Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 18:56 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til linje skift for tekst i formel for brug i CMS

Mit problem er efter at jeg har lavet et CMS med Dreamweaver, PHP og MySQL,
at hvor man redigerer teksten i en formel ikke kan lave den linje skift som jeg ønsker
som det skal se ud.

Eksp.: Jeg indtaster som vis herunder.

1111111
2222222
3333333

Det vises på siden sådan her: 111111 222222 333333

Hvordan får jeg det at se ud som jeg ønsker ????????????????
Avatar billede keysersoze Guru
24. november 2006 - 19:22 #1
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 19:47 #2
Kunne ikke bruge dette.
Avatar billede udvikler Nybegynder
24. november 2006 - 20:06 #3
keysersoze har fuldstændig ret?

Funktionen nl2br() gør præcis hvad du ønsker.

lige før du indsætter din tekst i databasen tilføjer du funktionen til variablen sådan her:

$variabel = nl2br($POST['variabel']);
Avatar billede keysersoze Guru
24. november 2006 - 20:24 #4
i stedet for så bare at afvise må du fortælle hvad der går galt - benytter du php er det måden at gøre det på, så virker det ikke har du højst sandsynligt lavet en eller anden fejl.
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 20:40 #5
Det er måske rigtig, men vis lige hvor det så skal indsættes, da jeg ikke ved dette.

$variabel = nl2br($POST['variabel']);
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 20:44 #6
Siden hvor teksten skal vises, kan jeg godt hvis det hjælper med at vise mig hvor koden skal indsættes, indsætte koden her for siden.
Avatar billede keysersoze Guru
24. november 2006 - 22:27 #7
hvis du gør som du skriver 20:40:40 kan du udskrive variablen "$variabel" på siden der hvor du nu engang vil have det udskrivet
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 00:35 #8
keysersoze: Nu har jeg indsat koden efter linje 5, men det er stadig det samme. ????
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 10:37 #9
hvad er "det samme" - er linie 5 før eller efter dit databaseudtræk - hvor udskriver dudin variabel
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 10:52 #10
hvad er "det samme" = Den laver ikke linje skift.
er linie 5 før eller efter dit databaseudtræk - hvor udskriver dudin variabel = Det ved jeg jo ikke, derfor jeg spørger. Har indsat koden på siden der viser teksten i linje 5, er bare en tilfældig kodelinje den er indsat på.
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 11:16 #11
jamen - det er jo som at lede efter en nål i en høstak hvis ikke du ved hvad du selv laver og ikke hjælper os med information for at komme videre.

Du kan se et eksempel på hvorfor og hvordan her; http://dk.php.net/manual/da/function.nl2br.php
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 11:22 #12
Skal koden ikke indsættes på den side som viser hovedsiden ?????
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 11:39 #13
koden skal indsættes hvor teksten skal udskrives - og så skal den selvfølgelig tilpasses dit behov, så der skal formentlig ikke stå $POST['variabel'] men den variabel du får fra databasen.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 11:50 #14
Prøver igen.

Skal koden ikke indsættes på den side som viser hovedsiden ?????

Svar venligt med et ja eller nej
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 12:03 #15
det kan jeg ikke svare på eftersom jeg ikke ved hvad din "hovedside" er i forhold til den side hvor database-udtrækket skal udskrives på.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 12:33 #16
Filen som viser hovedsiden hedder menua.php som bliver trukket fra databasens tabel menua.
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 12:56 #17
hvad du har af hovedsider og ikke hovedsider er ligegyldigt - i stedet for at udskrive fx $variabel skal du udskrive nl2br($variabel) og så har du dine linieskift.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 13:38 #18
OK - det fik jeg ikke meget ud af, for jeg ved jo stadig ikke hvor jeg skal rette koden til i programmet.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 13:40 #19
Fordi at du keysersoze ved 100% hvor man skal rette det til, er jo ikke ens betydning med at jeg også ved dette, for det gør jeg ikke.
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 13:49 #20
korrekt - men du må da vide hvor du på nuværende tidspunkt udskriver den tekst hvor linieskift mangler?
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 13:53 #21
Nej det ved jeg ikke, hvis jeg gjorde dette ville jeg ikke spørge.
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 13:54 #22
iøvrigt så ved jeg jo heller ikke hvor det skal rettes til, jeg ved bare at funktionen virker. Du har jo på intet tidspunkt kommet med kodeeksempler eller kommenteret hvad der sker eller ikke sker når du forsøger.
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 13:56 #23
godt - men hvis du ikke selv ved hvor du udskriver indholdet fra databasen så kan vi andre på eksperten heller ikke vide det. og hvis vi ikke kan finde ud af hvor du udskriver kan vi heller ikke fortælle dig hvad præcist du skal ændre - kun hvilken funktion du skal bruge.

Så må du igang med at læse koden igennem og forstå hvad der reelt set sker hele vejen igennem fremfor kun at tro på at det dreamweaver laver er korrekt.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 14:08 #24
Ok - lukker spørgsmålet og opretter et nyt, hvor der er en som bedre kan forklare det for mig.

Du forventer at jeg ved ligeså meget som du selv gør, og at det bare er en selvfølge at det er sådan. Ok - derfor kan du på ingen måde hjælpe mig.

Vær venligst at ikke komme med kommentar på mit nye oprtettet spørgsmål, da du ikke kan hjælpe.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. november 2006 - 14:20 #25
det er der ingen som kan når ikke kommer med flere informationer
Avatar billede keysersoze Guru
25. november 2006 - 14:20 #26
jeg forventer på ingen måde at du kan det jeg også kan, kunne du det have du jo ikke oprette spørgsmålet - men jeg forventer at man ved hvad man egentlig sidder og laver og at man har en interesse i at blive hjulpet. Du aner ikke hvad du selv sidder med men lader 100% DW styre dig og det og laver - og du har på intet tidspunkt copy/pasted kode herind, selvom der er spurgt efter det, og så er det umuligt at yde hjælp.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. november 2006 - 14:33 #27
lige en påmindelse fra ekspertens regler

det er ikke tilladt at:
oprette det samme spørgsmål flere gange - heller ikke selv om spørgsmålet kunne ligge i flere kategorier. Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk.
Avatar billede bravida Nybegynder
25. november 2006 - 17:14 #28
michaeltryl: Sjovt nok at du hver gang kommer med en eller anden kommentar som ikke kan bruges til noget.

Det er jo ikke første gang at du blander dig i et spørgsmål, hvor din kommentar ingen mening har.

Kan du forsat havde en god weekend og nyd dette uden kommentar her.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. november 2006 - 17:37 #29
hvor har jeg kommenteret hvor det ikke gav mening?