Avatar billede indysurf Nybegynder
03. februar 2007 - 16:20 Der er 8 kommentarer

Ej billede ved afspilning af DVD og andet video uanset afspiller

Hej Alle

Jeg har geninstalleret XP, da jeg efter flere år havde fået et temmelig langsomt system. Alt køre fint og meget hurtigere, men pludselig kan jeg ikke afspille video af nogen art. Der kommer kun lyd frem, og bruger jeg powerDVD eller VLC player, så bliver systemet ekstremt langsomt indtil jeg lukker powerDVD eller VLC player.
Jeg har også prøvet at opdatere til Media player 11 for at se om det skulle hjælpe, men intet resultat.
Det virker som om det er et codec problem, men jeg mener at det følger med eksempelvis med PowerDVD, men alligevel vil den ikke afspille hverken AVI eller DVD film.

Håber der er nogen her der måske har et kvalificeret bud, så jeg ikke skal igennem hele reinstallations møllen en gang til...
Avatar billede indysurf Nybegynder
03. februar 2007 - 16:45 #1
Har iøvrigt også prøvet at installere video codecs fra Nimo Codec pack uden held.

Det er som om problemet stikker dybere end codecs og har et eller andet at gøre med den måde XP håndterer video afspilningen.

Jeg havde iøvrigt ingen problemer ved den gamle installation og eneste hardware ændring er en ny harddisk, som ellers fungerer upåklageligt.
Avatar billede makse Nybegynder
03. februar 2007 - 16:49 #2
Har du installeret directx?
Avatar billede langthjem Nybegynder
03. februar 2007 - 16:52 #3
Har du installeret alle drivere korrekt? Specielt til grafik- og lydkort?

Efter min egen erfaring har jeg valgt at undlade codec-packs, de er roden til alt ondt. Jeg kan nøjes med VLC, PowerDVD og QuickTime.
Min anbefaling vil være at fjerne alt hvad du har installeret af codecs, og nøjes med de 3 ovenstående. Hvis du absolut skal benytte RealMedia formatet, så find den afspiller som hedder "Real Alternative".
Avatar billede langthjem Nybegynder
03. februar 2007 - 16:53 #4
makse > XP kommer med en DirectX, så det burde ikke være et problem.

Dog er det altid at anbefale at alle opdateringer er installeret. Pt. er nyeste version DirectX 9.0c (kør programmer "dxdiag.exe" for at se versionen.
Avatar billede indysurf Nybegynder
03. februar 2007 - 17:07 #5
Ifølge enhedshåndteringen er alt installeret korrekt og med hensyn til directX, så har jeg 9.0c ifølge dxdiag, som iøvrigt siger at alt fungerer korrekt.

Jeg startede med nyeste grafikkort driver (93.71) og da det ikke virkede prøvede jeg en nedgradering til 77.72, som virkede i min gamle installation, men heller ikke det gjorde nogen forskel. Mit grafikkort er en 6600 GT, så begge drivere burde at være fint til mit system.

Og ja "langthjem", jeg er bestemt heller ikke glad for alle de codec packs man kan installere, så det var kun i ren desperation jeg prøvede Nimo :-)

Systemet kan godt se at det er en dvd eller avi film, og spørge om jeg vil fortsætte filmen eller starte forfra, men når jeg så vil afspille bliver systemet ekstremt langsomt og intet billede og ved DVD heller ingen lyd.

Snøft, måske bliver jeg nødt til at reinstallere igen...
Avatar billede indysurf Nybegynder
03. februar 2007 - 17:10 #6
Har iøvrigt lige prøvet Gspot som siger at codecs er installeret og virker....
Avatar billede indysurf Nybegynder
03. februar 2007 - 17:55 #7
Så fik jeg billede på ved at gå ind på avancerede instillinger for skærm og under fejlfinding skrue ned for hardware accelerationen, så alle directDraw og direct3D acceleratorer er deaktiverede.

Nu er mit spørgsmål så om nogen ved hvad det er for en driver/andet som jeg skal prøve at geninstallere for igen at kunne aktivere ovenstående?
Avatar billede langthjem Nybegynder
04. februar 2007 - 07:43 #8
Hmm... det hjalp at sætte hardware accelerationen ned? Nu ville jeg prøve én eller flere af følgende:
1. Fjerne alt vedrørende grafikkortet (software), genstarte og installere det hele igen.
2. Gensinstallere Win, og gå meget systematisk til værks for at få alt installeret gnidningsløst.
3. Finde et andet grafikkort og se om det hjælper. Så kan du få et hint om om grafikkortet er defekt.