Avatar billede kfe Nybegynder
28. november 2007 - 14:21 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Beregning i access

Jeg har en database der indeholder 2 konstanter (K1, K2)disse bruges til at diff. hvordan et felt skal beregnes i en forepørgsel. Med de 2 konstanter er der 3 muligheder for forskelling beregninger (B1, B2, B3 - felter), hvilket i dag giver mig 3 svar 2 forkerte og 1 rigtigt. Er de muligt at slå beregningerne sammen således at: hvis K1 + K2 er udfyldt anvendes B1 - hvis K1 er udfyldt K2 er tom anvendes B2 - hvis K1 + K2 er tom anvendes B3.
Avatar billede fdata Forsker
29. november 2007 - 00:09 #1
Er ikke helt med; men hvis man skal tolke dit spørgsmål sådan helt enkelt, kunne du oprette en forespørgsel, hvor du trak K1, K2, B1, B2 og B3 ned i gitteret.
I de 4 næste celler kunne du så lægge 4 små mellemberegninger:

  X1: (Not IsNull([K1]))*-1
  X2: (Not IsNull([K2]))*-2
  XX: [X1]+[X2]
  Res: IIf([XX]=0;[B3];IIf([XX]=1;[B2];IIf([XX]=3;[B1];0)))

Måske ikke den mest kompakte struktur; men formodentlig den mest overskulelige. Og så er der jo lige et issue med de kombinationer, du ikke har beskrevet. De er i ovenstående sat til 0.
Avatar billede kfe Nybegynder
05. november 2011 - 12:17 #2
Takker
Avatar billede fdata Forsker
06. november 2011 - 19:13 #3
OK. Det tog så fire år! Vi glæder til at du lukker spm. i 2015.
LOL
;O)
Avatar billede kfe Nybegynder
26. juli 2014 - 19:25 #4
Prøver