Avatar billede sniperdot Nybegynder
05. april 2007 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan formaterer jeg hardisken til Mac OSX Extended?

Hej eksperten, jeg har været en PC bruger i lang tid indtil jeg tog mig sammen til at få mig en Macbook pro som jeg er meget glad for.
Jeg skal bruge den til at optage og mixe med et program som heder Pro Tools, og jeg har bare fået besvær lige siden.
Det er ikke bare nok at indstille Mac'en, men jeg fandt ud af at harsdisken skal være et format der heder "Mac osx Extended" og dvs. ikke (journaled)
Mac'en har kun en hardisk som er 160 GB
Siden jeg er komplet ny til Mac har jeg prøvet selv med at bruge Disk utility, men den lader mig ikke ændre noget som helst. Det virker som om den er "låst" og lader mig ikke ændre noget.
Jeg har hørt at man kan skifte imellem journaled og Ikke Journaled uden at skulle formatere.
Men særiøst, hvordan gør man det? For jeg er helt rund på gulvet!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. april 2007 - 13:15 #1
Hmmm.

Man hører desværre så meget der ikke passer.

Du er nødt til at starte fra bunden med formattering og installere dine programmer igen . . .

Sorry!
(og go fornøjelse)
Avatar billede sniperdot Nybegynder
05. april 2007 - 13:25 #2
Ok ok, Jeg er ligeglad om jeg er nød til at slette alt, men hvordan formatere jeg hardisken og så også vælge at det skal være Mac OsX Extended?
Kan jeg vælge HD systemet hvis jeg geninstalerer Mac OSX (tiger)?
Mit problem er at når jeg prøver at "slet" hardisken i disk utility er den tab hvor jeg vælger filsystemet, så er det bare "gråt" og kan ik vælge noget :(
Avatar billede egonspock Seniormester
05. april 2007 - 17:36 #3
Nu lige lidt forfra. Det har altid været muligt at slå journalisering fra uden at skulle reformatere!!!!

Mac OS Extended er det samme som Mac OS - Udvidet, også kaldet HFS+

Man skal måske lede lidt, men løsningen findes her: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107249

For at slå journalisering fra, åbner man diskværktøj, som findes i hjælpeprogrammer (i Finder tryk æble-u)
Dernæst vælges den partition, du ønsker at slå journalisering fra.
Så kommer tricket:
Man holder alt-tasten nede og går i Arkivmenuen og vælger "Slå udfærdigelse af journal fra"

Det var det. Ingen grund til at formattere fra bunden og spilde tid på at installere alle programmer igen.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. april 2007 - 20:54 #4
. . . der var vi to der lærte noget nyt . . .
Avatar billede sniperdot Nybegynder
06. april 2007 - 00:53 #5
Åh gud, har lige formateret hele lortet hahaha!
Men seriøst Aeblenet, du skal ik føle dig dårlig tilpas. Mac'en er splinterny og det eneste jeg har instaleret er Pro Tools og nogle plugins, og det tager ca 15 minuter så er det hele installeret igen. Gjorde det faktist i aften.
Mange tak for svaret Egonspock du skal få dine points.
Jeg fandt ellers ud af hvordan jeg formaterede hardisken, når jeg tændte for computeren trykkede jeg "C" Tasten nede for at boote install CD'en, der valgte jeg så "disk Utility" Og så der kunne jeg vælge (Journaled) fra.
Skal lige instalere et lille program til og så skulle det køre. Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede sniperdot Nybegynder
06. april 2007 - 00:57 #6
Synes dog at det er lidt dårlig af Luthman.dk hvor jeg købte Mac'en, den er jo beregnet til studio og Pro Tools ok skulle være klar til brug at installere, og Digidesign.com (Pro tools) har tydeligt fortalt at den nyeste version af Pro Tools kun kan køre på Mac OSX Extended.
Verden i dag altså tsk tsk tsk...
Avatar billede egonspock Seniormester
06. april 2007 - 01:26 #7
hehe, man skal nok også være "lidt" nørdet for at have fulgt med i udviklingen af journaliserede filsystemer, så æblenet er helt undskyldt. Det var godt at det ikke havde større konsekvenser, men jeg håber da at du har nævnt problemet overfor Luthman, blot for at de ikke gentager bummerten overfor andre.
Avatar billede Ibo1003 Nybegynder
30. april 2016 - 18:35 #8
har en der hedder TOSHIBA MK5065GSXF Media inde underdiskværktøjer er det  en der skal være der ? skal lige siges jeg også er ny mac bruger