Avatar billede azerty Juniormester
05. juni 2007 - 21:02 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Når internetforbindelsen forsvinder

Jeg har ComX internet via min ejerforening. En gang imellem går internetforbindelsen ned (måske nogle timer ad gangen hver anden måned cirka). Som regel virker det at hive ledningerne ud og slukke  i 15-30 minutter for boksen, som er installeret i huset.

I Windows XP får jeg fejlmeddelelserne "ingen eller begrænset forbindelse" og "ip-adressen blev ikke fundet på netværket".

Nu har jeg problemet igen. En af mine computere kan ikke få forbindelse til ComX (en anden computer kan godt!), og selv om jeg har prøvet tænd/sluk-tricket, hjælper det ikke.

Hvad er det, der sker?

Kan man gøre noget selv for at løse problemet?

Jeg tror faktisk, at det vil virke igen på et eller andet tidspunkt, men det ville være rart selv at kunne skubbe til processen.
Avatar billede renehfrederiksen Nybegynder
06. juni 2007 - 09:26 #1
Hej,

Der sker det at den enkelte computer mister sin internetadresse. Mine forslag tager udgangspunkt i at du har lidt kendskab til IT - hvis ikke må du bære over med mig.

Jeg vil foreslå følgende:

- Prøv at tjekke forbindelsen med en tracert til DMI, fra hhv. den ene og den anden computer. IP'er og svartider bør være nogenlunde ens bortset fra første hop.
- Har du prøvet ipconfig /renew eller /flusdns fra command prompten?

Vend gerne tilbage :-)

Mvh.

René
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juni 2007 - 09:55 #2
Når man får beskeden "Begrænset eller ingen forbindelse" fra Windows XP betyder det at den har forsøgt at sætte IP på netkort via DHCP, men fik timeout ved fornyelse deraf, Windows har derfor tildelt netkortet en privat (non-routeable) IP adresse (169.254.*.*).

Råd 1
Gå i en kommandoprompt og udfør netsh winsock reset

http://weblogs.asp.net/jld/archive/2004/10/29/249491.aspx

Råd 2
Prøv WinSock XP Fix 1.2 freeware
http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/WinSock-XP-Fix.shtml

Mere info:
MS artikel: Sådan nulstilles TCP/IP i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/299357/da

MS artikel: How to determine and recover from Winsock2 corruption
http://support.microsoft.com/kb/811259/
Avatar billede azerty Juniormester
07. juni 2007 - 17:51 #3
Tak for de gode forslag, renefrederiksen og halifax (læg også svar, Halifax). Dem vil jeg kopiere til min egen lille hjælpefil til næste gang.

Det endte med at jeg gik en besværlig vej. Jeg lagde dyret ned og installerede Windows XP igen. Men problemet var det samme...

Så gik jeg ind på min ComX-konto og slettede bemeldte computer i oversigten, lod det ligge et stykke tid, og gik så ind og oprettede en ny forbindelse - og BINGO - så blev computeren tildelt en ny IP, og herefter virkede det :-)

Jeg er ikke helt klar over, hvad der skete, og vil næste gang prøve nogle af jeres mere regelrette metoder.

Tak
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juni 2007 - 19:18 #4
Jammen tillykke. Nu har du nogle forslag, hvis nette strejker igen.
Avatar billede azerty Juniormester
07. juni 2007 - 21:47 #5
:-)