Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 09:43 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

charset forvirring

hej jeg har en side der køre på følgene måde:

index.php?side=blabla

jeg har
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" />

på index. men tegnene går stadig helt agurk på nogle af de sider jeg includer. dvs. på
index.php?side=blabla kan det se fint ud.
men på index.php?side=albalba kan det gå galt?

I dont get this :) nogen der kan forklare?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. november 2007 - 09:50 #1
Det er forhåbentlig i en print, eller lignende, du har den

  print "<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" />";

Hvis den står i HTML som du skriver den, har den ingen effekt.

Men ellers er problemet vel bare, at dine sider er skrevet med forskellige tegnsæt. Har du et link?
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 09:51 #2
Der er nogle editorer der gemmer filer med UTF8 som standard charset - bl.a. den nye Dreamviewer.

Noget kunne tyde på, at dine inkludefiler er lavet med UTF8 og derfor kommer der fejl.

Hvis du henter indhold fra en database kan det også ske at det er databasen der leverer i UTF8.

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 09:55 #3
<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" />
</head

sådan står det.

den er kun defineret på index siden. så burde include filerne vel også tolkes under denne?

ja jeg bruger DW, men har sørget for at det, som sagt kun er på index siden det er skrevet
kan desværre ikke opgive et link.
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:04 #4
og teksten kommer fra et TEXT felt i en mysql db
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 10:13 #5
Det er muligt at det kun står på din indeksfil, men hvis din dreamviewer er sat op til at gemme UTF-8 hjælper det jo ikke noget. Check indstillingerne i din DW og din Mysql database (som med 99% sikkerhed bruger UTF-8)

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:26 #6
database:
Danish (da-iso-8859-1)

DW står rigtigtnok som du siger til:
unicode (UTF-8)

men hvad skal jeg vælge i stedet?
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:32 #7
det skal sige der ikke er utf-8 mulighed i databasen
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 10:37 #8
Jamen så skal du jo vælge det som du kan bruge begge steder, det skal bare være ens.

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:38 #9
ja det var også min første tanke. men hvis jeg sætter index til da-iso-8859-1, tolker den ALT tekst forkert. statisk tekst + det fra db
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:41 #10
nej glem ovenstående. stadig kun det fra db der ikke bliver tolket ordenligt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. november 2007 - 10:43 #11
Du skal i hvert fald rette

<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" />
</head

til

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:44 #12
håber ikke det bliver alt for forvirrende nu men glem kommentar 10:41:01
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:46 #13
"Du skal i hvert fald rette

<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\" />
</head

til

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head"

nu viker tekst fra db. tekst som er statisk er stadig galt
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 10:48 #14
og du har indlæst din gamle filer i DW (som jo tidligere var gemt med UTF-8) og gemt dem med den nye ISO?

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:51 #15
i dw kan man vælge centraleuropæisk (ISO), det gemmer den som
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. november 2007 - 10:52 #16
(jeg hopper ud herfra, jeg kender ikke en dyt til DW)
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:53 #17
og det gør ikke nogen forskel om jeg vælger utf-8 eller det og gemmer
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:54 #18
okay eric:) vil gerne have du lægger et svar så jeg kan dele lidt point ud. da det jo hjalp halvvejs dit 10:43:29 post
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:54 #19
Erik .. sorry
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 10:57 #20
hov så skete der noget.. skulle oprette et nyt og paste koden ind og gemme som det samme.. men nu siger den å er a, ø er o, æ er a
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 10:58 #21
Jeg kender skam heller ikke til DW, men jeg ved der har været ret mange spørgsmål omkring dette hvor netop DW var synderen.

Faktum er, at du skal bruge samme charset alle steder, ellers er det at det går galt.

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 11:06 #22
som jeg ser det, reagere browseren slet  ikke på <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

den reagere på hvad DW er sat op til at gemme som.. og det er iso-8859-2 :/
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 11:18 #23
ahh fundet ud af det... hvis man kommer til at sætte DW til centraleuropæisk (ISO) laver den alle å ø æ om til a o a, rent fysisk. dvs. alt din statiske tekst bliver lavet om.

man skal derimod vælge vesteuropæisk som er iso-8859-1 selvom det ikke står der.
Avatar billede goose Nybegynder
22. november 2007 - 11:31 #24
Ja det er rigtigt, det er sikkert også det din browser er sat til :o)

Smider lige et svar for god ordens skyld.

/Goose
Avatar billede svelmoe Nybegynder
22. november 2007 - 11:37 #25
super.. venter lige en 30 min. tid på Erik hvis h an også vil have lidt point :) i ksla have tak