Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
01. februar 2007 - 08:35 Der er 8 kommentarer og
6 løsninger

Tømme Concorde C5 database

Jeg er ved at hjælpe en kollega med hendes C5. Hun har en PC, med concorde C5 version 4.10.1998. Den siger at databasen er fyldt, og den vil jeg gerne tømme.

Virksomheden som brugte programmet har ikke eksisteret i mange år, så reelt set skal det vel bare nulstilles. Men hun siger at jeg ikke må slette regnskabet, og jeg ved ikke rigtig hvad hun mener med det. Hun vil have slettet alle "records" fra det gamle selskab, og jeg tror det er hendes eneste måde at forklare på at jeg ikke må slette programmet.

Hun vil gerne have alle de samme funktioner som før, så hun ikke skal tilrette hele regnskabet igen.

Stine
Avatar billede dma Nybegynder
01. februar 2007 - 14:49 #1
Det hun nok mener er, at hun gerne vil have slettet alle posteringer, men at hun gerne vil bevare kontoplanen, debitorer, kreditorer osv., dvs. alle stamdata - og i øvrigt opsætning.

Der er 2 ting i det. Først kan du nulstille de enkelte moduler. Det sker under de enkelte moduler, f.eks. for finans' vedkommende under Finans/Tilpasning/Vedligehold/Nulstil Alt. Gentag det for alle de moduler der er anvendt (Debitor, kreditor, lager, ordre, indkøb, projekt).

Nu siger den, at databasen er fyldt. Prøv lige at checke under Generelt/Kartotek/Datastatus. Øverst står der en Status: Hvor mange MB der er brugt, hvor meget der er købt og hvor mange % det så er.

Nu vil en sletning af data ikke frigøre ledig plads i databasen (tekniske årsager), så hvis det systemet har meldt er, at der er brugt op til grænsen for de købte MB, så skal der en export og import til for at "skrumpe" databasen. Det er et lille projekt i sig selv, som man helst skal have lidt hjælp til. Men check lige først at det er det der skal til.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
01. februar 2007 - 16:19 #2
Nej Det eneste hun vil bevare er kontoplanerne.

Alle kreditorer og debitorer skal også slettes, jeg har været ved det, men det er møjsommeligt at gøre det med en af gangen.
Avatar billede mariaf Juniormester
01. februar 2007 - 19:11 #3
Hvis dine debitorer er fuldt udlignet og saldi er nul, så skal de bare sættes til engangskunder. Så kan du slette dem under periodisk. Det samme gælder kreditor og lager.
Avatar billede dma Nybegynder
01. februar 2007 - 23:38 #4
Lidt mere præcist: Debitor/Periodisk/Oprydning/Debitorer,

Du behøver ikke at sætte alle debitorer (eller kreditore/varer) til JA (hak) i Engangskunde. Når du kommer til kørslen der skal slette, får du en afgræsningsboks. Her er et af felterne "Engangskunde". Der står som standard et mærke både i "Fra" og "Til". Fjern mærket i "Fra", så tager den alle med, uanset hvad der står i engangskunde.

Jeg vil altså foreslå:

1. Nulstil hele C5 som beskrevet i mit første svar
2. Nedlæg debitorer, kreditorer og varer som mariaf beskriver det.

Herefter skal det afgøres om der skal laves en "skrumpning" af databasen som jeg skrev om i første svar.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
02. februar 2007 - 11:43 #5
Ok - lige til orientering.

Det kan godt være at jeg er en computernørd, MEN..... :-)

Jeg har ikke arbejdet med Concorde før.

Kun Navision AXAPTA og det er ikke i database delen.

Kan jeg få en mere brugervenlig beskrivelse :-)?
Avatar billede mariaf Juniormester
02. februar 2007 - 14:33 #6
Prøv at følge dma's vejledning - den kan dårligt blive mere brugervenlig. Føler du dig stadig ikke sikker, så anbefal di nveninde at få en konsulent ud en time eller to. Så kan hun også blive opdateret
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
05. februar 2007 - 08:27 #7
Nu har jeg:
Slettet alle kreditorer og debitorer og ellers nulstillet alt.

Skal jeg så stadig eksporterer og importerer?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
05. februar 2007 - 08:30 #8
P.S.
Jeg gik ind under Generelt/Kartotek/Datastatus
Der står
Størrelse: 22
Max: 20
%: 110,00
Version: 1.80
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
05. februar 2007 - 09:08 #9
Hvis jeg nu gerne vil købe mere plads til hende, hvor gør jeg så det henne? Jeg ved at den poprindelig er købt ved Kontor Syd.

Jeg kunne se i et andet spsm at dobbelt så meget plads ca koster 1500,00 kr - kan det passe? Hvis jeg skal købe en helt ny version, hvad koster det så?
Avatar billede mariaf Juniormester
05. februar 2007 - 17:10 #10
Du skal jo bruge pladsen uanset om du køber en ny version eller ej. Jeg vill nu forsøge at køre C5dbredu.exe og se om det ikke hjælper. Filen ligger i din C5 mappe, og C5 skal være lukekt ned imens. Husk backup.

Og så bør din veninde opdateres. 1.80 er ved at være temmelig gammel.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
06. februar 2007 - 08:09 #11
Hvad gør C5dbredu.exe?

Grunden til at jeg vil have hende til at købe en ny udgave er at licenshaveren er den tidliger virksomhed.

Kan jeg godt nøjes med at opdaterer og så købe mere lagerplads?
Hvordan foregår det lige i praksis?

Hvis jeg køber en nu version, hvor og hvilken vil du så anbefale jeg køber for hende.
Avatar billede mariaf Juniormester
06. februar 2007 - 22:09 #12
Hvad skal hun brgue? Hvis hun kan nøjes med at kunne fakturere, 300 finanskonti, 100 debitorer og 100 kreditorer og 300 varenumre, så kan hun nøjes med en grundpakke. Den ligger mellem 2000 og 2500. Der er inkluderet mulighed for op til 5 tilretninger af rapporter, så hun kan få tilrettet sin faktura. Hun kan så vælge en standard kontoplan, og dermed få en automatisk opsætning af C5. Skal hun/du have hjælp af en kontuslnet til denne del, så regn med en time.

Vokser virksomheden, så hun hen af vejen skal bruge mere, så kan det købes i moduler til priser mellem 1700 og 3000 for de fleste.

Jeg vil ikke anbefale et bestemt sted, men vælg den, der ligger nærmest oghvor de har C5 konsulenter - det er rart at have et sted at ringe hen, hvis man får brug for det.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
20. februar 2007 - 15:44 #13
Jeg ringede til en konsulent og de hjalp.

Men der var ingen der sagde det kostede noget.

Det fandt jeg først ud af da min kollega spurgte til den sendte regningen til hende :-)
Avatar billede dma Nybegynder
20. februar 2007 - 17:12 #14
Konsulenter lever jo af at give råd og hjælp, så det kan vel ikke overraske helt, vel?