Avatar billede ravnemor Juniormester
25. august 2007 - 00:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne uden makroer

Jeg kan ikke åbne dette regneark på andre pc´er end min egen uden der kommer en fejlmeddelelse om jeg vil åbne med eller uden makroer. Det skulle det jo gerne, da jeg sidder hjemme og laver det, og så skal det derefter mailes til arbejdet, hvor det skal lægges på intranettet. Det er jo belastende for de ansatte at få den skærm op når de ikke ved om de skal vælge med eller uden makroer. Jeg aner iøvrigt ikke selv hvad en makro er :-)

http://www.klojs.dk/rejse.xls

Hvordan kan jeg undgå det ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 00:35 #1
Du kan underskrive arket med din digitale signatur. Denne mistes dog når andre laver ændringer og gemmer. Alternativt skal din virksomhed oprette en signatur, som alle har.

Alternativt kan man slå kontrol af sikkerhed fra, men det er ikke uden fare.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 00:41 #2
Sikkerheden sættes i Excel 2003 i Funktioner -> Makro -> Sikkerhed -> sæt et niveau.

En makro er en "optagelse" af handlinger man foretager i eksempelvis Excel. Når man så afspiller makroen, sker de samme handlinger igen. Makroer puttes i et modul og er i princippet det samme som VBA makroer, med den forskel at man ved manuel programmering af VBA koden kan lave mange flere ting.

Indspilninger af makroer foregår i Funktioner -> Makro -> Indspil ny makro
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 00:44 #3
Makroer/VBA kode kan bruges til mange sjove og indviklede ting, samt en del ødelæggende ting, såsom at slette filer, starte eksterne virusprogrammer op, sende spam udenom sit mailprogram o.s.v. Der er næsten ingen grænser. Derfor har man et sikkerhedsniveau for makroer.
Avatar billede ravnemor Juniormester
25. august 2007 - 01:09 #4
Hmmmm ok. At give alle i virksomheden en digital signatur er ikke en mulighed. Jeg har en på arbejdet, men kun fordi jeg sidder i lønafdelingen. Dem som skal bruge skemaet er typisk undervisere.

Vil det så sige, at hver enkelt pc som åbner skemaet vil skulle indstille sin pc sikkerhed til ikke at få den advarsel ? Og kan jeg overhovedet gøre noget i skemaet for at den ikke dukker op på hver enkelt pc der åbner det ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
25. august 2007 - 01:10 #5
Og er det så pga den kode vi lagde ind i modulet ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 01:28 #6
Man bør ikke deaktivere sikkerheden, blot sætte computerne til at spørge brugeren om makroer skal aktiveres. Hvis linket fra http://www.eksperten.dk/spm/792795 er den eneste VBA kode i arket, ville jeg skippe den mulighed og blot skrive linket til DDB for brugerne.
Dermed slipper du for bøvlet.

"Og kan jeg overhovedet gøre noget i skemaet for at den ikke dukker op på hver enkelt pc der åbner det ?"

Nej, man kan ikke sætte regnearket til selv at aktivere/ændre sikkerhedsniveauet. Det ville være en brist på sikkerheden, og denne ville dermed være total overflødig.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 01:29 #7
"Og er det så pga den kode vi lagde ind i modulet ?"

Sv: Ja!
Avatar billede ravnemor Juniormester
25. august 2007 - 01:38 #8
Ok så må jeg lige konferere med mine kolleger hvad de helst vil "udsætte" lærerne for, for vi synes godt nok det er smart med det link, men lærere er virkelig ikke de klogeste eller de nemmeste at opdrage på *GGG* De skal have det hele serveret :-))

Det eneste jeg egentlig har i skemaet er formler og så den enkelte kode som du hjalp mig med. Men når man åbner det, så bør man da vælge MED makro ikke ??

Lægger du lige det sidste svar for iaften, og tusind tak for din hjælp.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 01:47 #9
Den må jeg lige søre for min kone ikke læser - hun er lærer ;-)

Skal linket virke, skal makroer være aktiveret. Alternativt ville jeg lave en værktøjslinie i Excel med linket. Det foregår med et tilføjelsesprogram (.xla fil) med makroer, men kræver ikke makroer aktiveret. Så er det til gengæld et punkt på en værktøjslinie i toppen af Excel man skal klikke på.

Det er måske lidt overkill. De kunne lige så godt have et link på skrivebordet eller i "Hurtig Start" linien i bunden af skærmen. Eller blot i Start-menuen.
Avatar billede ravnemor Juniormester
25. august 2007 - 02:01 #10
LOL jamen jeg har haft en lærer forbi kontoret, som ikke anede hvordan han skulle få fat i et skattekort. Han kom bare og spurgte om vi ikke selv kunne skaffe hans kort....og her skulle så være en måbende smiley. Da vi så skulle forklare ham at han skulle gå på skatteforvaltningen, så spurgte han gudhjælpemig hvor det er henne....endnu mere måbende smiley.

Jeg må lige høre de andre hvad vi gør med det link.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 02:07 #11
Velbekomme, og tak for point :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
31. august 2007 - 12:00 #12
akyhne....

Vi har nu besluttet at fjerne det link, og samtidigt med har jeg i Alt+F11 slettet den kode under Rejseafregnings fanen.

Men den kommer stadig op med en boks når man åbner filen hvor man skal vælge med eller uden Makro.

Har du et bud på hvordan jeg kan undgå den skærm ?? Du skal nok få point, men gider ikke lige forklare om igen i et nyt spørgsmål :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. august 2007 - 12:08 #13
Der må være noget kode I har glemt at slette, eller måske et modul?
Avatar billede ravnemor Juniormester
31. august 2007 - 13:52 #14
Jeg har kun tastet Alt+F11, Slettet koden som vi satte ind i arket med Rejseafregning, gemt, slettet linket, atter gemt, men når jeg åbner op igen, så skal jeg vælge.

Hvor kan der ellers ligge makroer ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2007 - 02:32 #15
Der er ikke andre steder.
Avatar billede ravnemor Juniormester
24. september 2007 - 19:18 #16
Har fundet løsningen på en anden side og...

Løsning:
Slet de tre userforms
og de to moduler

Det virkede
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. september 2007 - 20:14 #17
Ok, var ikke klar over at der var userforms i arket.