Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 09:22 Der er 15 kommentarer

virker ikke i FireFox

Hejsa, Exp'er,

har netop omkodet hele vores side: www.vandvaeg.dk men der er stadig flere og flere der beklager sig over de ikke kan navigere på siden, og hvergang får jeg samme svar: "Jeg bruger FireFox"

Hmm..
er der mon nogle der kan finde og evt. hjælpe med fejl-retning ?..
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
08. august 2007 - 09:27 #1
Jeg kan godt navigere rundt på siden.. så længe jeg trykker på teksten, men hvis jeg bare trykker i boksen der kommer fra så virker det ikke.

Desuden vil jeg foreslå at du installerer firefox 1.5, firefox 2.0, Opera og evt. også safari så du kan tjekke din side inden du offentliggør den..
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. august 2007 - 09:31 #2
Ehm... jeg har netop lige testet sitet i FF og IE og umiddelbart er der ingen store forskelle. Men, jeg troede faktisk selv at der var noget teknisk galt, da jeg så sitet første gang. Det er desværre temmeligt non-intuitivt at navigere på og mange af siderne er tomme, hvilket sammenlagt gør at man tror sitet ikke fungerer.

Det er meget atypisk at have menuen i højre side, hvilket gør en i tvivl om hierarkiet mht. de vandrette menubarer øverste og højre vertikale menu.

Så, kort sagt tror jeg ikke der er noget browserspecifikt problem, det er snarere noget opbygningsmæssigt du bør kigge på.
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 09:55 #3
o.k.,

Jamen jeg har netop flyttet siden FRA en sidenhvor menuen var til venstre, og undermenuer i toppen, som på vores anden side: www.deZari.dk (som sikkert ikke kan ses med FF ;-D

og ja, siden er under opbygning, og der ER "tomhed" mange steder... - der knokles på det :) )
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 09:55 #4
men dejligt at høre den virker med FF :)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
08. august 2007 - 10:00 #5
du har ret i at http://www.dezari.dk/ ikke virker i FF..
Jeg vil fastholde mit forslag om at du installerer FF1.5, FF2 og opera og tester dine sider i dem, og så ville jeg også have en maskine med IE6 og en med IE7 så du kan teste siderne i dem begge eftersom de absolut ikke virker ens.. Måske du også skulle have en maskine med IE5.5 for en sikkerheds skyld
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. august 2007 - 10:10 #6
Selvfølgelig skal du teste sitet i flere browsere, som sw_red_6 foreslår - alt andet ville være dumt. FF er jo altså ganske gratis og problemfrit at installere. Jeg bruger udelukkende FF, men har installeret en extension, der hedder "IE Tab", som gør at du bare kan switche mellem IE og FF visning i samme browser. Så slipper du for at kopiere url'en, åbne IE og vise siden deri. Jeg har ikke testet alle links på vandvæg-sitet, men umiddelbart fandt jeg ikke noget, der, rent teknisk, ikke virkede.

Dezari.dk virker derimod ikke i FF, nej.
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 10:42 #7
jamen rart at få bekræftet at den nye side virker - og få bekræftet at den gamle ikke gør,

jeg kan kode rigtig meget, med jeg aner ikke hvad der skal ind på siden for at eks. www.deZari.dk ville virke med FF - så hvis jeg installerer FF, vil jeg bare sidde og glo på min(e) sider der ikke virker...

på deZari.dk kører en masse frames, og det er lykkedes mig at bygge et SEO system som rent faktisk virker på google - OGSÅ med direkte link

og på vandvæg.dk, er alle sider små filer, med en ca. 5 ens include filer, og åbent plads til selve indholdet...

lytter meget gerne til forslag...
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 13:32 #8
<ole>

Det er sikkert korrekt, at din CSS validerer, men hvad hjælper det, når du disabler de væsentligste dele af CSS i IE6?

Brug en fuld DTD i stedet:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- og så er det spørgsmålet, om ikke det generelt virker lidt taberagtigt med de to bannere nederst til højre. Den slags finder du yderst sjældent på professionelt kodede sites - og ikke uden grund!

Årsagen er, at de ikke siger andet, end at koderen bag er i besiddelse af nok begavelse til at stave sig gennem en manual - og gøre nogenlunde, som der står i den. Det burde være en triviel selvfølgelighed - og absolut ikke noget, man har lyst til at prale med  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 14:05 #9
Hej Ole,

længe siden, hopper du virkelig rundt herinde endnu ?..
kan du ikke ganske kort fortælle om DTD ?..
jeg regner ikke med det er nok at tilføje:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
og så virker alt af sig selv

. indrømmer stadig, at jeg ikke er netscape koder/bruger - uanset hvad de så kalder den \-(

- men desværre SKAL dette her bare spille, og det skal det på alle vores sider, og som jeg sagde tidligere, er det ikke nok jeg får installeret en browser hvor jeg kan se hvad der IKKE virker, jeg mangler en kogebog der fortæller mig hvordan det kommer til at virke...

Anyone ?..

// MoRoax...
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 14:08 #10
Nu har jeg lagt
" <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
"
ind i toppen, og den går også fint igennem :)

(og fjernede de 2 grimme bannere, jeg kunne faktisk heller ikke lide dem ;-) )
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 15:42 #11
Først kan du lige prøve dette dokument i IE6:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>Bla</div>
<div class="withBorder">Bla</div>

</body>
</html>

- og prøv så at slette URL'en i DTD'en, så der bare står:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

- dramatisk forskel!  ;o)
    http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/bb250395.aspx

- læs under The !DOCTYPE "Switch".

Den eneste forskel, jeg ser på www.vandvaeg.dk, er lidt med overskriften. Det kan du komme ud af ved at sætte font-size, line-height, margin og padding på h-elementerne. Så vil de altid blive vist ens. Test evt. med gul baggrund på H-elementerne, så det er lettere at se, hvad der sker  ;o)

En kort kogebog er ikke sådan lige at levere. Fuld DTD og validerende kode er dog en rigtig god start  =)
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 15:48 #12
Jeg bryder mig nu ikke om den vertikale menu. I stedet for at fjerne/sætte border, burde man lade border'en være, men skifte dens farve. Som det er nu, hopper teksten ... det finder jeg ikke så 'sexy'  =)
Avatar billede moroax Nybegynder
08. august 2007 - 16:20 #13
- ja, jeg har lige "opdaget" at der nu kommer en extra linie ind under menupunkterne, og den vil bare ikke væk - nå, det må jeg kigge på når jeg ikke er så træt som nu.
- kører på REN expresso - har kodet hele natten
- I'm 2 old 4 this shit ...

indtil videre skal du have tak :)
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 18:47 #14
Der er i hvertfald ged i din rowspan på 20. Så mange rows er der slet ikke i tabellen. Nogle rækker nede er der endda en række med kun én celle  =)

Kald siden i IE og FF. Kopier denne linje ind i adressefeltet og tryk 'Return':
    java script:a=document.getElementsByTagName("h1");for(i=0;i<a.length;i++){c=a[i].style;c.margin=0;c.padding=0;c.lineHeight="1.2em"};void(0)

Den sætter margin og padding lig nul - samt line-height til 1.2em - for alle h1-elementer på siden. Så vises overskriften ens i IE og FF  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 18:49 #15
... og så forøvrigt: Bare vi bli'r ligeså gamle, som vi ser ud, skal det zq nok gå  ;D