Avatar billede law-st Nybegynder
27. juli 2007 - 19:02 Der er 23 kommentarer

Hjælp til bærbar computer

Hey
Jeg skal købe en bærbar computer - ikke for dyr, men alligevel kvalitet..

Jeg skal bruge den til alm. brug, dvs. poker, internet og måske nogle spil/programmer.. hvad vil i anbefale?? Kom gerne med konkrete eksempler (links)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 15:03 #1
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316219 nok et af de bedste køb på markedet lige PT. Nyeste core2duo CPU, 1GB ram, super GFX kort, dvd brænder og Fujitsu-Siemens laver nogen rigtig lækre maskiner
Avatar billede heltfin Nybegynder
30. juli 2007 - 07:39 #2
HP Pavilion dv9525 17"WXGA+,Go8400M,Core2Duo T5450,2 GB,160GB,DVD±RW,WLAN/BT,VHP
understøtter det nye b.la  DirectX 10 og 64bit kr 8.995,-
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=336997
HP Pavilion dv9575 17"WXGA+,Go8600M,Core2Duo(2 GHz , Level 2 cache 4 MB(T7300),2 GB,320GB,DVD±RW,WLAN/BT,VHP
understøtter det nye b.la  DirectX 10 og 64bit kr 10.995,-
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=336998
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 14:12 #3
går du op i 11.000kr kan du få væsentligt bedre tilbud end de 2 HP der. Spørger efterlyser en der ikke er for dyr :)

Znote 6324W - 8600M GT - Pro
900100 Sommer Kampagne
100304 14,1" WXGA+ Anti Reflektion 1440x900
120625 1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz
130132 2048MB (1x2048MB) DDR2 PC5300 - 667MHZ
140103 160GB Hybrid (256MB Flash) 5400rpm
150123 DVD-RW Dual Layer brænder (All)
260029 Intel® PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
200211 Microsoft® Vista Home Premium - DK
250324 6 Cellet Standard Batteri
270010 Ja, indbygget bluetooth
170097 DK (Dansk) Tastatur 6314W

til ca 11.000kr

http://www.zeptoeksperten.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=UR5fDEn3kBh7Z0qpA3y

eller

Znote 3414W - Multimedia -  nVidia Geforce 8400M GS 256MB grafikkort
900100 Sommer Kampagne
100312 14,1" WXGA Crystal Clear skærm (3414W)
120998 1.50 GHz Intel® Core™ 2 Duo T5250 2MB
130121 2048MB (2x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
140102 120GB Hybrid (256MB Flash) 5400rpm
150123 DVD-RW Dual Layer brænder (All)
260029 Intel® PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
200211 Microsoft® Vista Home Premium - DK
250319 High Performance 9 Cell (2x25W) 70% mere batteritid
170085 DK (Dansk) Tastatur (2225/2425)

til ca 8300kr

http://www.zeptoeksperten.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=VeIFYindlUdm
Avatar billede heltfin Nybegynder
30. juli 2007 - 14:58 #4
helt ærligt de hp modeller er lige så gode som du henviser til, bare tag udsenede også camara i dem jeg vil sige bedre meget bedre ind dem du henviser til
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 15:20 #6
for mig hører 17 tommer og bærbar ikke sammen, 3.55kg så er det en slæbbar. Desuden har de en elendig opløsning begge 2, de 2 jeg foreslår kører samme opløsning på en 14.1 som HP maskinen gør på en 17 tommer. De har begge 2 dårligere GFX kort, der har en lille mængde dedikeret ram og så æder system ram for resten (hedder delt hukommelse og er ikke godt). Med de store skærme har de elendig batteri tid, den store har endda 2 hdd som bestemt ikke hjælper på batt tid. Så nej, jeg vil ikke mene de er lige så gode bærbare computere som dem jeg foreslår

Desuden efterlyste han en billig com og så finder du ikke bedre tilbud end den F-S fra første indlæg
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 15:22 #7
law-st - er der noget der frister, eller skal vi finde andre tilbud?
Avatar billede heltfin Nybegynder
31. juli 2007 - 06:57 #8
har fast 895 MB grafikhukommelse i alt med 128 MB dedikeret
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 10:48 #9
ja, det betyder 128mb dedikeret GFX ram og resten op til de 895mb tager den af system ram, den anden har 256 dedikeret og tager op til 1023mb af system ram, som er noget langsommere end GFX ram + du har den mængde system ram mindre. Om de tager op til max kan som regel stilles i BIOS eller i selve driver softwaren. Altså vil du når grafikken kører max have lige omkring 1200mb sys ram tilbage på dem begge. Nu må du da lige sætte dig ind i sagerne, det er et support site, hvor folk forventer at få noget kvalificeret hjælp, ikke bare lige 2 forslag til det mærke du selv er fan af, 2 forslag hvor du vel og mærket ikke engang har sat dig ordentlig ind i computernes specifikationer. Du har bare smidt de 2 computere som indlæg på alt med bærbare, selv hvor folk decideret spørger efter max 14.1 tommer skærm og god batteritid. 2 ting de HP ikke har. Læs spørgsmålet, kig tidligere indlæg igennem, det kan være spørger har uddybet sine krav, så find det bedst mulige hardware til prisen, der løser spørgers behov. At du bare lige smider de 2 første HP fordi du er HP fan er der jo ingen der kan bruge til noget.
Avatar billede heltfin Nybegynder
01. august 2007 - 06:35 #10
HP Pavilion Media Center dv9575eo som jeg også heviste til på denne side http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/21115-314929-1308945-1308945-1308945-80247523-80478366.html  ,med alle specifikationer der er her har lige så gode ting o.lign hvad hidser du dig op over
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. august 2007 - 11:08 #11
jeg hidser mig ikke op, men en computer med delt grafik hukkommelse er altså ikke lige så god som en der udelukkende har dedikeret ram. 17 tommer skærmen + et standard batteri giver elendig batteri tid. Så den er ikke lige så god. Hvis du ikke engang kan forstå forskellen på dedikeret GFX ram og et GFX kort der bruger TurboCache til langt det meste af sine ram, så burde du ikke supportere omkring laptops. Du har ikke engang kigget på hvad spørger har brug for, bare smidt 2 HP maskiner. Spørger efterlyser en billig com og den billigste du kommer med koster 9000kr. Du har endda smidt disse 2 HP maskiner som forslag til et spm hvor spørger direkte efterlyser 14.1 tommer skærm. Folk kommer ind på denne side med en forventning om noget god support, ikke fanboys der bare smider det første forslag de lige kan finde med deres yndlingsmærke, da slet ikke en com hvor du ikke engang selv er klar over hvad den indeholder (TurboCache GFX)
Avatar billede heltfin Nybegynder
02. august 2007 - 07:26 #12
HP Pavilion Media Center dv9575eo -  nVidia Geforce 8600M  256MB grafikkort
17" WXGA+ High Definition BrightView bredskærm (Skærmopløsning 1440 x 900 )
2 GHz  GHz Intel® Core™ 2 Duo T7300 Level 2 cache 4 MB
2048MB (2x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
320 GB (2 x 160 GB)5400rpm SATA-harddisk
Lightscribe Super Multi DVD Writer (+/-r +/-rw) med understøttelse af Double Layer
Intel® PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
Microsoft® Vista Home Premium - DK
8-cellers litium-ion-batteri (li-ion)
Desktop-tastatur i fuld størrelse (med separat numerisk tastatur)
HP QuickPlay medieafspiller software og tilhørende menustyring, musik- og dvd-knapper
HP Mobil fjernbetjening
HP Pavilion WebCam med integreret mikrofon
Ekstern I/O-porte
3 USB 2.0, (1 HDMI-stik), 1 VGA-port, 1 RJ11 modemstik, 1 RJ45 ethernet-stik,
S-video TV-udgang, 2 hovedtelefonudgange, 1 mikrofonstik, 1 IEEE 1394,
infrarød port til fjernbetjening (fjernbetjening tilbehør), kabeldockingstik
se b.la.1 HDMI-stik til stuens fladskærm f.eks
High speed 56K modem
Ét ExpressCard/54 slot (understøtter også ExpressCard/34)
Hukommelseskortenhed
5-i-1 integreret Digital medielæser til Secure Digital-kort,
MultiMedia-kort, Memory Stick, Memory Stick Pro eller xD Picture-kort
Bluetooth® trådløst netværk
IEEE 1394 FireWire® interface
Driversoftware til optisk drev
HP Photosmart Essential, Windows Photo Gallery ; DVD Play ;Roxio MyDVD Basic ;
Roxio Creator Basic ; Windows Media center, QuickPlay for Windows ; Verisoft Access Manager

Medfølgende software
Gendannelsespartition (med mulighed for separat gendannelse af system, applikationer og drivere);
Valgfri genallokering af gendannelsespartition; Oprettelsesværktøj til gendannelses-cd/dvd;
Symantec™ Norton Internet Security™ 2007 (60 dages live update); Hjælp og Support til bærbar pc

Nu må du holde op jeg har overset der hvor man beder om tilbud 14" skærme
jeg er ikke sælger men prøver også bare at vise gode tilbud som jeg har haft kontakt med ,1kg mere er det slæbbar slap nu af
jeg har nok lige så meget tjek på det som du har som sælger.Prøv at sammenlign så kan det godt være at den model køre en ca1 time længer men alt andet har vel også betydning
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. august 2007 - 11:36 #13
synes helt du glemmer at tage stilling til, at gfx kortet snupper 768mb system ram, så den ryger ned på 1200mb ram. Du kan skrive lige så lange indlæg du vil med specs på den HP. De andre ser lige så godt ud hvis du tager hver en lille detalje med. Nej du ved altså ikke det store om bærbare, en 17 tommer 3.5kg maskine har ikke meget med en bærbar at gøre. En maskine til 11.000kr har ikke en fis at gøre med "en billig com" som spørger efterlyser. Du har smidt de 2 HP som forslag helt ukritisk på alt hvad der har med bærbare at gøre, det er ikke support, det er fanboyisme. Du ved jo ikke engang hvad torbocache eller hypermemory er, hvilket begge dine elskede HP har, og som ikke er meget værd.

law-st - skriv hvis du skal have andre forslag

Hopper fra tråden, da fanboys ikke er til at diskutere med, slet ikke når deres viden er så mangelfuld
Avatar billede heltfin Nybegynder
02. august 2007 - 12:45 #14
Jeg glemmer ikke at tage stilling til, at gfx kortet kan bruge op til 768mb system ram
men ellers har 256MB fast lige som den du viser og det er også meget nomal at et grafikkort kan bruge af systemram vis der bliver behov for det
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. august 2007 - 12:58 #15
Nu viser du endnu engang med glødende klarhed hvor uvidende du er. Den billige jeg foreslår af de 2, til at matche dit billige forslag, har 256mb dedikeret mod din der har 128mb dedikeret, den dyre der skal matche din dyre har 512mb dedikeret hvor din har 256mb. Det er normalt i budget løsninger at grafikkortet har TurboCache eller HyperMemory, i gode kvalitets bærbare er det bestemt ikke standard, det er en billigløsning som ikke holder i længden. Gode bærbare, især gaming bærbare, i ihvertfald comz til 10k skal ikke have nogen former for delt hukommelse.

Nå ja, de 2 HP har også en elendig skærmopløsning set i forhold til det er 17 tommer skærme

Dine argumenter holder bare ikke vand, du sammenligner gfx kort fra din dyre maskine og min billige.. Dit begreb omkring delt hukommelse på gfx kortet er, ja totalt langt ude. Du er glad for HP og det er fint nok, men dette er et support site, hvor folk skal have det bedst mulige for deres penge. Så prøv i fremtiden at tage stilling til det spørger egentligt efterlyser, så find nogen tilbud ud fra det, og kig på flere mærker end HP
Avatar billede drgonzo Praktikant
02. august 2007 - 12:59 #16
og nå ja, system ram er væsentligt langsommere end GFX ram, altså vil udnyttelsen af disse, væsentligt sløve dit GFX kort, med mindre memory bandwith, langsommere indlæsen af teksturer mm
Avatar billede fun22 Nybegynder
02. august 2007 - 22:32 #17
heltfin >> For det første så har de hp'er du linker til en cpu med en FSB på 800 mhz.. Hvilket er godt.. Men at resten af computeren ikke har mere en 667 mhz siger jo lidt.. En CPU med 800 mhz FSB koster lidt under dobbelt så meget som en med 667 mhz fsb. Hvilket vil sige at man betaler for noget man ikke har brug for.

De zepto maskiner der bliver henvist til, har samme "problem" som standart, men her er mulighed for at konfigurere..

Med hensyn til grafikkortene, har drgonzo fuldstændig ret. Alt over 256 mb grafik hukommelse er fuldstændig unødvendig og spild af penge og ydelse.

Til dit brug kunne man jo nøjes med følgende:

15,4" TrendBook
CPU: Intel Core 2 Duo Mobile T5600 1.83Ghz FSB667
RAM: Kingston Value RAM DDRII 1GB PC667
HDD: Samsung Spinpoint M60 2.5" 100GB SATA 8MB 5400RPM
Win: Windows XP Home SP2
GFX: GeForce 7600 256 MB

Til 8900 .-

Eller også den billigste zepto som drgonzo henviser til..
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. august 2007 - 02:10 #18
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316219

fun22, den du foreslår kører 1:1 ram/fsb hvilket er klart det bedste, men det er staig ikke så godt, at den er 2k mere værd end f-s maskinen fra 1 indlæg :) Faktisk er det et væsentligt dårligere tilbud, 2k dyrere.... fy :)
Avatar billede heltfin Nybegynder
03. august 2007 - 06:42 #19
fun22 det er nok rigtig det du siger om det, men den drgonzo henviser til har den samme nye 965PM + ICH8-M chipset som dem jeg henviser til
Avatar billede heltfin Nybegynder
03. august 2007 - 07:13 #20
HDD 7200RPM er en god ide ,på papir er 800Mhz hurtiger ind 667Mhz hurtiger ,men i virkelighedens verden er det noget man kan mærke med sådan en hurtig computer
slutter herfra
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. august 2007 - 10:07 #21
ha ha ha ha heltfin du er nu sjov nok
Avatar billede fun22 Nybegynder
03. august 2007 - 17:11 #22
drgonzo >> Den har en hurtigere processor den jeg linker til ;) Også har man en "rigtig" xp cd, og ikke bare en recovery cd :P Men ja den er lidt dyre... Bøjer mig :)
Avatar billede fun22 Nybegynder
03. august 2007 - 17:12 #23
drgonzo >> Syntes vi får skræmt alle køberne væk??