Avatar billede peterkopi Nybegynder
08. marts 2007 - 18:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Få fødselsdagsscript til at virke - og vise flere fødselsdage!

Hej eksperter

Jeg har dette script, som desværre ikke virker. Men hvis nogen ku hjælpe mig med at få det til at virke, ville jeg gerne være i stand til at vise flere (ca. 8 stk.)...

Nogen der kan hjælpe med

1) Få scriptet til at virke? (100 point)
2) Få scriptet til at vise flere fødselsdage? (+ 100 point)

SCRIPT:

<% @ Language=VBScript %>
<%
sBirthdate = "04-01-1985"
dato = sBirthdate
years = Datediff ("yyyy",dato,date)
dato = dateAdd("yyyy",years,dato)
mounths = Datediff ("m",dato,date)
if mounths < 0 then
  dato = dateAdd("yyyy",-1,dato)
  mounths = Datediff ("m",dato,date)
  years = years - 1
end if
dato = dateAdd("m",months,dato)
days = Datediff ("d",dato,date)
if days < 0 then
  if months > 0 then
    months = months - 1
  else
    years = years - 1
    months = 11
  end if
  dato = dateAdd("m",-1,dato)
  days = Datediff ("d",dato,date)
end if
dinStr = years & " år " & months & " måneder " & days & " dage"
Response.Write dinStr
%>
Avatar billede peterkopi Nybegynder
08. marts 2007 - 18:22 #1
PS! Ved godt, at der står "mounths" i stedet for "month" 3 steder. Er rettet ;-)
Avatar billede madeindk Nybegynder
08. marts 2007 - 19:00 #2
1) Skal det regne ud hvor gammmel en person er?
Avatar billede peterkopi Nybegynder
08. marts 2007 - 19:12 #3
Ja, ligesom scriptet herover skulle gøre. Alder skal bare vises som (YY).
Der behøver ikke være et output som fx 27 år, 3 måneder, 4 dage - Alder: 27 år er nok.

Men kan man samtidig lave en funktion, der viser hvor lang tid der er til personens NÆSTE fødselsdag, ville det osse være fedt.
Dvs. i stil med

"Alder: 27 år
I dag er der XX måneder og XX dage til XXXXX's næste fødselsdag"....
Avatar billede madeindk Nybegynder
08. marts 2007 - 21:24 #4
Det tog sin tid, men her er den:

<%
Session.LCID = 1030

Function GetAge(Dateofbirth)
  GetAge = Year(Date) - Year(Dateofbirth)
  If DateDiff("s", Now, Replace(Dateofbirth, Year(Dateofbirth), Year(Date))) > 0 Then
      GetAge = GetAge - 1
  End If
End Function

Function DayAndMonths(Dateofbirth)

    if Month(DateofBirth) < month(date) then
        strT = 12 - month(date)
        strM = strT + Month(Dateofbirth)
        strY = Year(Date) + 1
    end if

    if Month(DateofBirth) > month(date) then
        strM = Month(DateofBirth) - month(date)
        strY = Year(Date)
    end if

    Dato = "01-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strY
    AntalDage = DateDiff("d", Dato, DateAdd("m", 1, Dato))

    if Day(Dateofbirth) < day(date) then

        If Month(Dateofbirth) = 1 Then
          strM2 = 12
        Else
          strM2 = Month(DateofBirth) - 1
        End If

        strDays = DateDiff("d", "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY, DateAdd("m", 1, "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY)) - day(date) + Day(Dateofbirth)

    End If

    if Day(Dateofbirth) > Day(date) then
        strDays = Day(Dateofbirth) - day(date)
    end if

    If Day(Dateofbirth) = day(date) Then
        strDays = "0"
    End If

    strDay = Day(Dateofbirth)
    strMonth = strM
    strYear = strY
    strFullDate = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear

    DayAndMonths = "Personen er i dag " & GetAge(Dateofbirth) & " år og der er " & DateDiff("m",Date,strFullDate) & " måneder og " & strDays & " dage til d. " & Dateofbirth

End Function

Response.Write DayAndMonths("29-11-1988") & "<br /><br />"
%>
Avatar billede madeindk Nybegynder
08. marts 2007 - 21:29 #5
En lille rettelse :-)

<%
Session.LCID = 1030

Function GetAge(Dateofbirth)

  GetAge = Year(Date) - Year(Dateofbirth)

  If DateDiff("s", Now, Replace(Dateofbirth, Year(Dateofbirth), Year(Date))) > 0 Then
      GetAge = GetAge - 1
  End If

End Function

Function DayAndMonths(Dateofbirth)

    If Month(DateofBirth) < month(date) then
        strT = 12 - month(date)
        strM = strT + Month(Dateofbirth)
        strY = Year(Date) + 1
    ElseIf Month(DateofBirth) > month(date) then
        strM = Month(DateofBirth) - month(date)
        strY = Year(Date)
    Else
        strM = Month(DateofBirth)
        strY = Year(Date)
    End If

    Dato = "01-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strY
    AntalDage = DateDiff("d", Dato, DateAdd("m", 1, Dato))

    If Day(Dateofbirth) < day(date) Then

        If Month(Dateofbirth) = 1 Then
          strM2 = 12
        Else
          strM2 = Month(DateofBirth) - 1
        End If

        strDays = DateDiff("d", "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY, DateAdd("m", 1, "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY)) - day(date) + Day(Dateofbirth)

    ElseIf Day(Dateofbirth) > Day(date) Then
        strDays = Day(Dateofbirth) - day(date)
    Else
        strDays = "0"
    End If

    strDay = Day(Dateofbirth)
    strMonth = strM
    strYear = strY
    strFullDate = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear

    DayAndMonths = "Personen er i dag " & GetAge(Dateofbirth) & " år og der er " & DateDiff("m",Date,strFullDate) & " måneder og " & strDays & " dage til d. " & Dateofbirth

End Function

Response.Write DayAndMonths("29-06-1988")
%>
Avatar billede peterkopi Nybegynder
09. marts 2007 - 03:45 #6
Tak for svaret, men hvis jeg indsætter min fødselsdato 31-07-1966, så skriver siden:
Personen er i dag 40 år og der er 4 måneder og 22 dage til d. 31-07-1966 ???

Hvor der skulle stå:
Personen er i dag 40 år og der er 4 måneder og 22 dage til hans næste fødselsdag d. 31. juli 2007(eller i år i stedet for 2007).

Hvordan kan jeg lægge 7 andres fødselsdage i scriptet..?
Avatar billede madeindk Nybegynder
09. marts 2007 - 11:18 #7
Ok - det har jeg nu lavet!

Men jeg har lavet et lille eksempel på hvordan du kan regne flere ud:

<%
Session.LCID = 1030

Function GetAge(Dateofbirth)

  GetAge = Year(Date) - Year(Dateofbirth)

  If DateDiff("s", Now, Replace(Dateofbirth, Year(Dateofbirth), Year(Date))) > 0 Then
      GetAge = GetAge - 1
  End If

End Function

Function DayAndMonths(Dateofbirth)

    If Month(DateofBirth) < month(date) then
        strT = 12 - month(date)
        strM = strT + Month(Dateofbirth)
        strY = Year(Date) + 1
    ElseIf Month(DateofBirth) > month(date) then
        strM = Month(DateofBirth) - month(date)
        strY = Year(Date)
    Else
        strM = Month(DateofBirth)
        strY = Year(Date)
    End If

    Dato = "01-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strY
    AntalDage = DateDiff("d", Dato, DateAdd("m", 1, Dato))

    If Day(Dateofbirth) < day(date) Then

        If Month(Dateofbirth) = 1 Then
          strM2 = 12
        Else
          strM2 = Month(DateofBirth) - 1
        End If

        strDays = DateDiff("d", "01-" & strM2 & "-" & strY, DateAdd("m", 1, "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY)) - day(date) + Day(Dateofbirth)

    ElseIf Day(Dateofbirth) > Day(date) Then
        strDays = Day(Dateofbirth) - day(date)
    Else
        strDays = "0"
    End If

    strDay = Day(Dateofbirth)
    strMonth = strM
    strYear = strY
    strFullDate = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear
    strNextBirth = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear

    DayAndMonths = "Personen er i dag " & GetAge(Dateofbirth) & " år og der er " & DateDiff("m",Date,strFullDate) & " måneder og " & strDays & " dage til d. " & FormatDateTime(strNextBirth, vbLongDate)

End Function
%>

Peters fødselsdag: <%= DayAndMonths("21-11-1989") %> <br />
Louises fødselsdag: <%= DayAndMonths("07-08-1989") %> <br />
Egons fødselsdag: <%= DayAndMonths("07-01-1966") %> <br />
Kirstens fødselsdag: <%= DayAndMonths("06-04-1966") %>
Avatar billede madeindk Nybegynder
09. marts 2007 - 11:44 #8
Man kunne naturligvis også gøre sådan her :-)

<%
Session.LCID = 1030

Function GetAge(Dateofbirth)

  GetAge = Year(Date) - Year(Dateofbirth)

  If DateDiff("s", Now, Replace(Dateofbirth, Year(Dateofbirth), Year(Date))) > 0 Then
      GetAge = GetAge - 1
  End If

End Function

Function DayAndMonths(Dateofbirth, username, sex)

    If Month(DateofBirth) < month(date) then
        strT = 12 - month(date)
        strM = strT + Month(Dateofbirth)
        strY = Year(Date) + 1
    ElseIf Month(DateofBirth) > month(date) then
        strM = Month(DateofBirth) - month(date)
        strY = Year(Date)
    Else
        strM = Month(DateofBirth)
        strY = Year(Date)
    End If

    If Day(Dateofbirth) < day(date) Then
      strDays = DateDiff("d", "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY, DateAdd("m", 1, "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY)) - day(date) + Day(Dateofbirth)
    ElseIf Day(Dateofbirth) > Day(date) Then
      strDays = Day(Dateofbirth) - day(date)
    Else
      strDays = 0
    End If

    strDay = Day(Dateofbirth)
    strMonth = strM
    strYear = strY
    strFullDate = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear
    strNextBirth = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear

    DayAndMonths = "" & username & " er i dag " & GetAge(Dateofbirth) & " år og der er " & DateDiff("m",Date,strFullDate) & " måneder og " & strDays & " dage til d. " & FormatDateTime(strNextBirth, vbLongDate) & " til " & sex & " fødselsdag!"

End Function

Response.Write DayAndMonths("21-11-1989","Søren","hans") & "<br />"
Response.Write DayAndMonths("17-10-1977","Louise","hendes") & "<br />"
Response.Write DayAndMonths("17-10-1963","Morten","hans") & "<br />"
%>

Nu har jeg så angivet navn og køn i funktionen - husk at rette køn :-)
Avatar billede peterkopi Nybegynder
12. marts 2007 - 12:07 #9
Hej madeindk ;-) Jeg har set dine indlæg, men har først tid til at uploade og tjekke imorgen, tirsdag. Vender tilbage hurtigst efter det...
Avatar billede madeindk Nybegynder
17. marts 2007 - 00:51 #10
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede peterkopi Nybegynder
29. marts 2007 - 13:01 #11
Undskyld, undskyld... Jeg  har fået kastet en stor hasteopgave i armene. Kan desværre først gøre noget ved det i næste uge. Håber ikke du har ventet dig selv ihjel... ;-)
Avatar billede peterkopi Nybegynder
10. april 2007 - 18:51 #12
Hej igen, madeindk - så har jeg lagt dit svar fra 09/03-2007 11:44:27 op på: http://www.peterogdeandrekopier.dk/birthdays.asp

Nu skal jeg bare lige have flyttet "til hans næste fødselsdag!" ind før "strNextBirth..."

- Hvordan gør jeg det uden at ødelægge noget?

- Og kan jeg lægge teksten øverst på siden (http://www.peterogdeandrekopier.dk/birthdays.asp) ind på en måde i funktionen, så jeg automatisk får skrevet...

Overskriften fra siden:
"Her får du lige, i rækkefølge, ALLE fødselsdagene i 2007:" (Årstallet automatisk?)

...og i sidste sætning:
"...er fra '72, bliver der altså kun fejret fem XX års fødselsdage i år!" (XX år fra 1966 - automatisk?

Husk at lægge et svar :-)
Avatar billede madeindk Nybegynder
10. april 2007 - 20:40 #13
Ved ikke lige hvordan man kringler det sidste. Og synes nu også jeg har gjort mit for at få det her til at virke. Brugte trods alt 2 timer med en kammerat for at få lavet det her script til dig!

<%
Session.LCID = 1030

Function GetAge(Dateofbirth)

  GetAge = Year(Date) - Year(Dateofbirth)

  If DateDiff("s", Now, Replace(Dateofbirth, Year(Dateofbirth), Year(Date))) > 0 Then
      GetAge = GetAge - 1
  End If

End Function

Function DayAndMonths(Dateofbirth, username, sex)

    If Month(DateofBirth) < month(date) then
        strT = 12 - month(date)
        strM = strT + Month(Dateofbirth)
        strY = Year(Date) + 1
    ElseIf Month(DateofBirth) > month(date) then
        strM = Month(DateofBirth) - month(date)
        strY = Year(Date)
    Else
        strM = Month(DateofBirth)
        strY = Year(Date)
    End If

    If Day(Dateofbirth) < day(date) Then
      strDays = DateDiff("d", "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY, DateAdd("m", 1, "01-" & Month(Dateofmonth) & "-" & strY)) - day(date) + Day(Dateofbirth)
    ElseIf Day(Dateofbirth) > Day(date) Then
      strDays = Day(Dateofbirth) - day(date)
    Else
      strDays = 0
    End If

    strDay = Day(Dateofbirth)
    strMonth = strM
    strYear = strY
    strFullDate = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear
    strNextBirth = strDay & "-" & Month(Dateofbirth) & "-" & strYear

    DayAndMonths = "" & username & " er i dag " & GetAge(Dateofbirth) & " år og der er " & DateDiff("m",Date,strFullDate) & " måneder og " & strDays & " dage til & sex & " næste fødselsdag fødselsdag!"

End Function

Response.Write DayAndMonths("21-11-1989","Søren","hans") & "<br />"
Response.Write DayAndMonths("17-10-1977","Louise","hendes") & "<br />"
Response.Write DayAndMonths("17-10-1963","Morten","hans") & "<br />"
%>
Avatar billede peterkopi Nybegynder
11. april 2007 - 16:04 #14
Takker og bukker ;-) Men mangler der ikke noget omkring dette:

...næste fødselsdag fødselsdag!"  -sidst i funktionen? Og hvor skal " & FormatDateTime(strNextBirth, vbLongDate) & " placeres, så der står "Personen er i dag 40 år og der er 4 måneder og 22 dage til hans næste fødselsdag d. 31. juli 2007"..???

Jeg placerede denne hersens <% Response.Write Year(date) %> i stedet for det aktuelle årstal i overskriften (den fra 10/04-2007 18:51:08).
Det virker, se evt. http://www.peterogdeandrekopier.dk/birthdays.asp

Nu mangler jeg bare at få funktionen til at regne/Write YY i sidste del af sætningen. Er det Year(date) MINUS 1966 på én eller anden måde???

Jeg har iøvrigt intet imod at donere yderligere point, hvis det er det er... *S*
Avatar billede peterkopi Nybegynder
11. april 2007 - 17:02 #15
Jeg har fået styr på det. Se evt. spm. http://www.eksperten.dk/spm/772754
Avatar billede peterkopi Nybegynder
11. april 2007 - 17:05 #16
Her kan du hente de ekstra 100 P - http://www.eksperten.dk/spm/772765
Avatar billede peterkopi Nybegynder
16. april 2007 - 10:56 #17
Her kan evt. interesserede set scriptet i funktion: http://www.peterogdeandrekopier.dk/kontakt/faq.asp#2