Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 20:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Raid 5

Kan et RAID 5 med 3 diske fortsat virke når en disk er stået af eller først når den 3. (nye) disk er online igen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2007 - 20:14 #1
Det vil først virke når den nye disk er sat i, drfor ser du også at professionelle raids ofte køre med hot spar disk, som er en disk der sidder klar til at tageover når en af diskene går ned
Avatar billede larsbrink Nybegynder
06. maj 2007 - 20:35 #2
Det kan jo give et problem hvis man f.eks ikke kan få diskene mere.. Ting til overvejelse.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2007 - 20:45 #3
Det er blot en af overvejelserne, en anden er at dine diske sansyneligvis er købt samtidig, det samme sted, hvorfor de med stor sansynelighed er fra samme batch. De har sikkert også kørt ca. lige længe, hvorfor de sansyneligvis står af sådan nogenlunde samtidig.

Det er ret almindeligt at når først en disk giver problemer i et raid, så kommer resten ikke længe efter.

Den gode nyhed er at der er kommet nye small formfactor diske, der bruger 20% mindre strøm og som derfor også giver ca. 20% besparelse på strøm til køling, hvilket gør at der er fin økonomi i at skifte hår man har store installationer med mange diske
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 20:46 #4
det er forkert bufferzone, med et RAID 5 kan du godt miste en disk, og køre videre uden problemer, dog vil man opleve nedsat hastighed, og der er ikke længere sikkerhed.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2007 - 21:00 #5
sådan oplever jeg det ikke på de servere jeg driver, har tager hot sparen over og i de tilfælde (det har jeg prøvet 2 gange) hvor der ikke er hot spar går systemet ned
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2007 - 21:02 #6
Dog skal jeg sige, nu hvor jeg tænker nærmere over det, så var de to maskiner der gik ned, relativt små maskiner der smed diske fordi de var meget belastede, så måske kunne de bare ikke håndterer at skulle skaffe dataen via de andre diske, men jeg er ikke sikker
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 21:13 #7
så er der noget galt, for RAID5 kører videre, men man kan ofte sætte en maskine til at sætte Raidet offline under rebuilding, men dit svar er ihvertfald direkte forkert.
Avatar billede larsbrink Nybegynder
07. maj 2007 - 07:13 #8
Jeg kan vist ikke trække points tilbage for det forkerte svar. Kan i smide et link til en artikkel eller lignende som beskriver?
Avatar billede screem_brille Novice
07. maj 2007 - 09:36 #9
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID kig under standard levels og raid 5.

Kan virkelig ikke se hvorfor et brokent RAID 5 skulle få maskinen til at gå ned, så er raidet jo komplet ligegyldigt, da man jo netop bruger raid for at sikre sin oppetid bedst muligt (og i tilfælde af et disk nedbrd, bare trækker disken ud, og sætter den nye i, og rebuilder raidet, enten manuelt eller automatisk)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. maj 2007 - 09:57 #10
Avatar billede larsbrink Nybegynder
07. maj 2007 - 11:00 #11
Jeg har nu fået det bekræftet flere steder. Tak. Points til screem_brille her: http://www.eksperten.dk/spm/776947

Sorry er lidt ny her på eksperten.