Ok han havde for meget krudt i måsen til at hvile sig *GG*

Jeg prøvede at vælge reinstallation af xp i stedet for. Så endte jeg her http://www.klojs.dk/hdfejl2.jpg men hvis den ikke kan læse cd´en, hvordan kunne jeg så nå dertil ??? CD´en er den jeg købte til mig selv for 3-4 uger siden hos Fona fuldt lovligt. Nu skal tøsen så have den, og den har kun været sat som slave nogle gange for at lægge filer over på min nye hd, hvilket ikke gav nogle problemer.

Kan lige tilføje at der lå 2 partitioner på hd som drev:
C: ca 10 gb - windows 98 - fat32
D: ca 70 gb - windows XP - NTFS

Nu ser det ud som om den kun kan finde C: for jeg prøvede ved reinst. at få den til at fortælle mig hvad der ligger af partitioner, men så langt kunne jeg ikke nå.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 16:39 #6
"Er windows er installeret på harddisken MENS den sad i en anden pc og du blot har sat den over i den nuværendende pc ?"

Windows xp er installeret på denne hd på drev D: som jeg har problemer med

Derefter har jeg prøvet at lade den blive i både min egen pc (hvor den også er installeret) og sætte den tøsens pc (hvor den skal sidde fremover). Den virker ingen af stederne.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 16:52 #7
Men lige nu sdder hd i tøsens pc, hvor den ikke er installeret i første omgang, for den virkede pludselig ikke i min egen hvor den ER installeret på.

Håber du kan følge mig *G*
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 16:53 #8
1. er bange for at du evt. ahr fået formateret disken, udfra det du skriver:
Nu ser det ud som om den kun kan finde C: for jeg prøvede ved reinst. at få den til at fortælle mig hvad der ligger af partitioner, men så langt kunne jeg ikke nå.

2. Det jeg mener med installeret, er at harddisken sad fysisk i den nuværende pc ?
Det er nemlig ikke ens Hardware i 2 forskellige pc`ere og det har også indflydelse på windows installationen.
Hvis den er installeret i en maskine og flyttes over i en anden, så skal der som minimum laves en repair.

Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 17:07 #9
Vil du så foreslå at jeg sætter harddisken tilbage til den pc som den oprindeligt er installeret på med det samme hardware som sad i på det tidspunkt for installationen af xp ? Jeg skiftede nemlig en dvd brænder ud også, så der nu sidder en anden brænder i.

Kan lige sige at jeg ikke som sådan installerede xp da jeg købte programmet, men skiftede bare nøgle over microsoft.dk

Når der egentlig ligger win98 på C:, kan jeg så godt bare lave en repair med xp ??
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 17:13 #10
"Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)"

Jeg er ikke sikker på jeg kan det. Jeg prøvede i en anden forbindelse, men intet der reagerede.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 17:19 #11
Du skal sætte harddisken i den pc, som der skal blive/køre i.
Så skal du udføre en repair som beskrevet, dog skal du vælge at installere på D, hvis der er win 98 på C.

Men det sidste billede bekymre mig lidt: http://www.klojs.dk/hdfejl2.jpg
er det en opgaderings XP cd og ikke en fuld version?? - altså en du har lagt ovenpå win 98.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 17:23 #12
Det med bios, det skulle gerne stå på din skærm et kort øjeblik, hvilken tast du skal bruge for at komme i setup (bios)
Det kan stort set være alle mulige taster, men F1, F2, F10, F12 og Del er nogen af de mest brugte.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 17:27 #13
Ved ikke om det er en opgraderings, men da jeg købte den, havde jeg i forvejen en piratkopi af xp liggende på den, og så ændrede jeg bare produktnøglen via et link til microsoft
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 17:32 #14
Yeps, jeg kommer i bios med F2 da jeg har dell, det har jeg gjort så tit. Men denne er jeg ikke sikker på:

"...så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)"

Så flytter jeg også harddisken over i den oprindelige pc igen. Den som xp er installeret på. Den eneste forskel der så vil være er, at der er skiftet dvd brænder.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 17:40 #15
"...så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)"

Det er normalt en "standard" opsætning, men kender ikke så meget til DELL og kan muligvis hedde noget andet.

Ang. DVD drev og skift af dette - det betyder intet i sammenhæng med install.  -der skal mere til - andet motherbord, netkort osv.
Det bliver talt sammen som en slags point i windows - 10 ialt.
Ændres der på hardwaren, således der kun er "oprindelig" hardware med tilsammen 6
points, så "siger" windows STOP - dette er ikke dan samme maskine som jeg blev installeret på.
Håber det giver lidt mere forståelse ;o)
(Ps frikadellerne kalder)
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 17:54 #16
Åhhh ja nu kan jeg se sammenhængen og hvorfor den gør det. Lyder egentlig meget logisk. Han er da ikke helt dum ham Billy :-)

Jeg forsøger lige med begge dine vejledninger.

Uhmmm frikadeller, velbekomme :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 18:14 #17
Nu har jeg forsøgt, og når jeg har valgt geninstallation og accepteret betingelserne, kommer den frem med http://www.klojs.dk/hdfejl2.jpg

Det ser ikke ud til at være en opgradering. Det forsikrede han mig vist også om da jeg købte den. Det er dog en OEM undervisningsversion til 849 kr, men det burde da ikke have nogen indflydelse.

TIS hvor min tålmodighed bare skal testes med de pc´er :-((
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 18:30 #18
Det tyder altså på, at det ikke er en FULD version.
Eller at den ikke kan læse den korrekt - fedtede fingre på cd`en ??

Men for at check om det er en opgraderings cd, så kan du jo prøve at installere WIN 98 igen, på C-drevet hvis det er det du skal have igen.
a.la det som du havde og når det er udført, så smid cd`en i og se om du kan opgradere
C: ca 10 gb - windows 98 - fat32
D: ca 70 gb - windows XP - NTFS

Hvis ikke du har nogen programmer osv. på den disk, som du vil beholde eller skal bruge, så ville jeg starte helt forfra med en nyinstall.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 18:39 #19
Jeg behøver egentlig ikke de programmer som lå der i forvejen.

Jeg vil prøve at rense cd´en. Ellers lægger jeg 98 ind igen og kører den anden oveni.

Jeg giver besked, når jeg er blevet klogere :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 19:46 #20
Har prøvet at lægge win98 ind, men det går også i kage.......

Jeg vælger først på en menu at boote på cd-rommen, senere kommer den op første gang og sagde at der var et styresystem på i forvejen, disken var beregnet til en hd uden styresystem og bla bla. Jeg valgte at installere alligevel oveni. Umiddelbart efter formaterer den C.

Lidt efter igen scanner den med den blå skærm som baggrund som når man feks lukker forkert ned for pc. Derefter beder den mig om at fjerne diskene fra drevene og den vil genstarte.

Vælge jeg at fjerne cd´en, genstarter den og siger at det er en ugyldig disk.

Vælger jeg at lade den sidde, genstarter den og begynder installation forfra. Hvis jeg så der vælger at boote fra cdrom, installerer den forfra - undtagen med formateringen.
Vælger at den skal boote fra Harddisken, får jeg skærmen http://www.klojs.dk/hdfejl.jpg

Jeg bliver da virkelig nervøs for om hd er til at kassere :-((
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 19:49 #21
Hvis jeg skal skifte harddisk, så kan jeg vel ikke bruge den samme xp igen når det er OEM vel ??
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 19:55 #22
Mystisk, men udfører den nyinstall, som vist her ?:
http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:06 #23
Hmmm det link forstår jeg ikke helt. Jeg ser bare dette http://www.klojs.dk/hdd3.JPG

Så fryser pc, og jeg må lukke browseren i jobliste
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 20:13 #24
Den har jeg aldrig set før og kan ikke lige svare på hvad det skulle være.
Et er sikkert, jeg henviser IKKE til noget der er ulovligt eller "farligt" ;O)

Kan du komme ind her og køre ned i bunden til "Installation af Windows XP" og tryk på > så går videoen igang - hvis alt går vel.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 20:14 #25
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:14 #26
Mangler der ikke et nyt link ? *G*
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:20 #27
Den ser helt sådan ud og jeg kan dertil hvor jeg skal acceptere aftalen med F8. Når jeg har klikket F8 kommer denne bagefter http://www.klojs.dk/hdfejl2.jpgJeg får IKKE muligheden for at vælge drev, partition  osv.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:26 #28
Men du skal lige være opmærksom på at min sidste beskrivelse 04/11-2006 19:46:20 er når jeg forsøger at installere win98 om igen - ikke xp
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 20:32 #29
Hmm, det tyder altså på, at det ikke er fuld versons XP - ved sgu ikke lige hvordan vi fikser det.
Men det skal så kunne lade sig gøre, at install. Win 98
Har du en start diskette til win 98 og kan udføre en FDISK og derefter instll. win98
Gennemgang af FDISK :http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 20:35 #30
Ups, ja jeg gik udfra at det var XP du skrev om til sidst : 04/11-2006 19:46:20
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:38 #31
Jeg arbejde med fdisk da jeg selv brugte win98, så jeg arbejder lige lidt på det. Skal lige se om jeg har disketten endnu, eller om jeg skal lave en ny.

Jeg vender tilbage :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 20:47 #32
Jeg tjekkede lige æsken som xp lå i da jeg købte den, og det er en opgradering der kræver at man har en anden version windows i forvejen.

Så kan der i hvert fald ikke ligge noget styresystem i forvejen, siden jeg ikke kan lægge den ind.

Så blev det lige slået fast.
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 20:53 #33
Plejer også altid at få ret, ihvertald altid når jeg har påpeget det 3 gange ;O)
HeHe, Nej det er blot spøg - men kunne næsten ikke tro det skulle være en fuldversion med den fejltekst

Så skal du have win 98 på først.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 21:40 #34
Jeg prøvede lige at hente en fdisk på nettet, men den synes pc åbenbart ikke om. Den skrev bare til mig at jeg skulle fjerne disken.

Har en anbefaling til en side hvor jeg kan hente en der burde virke ?

Nu prøver jeg lige herfra
http://www.svrops.com/svrops/dwnlddisk.htm
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 22:13 #35
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 22:18 #36
Kunne bruge den sidste fdisk, og fik slettet en partition, men det var vist også alt jeg kunne. Når jeg prøvede at starte op og installere win 98, går den død når den har scannet. Så sker det samme bare som 04/11-2006 19:46:20.

Jeg fatter det simpelthen ikke.

Jeg stopper med at arbejde med den iaften, kan ikke rumme skidtet mere. Men har du flere forslag eller brug for oplysninger, så spørger du bare.

Hvis jeg nu køber en ny disk, kan jeg så uden problemer lægge først win 98 og så xp på den, selvom xp har været lagt ind på denne dumme her eller koster det så også en ny xp ?
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 22:28 #37
Du har slettet partition(erne) og oprettet en ny partition, genstartet osv.

"Hvis jeg nu køber en ny disk, kan jeg så uden problemer lægge først win 98 og så xp på den, selvom xp har været lagt ind på denne dumme her eller koster det så også en ny xp ?"

Ja, der få du et problem, idet cd-key jo er brugt i den du åbenbart selv bruger.
Du kan dog godt installere XP og kører med det i 30 dage - uden at ativere det med nogen cd-key.
Men hvis du alligevel skal ud og købe cd, så køb et komplet OEM version - den koster lidt mere, men kan tit købes med et stykke software - f.eks en mus.
Så kan du installere xp UDEN at have Win 98 på først.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. november 2006 - 22:36 #38
Ok, men på min egen nye (læs: brugte) pc, fulgte der licens med af xp. Derfor får tøsens nu min gamle pc med hd og 3-4 uger gamle xp som ikke har været installeret på andre hd end den der nu er røget.

Hvad står den fulde OEM i hvis jeg køber noget hardware med ? Måske skal det endda overvejes om jeg skal investere i en ny billigere pc til hende. Hun har jo skærm, mus, tastatur og det hele i forvejen. Når man køber ny pc med xp, er det så typisk den fulde version eller opgraderingen man får ?
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2006 - 23:02 #39
Så skulle der nu også være mulighed for at install. win 98 og derefter XP.

Fuld OEM (uden HW)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=157667
Avatar billede ravnemor Juniormester
08. november 2006 - 20:21 #40
Nu er jeg blevet meget klogere og meget ærgerligere :-(

Min svoger har kigget på den og han er programmør, så han burde jo vide noget om det :-)

Han siger at hd er død. Han kan godt få den op at køre efter nogle timers arbejde med den, men den vil give problemer igen og igen, så det vil ikke være arbejdet værd.

HD er dead fish.

Nu har hun fødselsdag den 19/11, så jeg har besluttet at investere lidt i en nyere brugt pc til hende i stedet for at købe ny hd og xp om igen. Så slår jeg 2 fluer med et smæk :-) Desuden er den nuværende pc en vi har fået for en skrotpris for nogle år siden.

Jeg har så fundet denne http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=413740017 , og han bor i samme by som mig. Jeg har dog spurgt sælger om licensen på xp følger med og hvad det er for en xp.

Puuha det var bare lige en opdatering til dig. Skal vi dele pointene denne gang :-)

Mange tak for dit ihærdige forsøg :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
08. november 2006 - 20:22 #41
Han mente iøvrigt at den er gået død fordi den er blevet flyttet og ikke har været "parkeret" hvis det siger dig noget.
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2006 - 20:34 #42
Det lyder jo ikke godt, det er dog sjældent at en HDD går til ved blot at flytte den.
Du har vel ikke tabt/smidt den eller måske blevet du så gal på den, at du har givet den en masse hug, spark og blå mærker ;O)
Ang. points, det er dig der bestemmer og selv Tak.
Avatar billede ravnemor Juniormester
08. november 2006 - 20:52 #43
Nope har ikke tabt eller smidt den, men har mange gange tankeoverført de blå mærker til den *G*

Det er måske noget med at pc ikke er blevet lukket ordentligt ned osv inden den er blevet flyttet. Nu slipper jeg i hvert fald for mere vrøvl med den. Det værste er næsten ikke at kunne få en forklaring på at skidtet ikke virker.