Avatar billede punnishment Nybegynder
16. januar 2007 - 14:07 Der er 8 kommentarer

Udskrift problemer med Summa Summarum og S74 2006

Jeg har en Konica Minolta PagePro 1100. Det er en laserprinter der kører over en serial-forbindelse. Dette købte jeg i sin tid for at kunne kommunikere med mit gamle regnskabsprogram: pcplus.

Jeg skiftede så over til et nyere regnskabsprogram Summa Summarum, men derfra kan jeg ikke printe. Det eneste der sker når jeg trykker på print, er at den sætter en print i kø. hvorefter der står "udskriver". Den prøver at udskrive gennem LPT1 porten, men der sker ingen ting. Der er endda et tidspunkt for hvornår udskriften er sendt.

Det mærkelige er at jeg kun har printer problemer ved:
- Summa Summarum
- S74-program til indberetning af oplysningssedler for 2006

Det gamle skat program fra 2005 havde jeg ingen problemer med at printe fra, og det har jeg stadig ikke. Word, excell, notesblok og print fra internet er der ingen problemer med. Dog sker det nogle gange at jeg får printet en blank papir med en fejl-kode, pga. overbelastning af printer eller for at overskride margin.

Ved de omtalte programmer får jeg ingen ting, der sker absolut intet. Hvordan løser jeg dette problem? Nogle der kender til problemet?
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2007 - 14:40 #1
Nu har jeg ikke længer Summa installeret og kan derfor ikke følge med i dets indstillingsmuligheder. Det synes åbenlyst, at det pr. default udskriver til LPT1 porten (parrallel port), istedet for en seriel port (formentlig COM1) som din printer er tilsluttet.

Hvad sker hvis du i stedet for klik på rint klikker Filer => Udskriv og fra den dialogboks vælger din printer (hvis muligt)?
Avatar billede punnishment Nybegynder
16. januar 2007 - 16:05 #2
Det er netop det jeg gør. Jeg går ind i filer udskriv, vælger min printer og trykker print.

Måske er det en parallel port jeg har? Jeg benytter mig af en gammel printer.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2007 - 12:08 #3
Hmm.. Godt nok et noget underligt problem med de to programmer, da alt andet print ser ud til at være OK - sådan da.

Du har vel ikke for de to programmer angivet at de skal udskrives til fil - og ikke til papir. Tjek udskriftsindstillinger.

Dit tidl. program, PCPlus - fint program iøvrigt, er DOS og kræver en prnter, der understøtter DOS-print - og ikke kun Windows-print som de fleste printere nu til dags. Du nævner den er seriel tilsluttet. Er du sikkeer på det, da du samtidig angiver den udskriver til LPT1?

En standard pc har to serielle porte, COM1 og COM2, samt en parrallel port LPT1 (også benævnt printerport). Tjek lige i Enhedshåndtering om nogle indstillinger skal ændres. Udvid plus-tegn ud for Porte (COM og LPT), højreklik dem og vælg Egenskaber for at se detaljer.

Har du kontaktet Summa, evt. email, og spurgt om det er programmet der ikke kan udskrive via en DOS-printer?
Avatar billede punnishment Nybegynder
17. januar 2007 - 13:53 #4
Jeg købte min printer netop fordi den både understøttede DOS-print men også WINDOWS-print. Du har ret i at det er en parallelport den er tilsluttet i.

Jeg har både kontaktet Summa Summarum, dem jeg har købt programmet af og support afdelingen af kinoca minolta. Ingen af dem kan hjælpe på problemet. Det mærkelige er at det netop kun er de 2 programmer, der opstår problemer ved.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2007 - 16:58 #5
Ja, det er mærkeligt med de to programmer.
Prøv lige at udskrive fra summa. Når print er dannet og sat i kø, så åbn printjob og tjek at der ikke er flueben ud for Stop udskrivning midlertidigt. Ellers fjern flueben.
Tjek i den samme dialogboks, hvilken port der anvendes - står til sidst ude til højre.
Avatar billede punnishment Nybegynder
17. januar 2007 - 20:58 #6
Det er der ikke, der står jo også at den "udskriver" og at udskriten er sendt til printeren. Printeren reagere bare aldrig, derfor bliver der ved med at stå "udskriver" ved udskriftslisten.

Porten der anvendes er lpt1, det er også der den er tilsluttet
Avatar billede hldata Nybegynder
19. januar 2007 - 08:33 #7
Jeg mener at man ved udskrift fra PC PLUS har sat kryds i skriv direkse til port under print opsætning, og og evt chekke at om den er sat til at start udskriften straks den er sat i kø, eller den skal vente til jobet er færdigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2007 - 22:34 #8
Prøv at kigge i C:\WINDOWS\System32\spool\PRINTERS og se, om der ligger filer.

Gør der det, er det formentlig dem der driller. Slet dem (genstart om nødvendigt computeren), og prøv at printe igen.