Avatar billede intenz Novice
04. april 2007 - 20:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Eksperten og etik?

Hej

Jeg sad og kiggede lidt i Ekspertens kildekode (tja) og fandt et stykke javascript kode nederst.
Jeg vil ikke skrive koden, men interesserede kan jo kigge i kilden.

Koden kiggede jeg ikke så meget på, men øverst stod navnet Gemius SA.

Så googlede jeg det for at se hvad det var og dette firma kom frem:
http://www.gemius.com

Med følgende informationer:
----
"Gemius SA is the largest online research agency in Central and Eastern Europe"
...
"Gemius provides accurate, high-quality measurement of online audiences for media planners, buyers and sellers"
----

Vil det sige at Eksperten sælger informationer omkring ens adfærd til markedsføring?

Er det ikke at overskride en eller anden etisk grænse?

Eller er det mere normalt end man tror?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. april 2007 - 20:45 #1
Det er jo nok mere normalt end vi tror. Om det så kan ses client-side er en anden sag. Rent faktisk kan jeg ikke se hvordan eksperten.dk kan tjene sine penge nok, bare til almindelig drift.
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 20:47 #2
Vi har ved accept af betingelsene ved brug af Eksperten, sagt ja til følgende under Punkt: 3 - Betingelser
http://www.eksperten.dk/regler.phtml

Ps. spørgsmål/oplysninger omkring Eksperten er normalt gratis.
Avatar billede intenz Novice
04. april 2007 - 21:05 #3
Ja, den rammer sådan rimeligt. Men jeg vil stadig mene et eller andet sted at den skriver at de må sælge "private" oplysninger (private er ikke ordet, men alligevel).

Men det er egentlig ikke den del jeg er ude efter, det er mere om det ikke er en grænse man overskrider ved det, og også om det sker "overalt".
Avatar billede intenz Novice
04. april 2007 - 21:06 #4
andet sted at den skriver = andet sted ikke skriver

;)
Avatar billede snowball Novice
04. april 2007 - 21:49 #5
Lidt info: http://www.fdim.dk/?vis=pagenews&id=61&nid=423 og efterfølgende http://www.fdim.dk/?vis=pagepress&id=61&pid=629

IDG (og dermed Eksperten) er med på FDIM's lister.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2007 - 13:20 #6
Men jeg har ofte undret mig over hvor mange brugere der er om natten kl 3.
Lyder det ikke af mange, når der er 753 brugere på det tidspunkr, lige før lukketid?
http://img153.imageshack.us/my.php?image=ekspertenwt9.jpg
Avatar billede snowball Novice
05. april 2007 - 13:24 #7
Google er din ven ;)

Det er blot diverse søgemaskiner der lige er et smut forbi.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2007 - 13:51 #8
OK, men når der står online brugere, så tror man jo det er eksperten brugere:)
Avatar billede snowball Novice
05. april 2007 - 14:26 #9
Tja, man kan jo diskutere om det bør være antallet af brugere der er logget ind, antallet af aktive sessions eller en blanding. Ved at kigge lidt på UserAgent, så burde det være muligt at lave en rimelig balancegang :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. april 2007 - 19:24 #10
Og de kigger sandelig forbi, de søgemaskiner. Til spm http://www.eksperten.dk/spm/771732 laver jeg en amp.php. 23 minutter senere er Google forbi.
Avatar billede intenz Novice
09. april 2007 - 14:39 #11
Lukker den igen, hvis nogle vil have point for kommenterer, skriv svar :)
Avatar billede snowball Novice
09. april 2007 - 15:49 #12
Spørgsmål om Eksperten er gratis, så tag du bare selv pointene :)
Avatar billede intenz Novice
10. april 2007 - 21:35 #13
;) det vil jeg så gøre. Takker for opmærksomheden.