Avatar billede infoseek Nybegynder
26. juli 2007 - 21:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvilke processer kan slettes??

For hver måned synes jeg at der dukker flere og flere processer op i windows jobliste. Hvordan finder jeg ud af hvilke processer der er relevante. Jeg må kunne slette nogle af dem for at opretholde hastigheden på min computer og holde cpu-brug'et nede.

Er der et program eller en liste der kan fortælle mig hvad de forskellige forkortelser dækker over.

Jeg regner med, der findes hjemmesider/programmer, men jeg har også brug for en kort manual i punktform, da jeg ikke er SÅ skarp med computere (hvilket jeg har set mange herinde er)

Så beskriv gerne grundigt, hvad jeg skal gøre.
Ha' en god sommer.

Jakob
Avatar billede egr_sli Nybegynder
26. juli 2007 - 21:45 #1
benytter du Windows vista ?
For vista har et program der hedder Windows Defender.
I dette program kan du se præcis hvilke programmer der starter når computeren starter, og evt. deaktivere dem, så pc'en kører hurtigere.

For at åbne windows defender, gør følgende:
Gå ind i Kontrolpanelet i startmenuen -> Sikkerhedscenter -> Windows Defender -> Funktioner -> softwareundersøgelse.

Windows defender er et godt program, som også kan hentes til Windows XP hvis det er.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2007 - 01:24 #2
Det er mere sikkert at disable en proces end at sltte den. Det kan gøres nemt og
sikkert med gratis programmet "WinPatrol"
http://www.winpatrol.com/winpatrol.html
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juli 2007 - 06:02 #3
Du kan få lidt på dansk her fra en PC World artikkel
http://www.pcworld.dk/art/7206?a=block&i=55

Eller er der på engelsk her et glimrende site, hvor du kan slå de enkelte Tjenester/Services op og læse mere om dem
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Du må undersøge hver enkelt, du har kørende og ud fra det afgøre om DU eller Systemet har brug for den, eller om andre Tjenester er afhængig af den.

Du får et par link mere

Tasklist programmer
http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Guide - How To: Determine what Services are running in Windows XP
http://www.mvps.org/winhelp2002/services.htm

Microsofts site om tjenester (Services)
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/sys_srv_default_settings.mspx?mfr=true

Ud over i Joblisten bør du kikke under Administration -> Tjenester, eller klikke Start - Kør og skriv services.msc, klik OK eller Enter.
Avatar billede infoseek Nybegynder
27. juli 2007 - 08:04 #4
Jeg kører XP, og det kan godt være jeg skal tage det lange seje træk, som halifax foreslår.

Til halifax: Skriv det som et "svar" og du får point!!
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juli 2007 - 14:34 #5
Tjaa, første gang man gennemgår skidtet er det lange seje træk nok nødvendigt.

Der findes et hav af programmer som giver info om kørende processer og tjenester/services. Et af de mere grundige er WhatsRunning som er gratis for private. Det kan vise

System info, Processer,Services, Moduler, Drivere, IP-forbindelser og Start-op programmer, og disse kan så behandles på forskellig vis.

Kan hentes her
www.whatsrunning.net

og sitet har ligeledes - ordnet alfabetisk - en omfattende oversigt over processer/programmer som kan bruges, hvis man har et eller andet kørende og ikke lige véd, hvad er.
Avatar billede infoseek Nybegynder
27. juli 2007 - 14:46 #6
Jeg takker for de mange gode hjemmesider!!