Avatar billede dach Nybegynder
12. maj 2007 - 08:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

CD/DVD-drev forsvundet fra Vista

Jeg kører med Vista Home Premium (købt som upgrade), men installeret fra scratch, da man ikke kan konvertere fra XP Pro.

En dag da jeg lige skal installere et pgm fra CD/DVD drevet, kan computeren ikke finde det...
OK - det må være fordi det er stået af efter flere års tjeneste. Købte et nyt og monterede (no problem - er selvbygger).
Stadig ingen drev???
Hvordan får jeg styresystemet til at finde mit drev igen, når jeg har prøvet kabel ud/ind igen og igen og
Avatar billede dach Nybegynder
12. maj 2007 - 09:12 #1
Jeg kunne da lige tilføje: I Enhedshåndtering er et ! udfor drevet.
I egenskaber står: 'Windows kan ikke starte denne hardwareenhed, fordi enhedens konfigurationsoplysninger (i registreringsdatabasen) er mangelfulde eller beskadigede. (Kode 19)' og det hjælper ikke at trykke på 'klik for løsning' knappen. Der sker ikke en fis.
Avatar billede hcma Novice
12. maj 2007 - 11:20 #2
kode 19 plejer at betyde at mediet er skriveskyttet  (i hvert fald på tidligere windowsversioner)
Avatar billede trav4u2 Novice
12. maj 2007 - 13:44 #3
Jeg bruger ikke Vista, men måske ligner løsningen den for XP
http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/15323.html
Avatar billede hcma Novice
12. maj 2007 - 14:22 #4
ved ikke om du kan bruge det til noget, men her er løsning på tilsvarende problem i WinXP
Problem nr. 1: Når jeg i windows XP PRO åbner "denne computer" mangler mine CD-rom og CD-RW drev. Mine harddisk drev er der stadig og mit diskettedrev fungere også upåklageligt. Men begge mine cd-drev vil intet - de registreres godt nok hvis man putter en cd i, men den kan ikke åbnes, og den kan ikke boote cd'en. Åbner jeg "enhedshåndtering" kan jeg se at computeren har tilsluttet begge drev - dog melder den fejl ved begge.

"Windows kan ikke indlæse enhedsdriveren til hardwaren. Driveren er muligvis beskadiget eller mangler. (Kode 39)"

Løsning:
Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q270008&

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q320553&

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q314060&

Problem nr. 2: jeg  prøver at geninstallere et af min spil!!! Hverken CD-Rom eller DVD-drevet var tilsluttet nu!?!?!
XP´s Systemoplysninger viste mig imidlertid, at der ikke var tilstrækkelig ressourcer til at de kunne køre (DVD- og CD-Rom-drevene)
Endvidere skulle jeg prøve at finde alternative ressourcer til disse.

Løsning:  Prøv dette fix:
http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_cd_dvd_fix.htm
Avatar billede dach Nybegynder
12. maj 2007 - 18:31 #5
Hej trav4u2 & hcma
Ved at kombinere jeres forslag, er drevet nu 'fundet' og kørende!
Tak for hjælpen - det var flot. Venligst smid begge et svar og jeg laver en deling.
Avatar billede hcma Novice
12. maj 2007 - 18:34 #6
svar  :o)
Avatar billede hcma Novice
12. maj 2007 - 18:35 #7
.
Avatar billede trav4u2 Novice
12. maj 2007 - 18:44 #8
Det lyder godt :-)
Avatar billede hcma Novice
12. maj 2007 - 18:55 #9
dach >>  gider du lige skrive, hvad du gjorde  (er nysgerrig og samler på problemløsninger)
Avatar billede dach Nybegynder
13. maj 2007 - 13:18 #10
hcma>> Gerne. 1) Jeg lavede opslaget i registreringsbasen, som nævnt overfor. 2) Blev noget overrasket over at der var ialt 24 entries under {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} 3) Gik ind i den første som havde Navn'(standard)' Type 'REG_SZ' Data 'DVD/CD-Rom drives'. Alle øvrige var andre enheder. 4) Slettede key 'Upperfilters'. 5) Gik ud af Regedit : ingen forskel 6) Bootede Vista og alle var glade ;-)
Det tog længere tid at finde den gamle 'Kør' funktion i Vista end at udføre ovenstående.
'Kør' lå i Start-->Alle programmer-->Tilbehør. Nu har jeg flyttet den frem :)
Avatar billede hcma Novice
13. maj 2007 - 13:34 #11
alletiders, tak  :o)