Avatar billede snowball Novice
17. december 2007 - 22:12 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Forslag til ny kategori-struktur på Eksperten

Dette spørgsmål er oprettet med henvisning til http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=166 med det formål at diskutere forslaget til den nye kategori-struktur på Eksperten.

Forslaget til den nye kategori-struktur kan læses her: http://www.geertsen.dk/pub/exp_kategorier.pdf

Indkomne forslag vil som nævnt blive vurderet, og hvis vi finder det brugbart, vil det blive en del af den nye struktur.

Vi håber meget på at I vil deltage i denne diskussion.

På forhånd tak.

Snowball / Admin
Avatar billede skwat Praktikant
17. december 2007 - 22:39 #1
Skide god ide med jeres sammenlægning af .NET'erne - det har skabt lidt forvirring gennem tiden.

Men når det så er sagt, så syntes jeg måske i skal bryde lidt op med katagorisystemet, og tænke lidt som weblogs systemet gør, i tags.

Eks. Jeg er ret ny ms/ASP .NET udvikling, men har dog lidt forstand på udvikling. Jeg har et problem, min aspx side, får tilsyneladende ikke hul igennem til min C# bagend, eller min bagend kan ikke se min database.
Skal jeg oprette i C#, ASP.NET eller MSSQL kategorien? jeg vil sige dem alle.
Eller hvad nu hvis min MySQL som jeg har installeret fra FreeBSD ports giver en underlig fejl i forbindelse med opstart? *BSD eller MySQL katagorien? - you tell me

My two cents.
Avatar billede snowball Novice
17. december 2007 - 22:49 #2
skwat: Tanken med "tags" har været oppe og vende, men vi valgte ikke at "hoppe på vognen" - endnu! Årsagen er, at vi er lidt bange for at miste for mange af de brugere der ikke har så meget teknisk kendskab. Jeg er klar over at nogle gode forklarende tekster kan hjælpe meget, men vi mente alligevel at det ville være en for stor mundfuld at skifte helt til "tags".

Den nye version af Eksperten vil dog være forberedt til at benytte "tags" i stedet for alm. faste kategorier som nu. Derfor kan vi relativ nemt skifte over - evt. ved at beholde et niveau eller 2 og så derefter må "tags" klare den resterende inddeling.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 02:01 #3
Lidt blandede kommentarer:

databaser:
  "Interbase" bør nok kaldes "Interbase/Firebird"
  man kunne overveje at tilføje "DB2" og en "Cloudscape/Derby/JavaDB + Hypersonic/HSQLDB/H2" kategori

hardware:
  med kategorien "Bærbar PC" ville jeg kalde "PC" for "Stationær PC"

programmerings opgaver:
  "ASP" men ingen "ASP.NET" lyder ikke specielt fremtidssikret

browsere:
  "Mozilla" -> "Mozilla/Firefox" evt. bare "Firefox"

office pakker
  slå "OpenOffice" og "StarOffice" sammen

tekstbehandling:
  er "Word" ikke allerede dækket ovre i "MicroSoft Office" ?

programmering:
  "JSP" er en del af "JEE" og kunne måske merges ind i den

sture systemer:
  "Redhat" -> "Redhat/Fedora Core"
  "Ubuntu" -> "Ubuntu/Kubuntu"
Avatar billede bertelbrander Praktikant
18. december 2007 - 02:04 #4
Man kunne over veje en "C++/CLI" under .net
Jeg ved stadig ikke hvor "shell scripts" dvs. bat-filer og bash-filer hører hjemme.
Avatar billede tjacob Juniormester
18. december 2007 - 10:59 #5
Jeg synes den ser fin ud. En sidebemærkning: I den nye version så bør menupunktet "Kategorioversigt" -eller hvad det nu kommer til at hedde- være tilgængeligt OVERALT på Eksperten.

Det er lidt træls, at man f.eks. når man sidder i et spørgsmål (eller en artikel), er nødt til at gå ud i katagorien for at kunne skifte til en anden kategori.
Avatar billede snowball Novice
18. december 2007 - 12:44 #6
arne_v:

> "Interbase" bør nok kaldes "Interbase/Firebird"

Både og. Det er jo 2 forskellige produkter selvom Firebird dog bygger på Interbase.

> man kunne overveje at tilføje "DB2" og en "Cloudscape/Derby/JavaDB + Hypersonic/HSQLDB/H2" kategori

En "DB2" kategori kan jeg nok godt gå med til, men de andre virker for "ukendte" i Eksperten regi til at de vil kunne opretholde en ordentlig standard.

> med kategorien "Bærbar PC" ville jeg kalde "PC" for "Stationær PC"

Det kan der være noget om ;)

> "ASP" men ingen "ASP.NET" lyder ikke specielt fremtidssikret

Der vil blive tilføjet en ASP.NET kategori under Programmeringsopgaver.

> "Mozilla" -> "Mozilla/Firefox" evt. bare "Firefox"

Det vil nok blot blive "Firefox" så.

> slå "OpenOffice" og "StarOffice" sammen

Her er vi ude i én af de få undtagelser mht. nedlæggelse af kategorier. "StarOffice" kategorien indeholder kun ganske få spørgsmål, så den stod egentlig til at blive nedlagt. Men eftersom "Works" kategorien også stod til nedlæggelse, så var "Officepakker" kategorien efterhånden tynd besat. Derfor har "StarOffice" fået lov til at overleve i første omgang.

Man kunne evt. se om man kan finde en fælles betegnelse for alle de Open Source officepakker der findes!?

> er "Word" ikke allerede dækket ovre i "MicroSoft Office" ?

Det kan man på en måde godt sige, men så ender vi nok med at gøre det samme som vi har gjort i "Regneark", hvor det bliver en selvstændig kategori da det er lidt fjollet kun at have 1 eller 2 underkategorier.

> "JSP" er en del af "JEE" og kunne måske merges ind i den

OK, det gør vi så.

> "Redhat" -> "Redhat/Fedora Core"  "Ubuntu" -> "Ubuntu/Kubuntu"

Det er det samme som "Interbase" / "Firebird" snakken.

bertelbrander:

> Man kunne over veje en "C++/CLI" under .net

Jeg synes ikke umiddelbart at kunne genkende en reelt behov for en sådan kategori!?

> Jeg ved stadig ikke hvor "shell scripts" dvs. bat-filer og bash-filer hører hjemme.

Du har ret. En "Batch" kategori vil blive tilføjet. Skal den evt. ligge under "Script"?

tjacob:

Jeg kender endnu ikke det nye design, men navigeringen håber jeg også meget på er blevet bedre :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 16:21 #7
>Både og. Det er jo 2 forskellige produkter selvom Firebird dog bygger på Interbase.

Min formening vil vaere, at der vil ske en transition fra IB til FB.

>men de andre virker for "ukendte" i Eksperten regi

De tages nok normalt i Java kategorien, men det kan man jo ogsaa goere fremover.

>Man kunne evt. se om man kan finde en fælles betegnelse for alle de Open Source officepakker der findes!?

Star Office og OpenOffice deler kode - det er ikke bare 2 x open source office.

>Det er det samme som "Interbase" / "Firebird" snakken.

Fedora Core 1-6 kunne have heddet Redhat 10-15, man aendrede bare navn (og udviklings model). Og features flyttes fra Fedora Core til Redhat Enterprise Linux, naar de
er stable.

Og kubuntu er mig bekendt ubuntu bare med KDE fremfor Gnome.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. december 2007 - 18:57 #8
Mit input:

> Databaser

Man kan argumentere for at denne kategori burde smeltes sammen med > Programmering; man ser tit rene SQL spørgsmål i > Programmering og (mindre) tit programmerings-tunge spørgsmål i > Databaser. Dette indikere at spørgene ikke rigtigt forstår at skelne skarpt mellem dem alligevel.

> Databaser > Domino / Notes

Måske ville denne passe bedre under > Programmer > Email side om side med sådan noget som Exchange. (undskyld hvis jeg fornærmer nogen :^)

> Design > Inspiration

Hvad er denne kategori tænkt til at indeholde? Hvad er det der ikke er dækket af ... > Generelt eller ... > Site vurdering?

> E-løsninger

Der bliver rigtigt nok stillet mange spørgsmål her, men er der mon nogen sinde nogen som egentlig får et brugbart respons på dem? Efter min mening kunne kategorien godt nedlægges helt.

> Generelt IT
> Hardware

Jeg synes at det kan være svært at skelne mellem disse to kategorier. Hvorfor ligger der f.eks. ... > DVD i den ene og ... > AV i den anden?

> Generelt IT > Søgemaskiner

Dette punkt høre vise bedre til under > Internet et eller andet sted.

> Hardware > Bærbar PC

Burde bare slås sammen med ... > PC. I øvrigt kunne man spørge om der så ikke også er behov for en ... > Bærbar Mac.

Hvis ... > PC og ... > Mac ligger under denne kategori burde > PDA placeres det samme sted.

> Hardware > Telefoner burde vist omdøbes til > Mobiltelefoner, eller ... > Telefoner burde måske heller underindeles i Mobil, DECT og Fastnet (eller Iridium). Hvad med Skype telefoner?

> Hardware > ...

Mangler der ikke en GPS kategori her? Måske burde den endda være en niveau 1 kategori.

> Internet > Internetopkoblinger

Hvad med trådløst? F.eks. WiMAX, FWA og Satellit. Hotspots. Sådan noget som Fon?

> Internet >Udbydere

Er det ikke et lidt farligt område at bevæge sig ind på? Kunne nemt opfattes som konkurrenceforvridende i forhold til dem som ikke er kommet med.

Hvis denne kategori oprettes mangler der dog en tilsvarende for mobiludbydere.

> Job/opgaver > Grafiske opgaver > Flash
> Job/opgaver > Programmeringsopgaver > Flash

Den første burde sløjfes – er efter min mening dækket af den anden.

> Job/opgaver > Programmeringsopgaver > ...

Hvorfor kun ASP, PHP og Flash? Som det mindste burde ASP.Net tilføjes.

> Netværk > ...

Her mangler der en Wireless underkategori.

> PDA > Styresystemer

Hvorfor ikke samle dette sammen med de andre OS'er under > Styresystemer?

> Programmer

Kunne muligvis omdøbes til > Software. Så står den mere ud i forhold til > Programmering.

> Programmer > Browsere

Kunne måske placeres under > Internet i stedet.

> Programmer > Flash

Burde flyttes til under > Programmering.

> Programmer > HTML editorer

Burde på en eller anden måde flyttes til under > Programmering > (D)HTML. Meget tit er det rene HTML-, CSS- eller Javascript spørgsmål der stilles i de kategorier.

> Programmer > Officepakker > Microsoft Office

Her stilles der meget tit VBA spørgsmål. Kunne man på en eller anden måde få dem flyttet ind under > Programmering?

> Programmering > Lingo

Seriøst? Det seneste spørgsmål i den kategori er dateret 24/10 2006.

> Programmering > Regular expressions

Efter min mening burde denne kategori have underkategorier for de forskellige sprog.

> Programmering > ASP

Burde muligvis have underkategorier for VBScript og JScript. Når der en gang imellem stilles et JScript spørgsmål her er der altid et par øjeblikkes forvirring.

> Programmering > Script > PHP

Lidt problematisk at denne er gemt væk i 3. niveau. Efter min vurdering er det en af de kategorier der er allermest liv i her på Eksperten.

> Pogrammering > Visual Basic

Meget tit smider folk deres VB.Net spørgsmål i denne kategori fordi at de ikke lige får øje på VB.Net. Andre gange fordi at de ikke er helt bevist over at der er forskel. Muligvis bliver det bedre med den nye ... > .Net kategori, men en anden mulighed kunne være at omdøbe den til VB6.

> Programmering > XSLT

Kunne måske smeltes sammen med ... >XML / VML

> Styresystemer > BSD

Burde dette ikke være en underkategori af ... > Unix?

> Styresystemer > SBS

Hvad med at kalde den for Small Business Server i stedet?

> Styresystemer > ...

Hvor er Symbian og Windows Mobile?
Avatar billede fromsej Praktikant
18. december 2007 - 18:59 #9
"Eksperten->Intern snak"
Er det ment som det jeg foreslog engang, hvor vi kan diskutere løsningsforslag uden at spørger behøver at se det?
Jeg havde det mest med pga. sikkerhedskategorien, hvor der engang imellem godt kunne være et behov for at diskutere, uden at spamme en tråd sønder og sammen.
Hvis det er idéen, hvem skal så udvælge de bestemte brugere, og udfra hvilke kriterier?

De kategorier jeg bevæger mig rundt i, ser umiddelbart fornuftige ud i mine øjne. :-)
Avatar billede arlet Juniormester
18. december 2007 - 19:58 #10
Ja, i sikkerhedskategorien ville det helt klart være en fordel med sådan en lukket kategori som Fromsej nævner
Avatar billede bertelbrander Praktikant
18. december 2007 - 20:24 #11
Med hensyn til en gruppe for for C++/CLI under .net; der er indlæg der hører til den kategori, f.eks: http://www.eksperten.dk/spm/809542 Det hører ikke hjemme under C++. Der er ikke meget trafik om emnet, men det forekommer.

Vi burde måske lave to grupper til shell-scripts, der er ikke mange lighedspunkter mellem bat og bash, de bør ligge under scripts: script -> bat og script -> bash
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 20:36 #12
Jeg tror ikke meget paa en C++/CLI kategori.

Hvis en bruger kender C++ godt nok til at vide om hans spoergsmaal relaterer sig til ANSI C++
eller ude i MS's mange C++/CLI tilfoejelser, saa kunne han formentlig i de fleste tilfaelde
loese sit problem selv.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
18. december 2007 - 20:44 #13
Jeg er enig i at det nok bliver svært at få folk til at poste det rigtige sted, med C++/CLI spørgsmål. Men det gælder vist for mange kategorier, uden at det betyder at vi skal lade være med at dele spørgsmål op i kategorier. Og for C++/CLI er der end ikke et rigtigt sted at poste.
Avatar billede snowball Novice
18. december 2007 - 22:43 #14
Nielle:

> Databaser

Personligt synes jeg sagtens det kan forsvares at ”Databaser” ligger på øverste niveau.

> Databaser > Domino / Notes

Notes er meget mere end et mail program – det er faktisk næsten det det mindst er. Så ja, det vil nok være at fornærme nogen at flytte den derned ;)

> Design > Inspiration

Det er sådan en ”jeg mangler idéer til hvordan min nye hjemmeside skal se ud – kom med nogle forslag”.

> E-løsninger

Spørgsmål i disse kategorier kan ende med at ligge i en gråzone, men umiddelbart er det min opfattelse at kategorierne også bliver brugt til noget fornuftigt.

> Generelt IT
> Hardware

DVD går mere på selve formatet DVD og ikke hardwaren til at afspille formatet. AV er jo decideret hardware.

> Generelt IT > Søgemaskiner

Enig. Den bliver flyttet ind under Internet.

> Hardware > Bærbar PC

Personligt synes jeg det er fornuftigt nok at skille bærbare og stationære PC’er (som nævnt tidligere, så vil ”PC” blive omdøbt til ”Stationær PC”) ad i hver sin kategori. Selvom der er ligheder, så er der også mange forskelligheder der kan retfærdiggøre en adskillelse.

Mht. at lave en Mac stationær/bærbar kategori, så er vi ude i om der er et reelt behov for en sådan opdeling. Det er ikke umiddelbart min opfattelse at det vil gavne Mac kategoriern.

> PDA

Jeg tror helt den bliver nedlagt som selvstændig kategori. I stedet for bliver den delt ud under Hardware og Styresystemet.

> Hardware > Telefoner

Igen skal vi passe på ikke at blive for specifikke, for det gavner ikke i den sidste ende. Det er den nuværende struktur et godt eksempel på. Jeg synes det er fint med blot én enkelt kategori som det er nu.

> Hardware > GPS

En GPS kategori under Hardware er ikke utænkelig.

> Internet > Internetopkoblinger

En kategori for trådløs opkobling vil blive tilføjet.

> Internet >Udbydere

Igen skal vi passe på ikke at blive for specifikke. Jeg vil mene vi rammer langt størstedelen af brugerne med de nuværende udbydere, men flere kan selvfølgelig tilføjes.

> Job/opgaver > Grafiske opgaver > Flash
> Job/opgaver > Programmeringsopgaver > Flash

Ikke umiddelbart helt enig med at der er et betydeligt overlap. Flash kan vel godt være en masse grafik uden at der ligger en masse kode bagved? (min viden om Flash er begrænset!)

> Job/opgaver > Programmeringsopgaver > ...

Som tidligere nævnt vil der også komme en ASP.Net kategori her. Andre forslag modtages gerne.

> Netværk > ...

En kategori for trådløst netværk vil blive tilføjet.

> Programmer

Vil foretrække at beholde det danske ord – vi er jo en dansk side :)

> Programmer > Browsere

Det er stadig et program som skal bruge for at udnytte Internettet. Derfor bør den blive under Programmer.

> Programmer > Flash

Det skal jeg lige tænke over om den skal flyttes ind under Programmering

> Programmer > HTML editorer

De spørgsmål der stilles kan ofte være mere eller mindre specifikke for den editor man bruger. Derfor mener jeg godt de kan forblive.

> Programmer > Officepakker > Microsoft Office

En VBA kategori vil blive tilføjet under Programmering.

> Programmering > Lingo

Der er i første omgang kun kigget på hvor mange spørgsmål der samlet set er blevet oprettet i kategorien, men jeg kan godt se at Lingo kategorien ikke har været ret aktiv her på det sidste.

> Programmering > Regular expressions

Hvor mange kategorier snakker vi i så fald om? Igen vil jeg minde om, at vi ikke skal blive for specifikke.

> Programmering > ASP

Der findes i forvejen en VBscript kategori. At dele ASP op i underkategorier tror jeg blot vil skabe endnu mere forvirring.

> Programmering > Script > PHP

Hvor kunne den ellers placeres? Antallet af spørgsmål viser jo i høj grad at folk sagtens kan finde kategorien.

> Pogrammering > Visual Basic

Jeg tror helt klart vi vil se færre VB.Net spørgsmål her eftersom der nu kommer en decideret .Net kategori. At omdøbe den til VB6 vil nok være lidt synd for dem der stadig benytter gamle udgaver af VB.

> Programmering > XSLT

Jeg er ikke kyndig på det område – vil det give mening at gøre det?

> Styresystemer > BSD

BSD har på nuværende tidspunkt 5 kategorier under både Server og Workstation, hvilket ikke er optimalt, men kan godt se det nok ikke er helt optimalt at BSD og UNIX ligger på samme niveau.

> Styresystemer > SBS

Jo, man kunne nok godt bruge det fulde navn i stedet for.

> Styresystemer > Hvor er Symbian og Windows Mobile?

Det er igen et spørgsmål om behovet for sådanne kategorier.

Fromsej:

"Eksperten->Intern snak" er ment som en kategori som kun IDG, Admin og CoAdmins har adgang til hvor vi så kan diskutere nogle ting i fred og ro.

Mht. en ”lukket kategori” sådan generelt set, så har jeg lidt svært ved at se både formålet og hvordan det skulle administreres i praksis!?

bertelbrander:

Det kan du have ret i, så vi må nok hellere lave 2 kategorier til det.

Jeg får opdateret PDF’en med ændringerne. I får foreløbigt mange tak for jeres input :)
Avatar billede fromsej Praktikant
18. december 2007 - 23:05 #15
Så misforstod jeg det, men det kunne du jo have skrevet i oplægget. ;-)
Formålet ville være, i vores tilfælde(sikkerhed), når der kom noget nyt skrammel, havde vi et samlet sted til det.
Andre kunne bruge det til kode og hvad ved jeg.
Nå, fred være med det, vi klarer os nok endda.*S*
Avatar billede snowball Novice
18. december 2007 - 23:31 #16
fromsej: Jeg er ikke tilhænger af "lukkede klubber" (selvfølgelig vores egen administrative undtaget ;)) på Eksperten da det helt store formål ikke står klart for mig, og så er det jo langt fra Ekspertens "ånd" at holde nogle brugere udenfor. Tror også det vil blive et mareridt rent administrations-mæssigt.
Avatar billede snowball Novice
18. december 2007 - 23:31 #17
PDF'en med den nye struktur er desuden blevet opdateret!
Avatar billede fromsej Praktikant
18. december 2007 - 23:41 #18
Point taken. :-)
(Alle dyr er lige, nogle dyr er mere lige end andre*G*)

Jeg overlader trygt til jer at få det hele på skinner, bare vi slipper af med "i ved nok", skal kategorier og underkategorier nok finde deres plads.
Avatar billede nielle Nybegynder
19. december 2007 - 20:31 #19
Hej igen,

Jeg synes at I skal passe lidt på med at simplificere blot for at simplificere. Jeg er enig i at mange af de eksisterende kategorier burde nedlægges, men det skal helst stadig væk være sådan at folk synes at de har et naturligt sted at poste deres spørgsmål. Nogen steder har I mange kategorier, og andre steder virker det som om at I ikke ønsker at tilføje flere end de 3-5 stykker der er der fordi at det fylder.

> Hardware

Dette er efterhånden blevet en stor kategori. I kunne overveje om den ikke skulle opdeles eller omfordeles. Måske en ny kategori til det med Computere?

> Generelt IT > Spil

Burde måske flyttes til under > Programmer.

Hardware > PDA

Kategorien ... > Styresystem forsvant?

> Internet >Udbydere

”Igen skal vi passe på ikke at blive for specifikke. Jeg vil mene vi rammer langt størstedelen af brugerne med de nuværende udbydere, men flere kan selvfølgelig tilføjes.”

Jeg argumenterede nu også mere for om den ikke skulle sløjfes. Jeg tror faktisk mere at dette vil blive en brokke-kategori, end en kategori hvor folk får løst deres spørgsmål.

> Job/opgaver > Grafiske opgaver > Flash
> Job/opgaver > Programmeringsopgaver > Flash

”Ikke umiddelbart helt enig med at der er et betydeligt overlap. Flash kan vel godt være en masse grafik uden at der ligger en masse kode bagved? (min viden om Flash er begrænset!)”

Jeg er heller ikke ekspert, men det forekommer mig at grafikdelen laves af en grafiker og ikke har specielt meget med Flash ar gøre, og at det at få den animeret kræver en god del programmering. Jeg vil stadig argumentere for at den første burde nedlægges.

For resten burde I vel også have en Silverligt underkategori hvis I har Flash?

> Programmer

Dette er også blevet en meget stor kategori. I kunne overveje om den ikke skulle opdeles eller omfordeles.

> Programmer > Flash

”Det skal jeg lige tænke over om den skal flyttes ind under Programmering”

Og så måske også en Silverlight kategori med det samme.

> Programmering > Regular expressions

”Hvor mange kategorier snakker vi i så fald om? Igen vil jeg minde om, at vi ikke skal blive for specifikke.”

En for hvert større sprog. Problemet som jeg ser det er at folk alligevel bliver nødt til at fortælel hvilket sprog de skal bruge i det hver gang at de beder om en løsning. Der er himmelvid forskel i syntaksen sprogene imellem.

> Programmering > ASP

”Der findes i forvejen en VBscript kategori. At dele ASP op i underkategorier tror jeg blot vil skabe endnu mere forvirring.”

Måske skal denne i virkeligheden bare lægges direkte ind under ASP med det samme. VBA får jo sin egen kategori, og hvad er der så tilbage?

> Programmering > XSLT

”Jeg er ikke kyndig på det område – vil det give mening at gøre det?”

I min mening, ja. Andre kan bestemt have en anden mening?

> Styresystemer > Hvor er Symbian og Windows Mobile?

”Det er igen et spørgsmål om behovet for sådanne kategorier.”

Det ser ud til at den nye > Hardware > PDA kategori ikke mere har ... > Styresystem under sig. Hvorfor ikke placere dem her sådan at de er samlet?
Avatar billede kenp Novice
19. december 2007 - 20:40 #20
måske kilden til rod.. Når man ser på kategorierne Internet og Netværk. så er det i dag et samsurium af ens spøgsmål.. og det gør det ikke nemmere at f.eks. trådløs er i dem begge. (ved godt at der tænkes på forskellige ting, men det sjældent brugerne ser forskellen mellem netværk og internet. for mange er det det samme..., det er meget af det også men der er nogle områder som er "for sig selv" og der vil den nye struktur nok ikke hjælpe..
Avatar billede nielle Nybegynder
26. december 2007 - 07:55 #21
> Programmering > Script > bash

Bourne Again Shell er blot een af mange shells der findes til Linux/Unix platformen: csh, ksh, bash, zsh.

Selv om den sikkertber den mest populære, ville en mere dækkende titele nok være "Shell script".
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2007 - 21:24 #22
Helt uden for nummer, igen en gang plidder pladder for at holde pøblen hen med snak om gode hensigter og lur mig om det ikke nok skal lykkes igen så jeg gætter på at om et års tid vil vi høre den samme historie igen med lidt andre ord
Godt nytår
Avatar billede bertelbrander Praktikant
27. december 2007 - 21:32 #23
Nielle, jeg ved godt at der er mange shell's på Linux/Unix, men bash er langt den mest brugte. Jeg synes ikke "Shell Script" er et godt navn, dels fordi man også kan kalde de "shell script" på Windows og dels fordi mange opfatter f.eks. perl som "shell script".
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2007 - 22:48 #24
Hvad med:

*nix shells cripts

?

Der er andre en bash. Det er ikke humor at være stuck med ksh, når man er vant til bash, men
det sker (der er ingen præmie for at gætte hvem der hænger lidt på ksh for tiden).
Avatar billede bertelbrander Praktikant
27. december 2007 - 23:56 #25
Min eneste anke mod "*nix shells cripts" er at det måske ikke er alle der opfatter Linux som *nix
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2007 - 00:11 #26
Unix/Linux shell scripts ?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. december 2007 - 00:20 #27
Hvis den titel ikke er for lang, er den fin.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. december 2007 - 07:08 #28
Da der både er en Perl- og en Batch- underkategori i samme kategori mener jeg ikke at der er noget specielt farligt i at nøjes med at kalde den for Shell Script.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. december 2007 - 21:48 #29
En håndfuld forslag:

Fint at Solaris kategorien nedlægges. Alle spørgsmål kan flyttes over under UNIX, hvor de alligevel hører til.

Glimrende med en uddannelseskategori. Jeg tror dog ikke at Cisco er stort nok i DK til at have sin egen kategori. IMHO skal der kun være MS og generelt (eller "Andre") under "Certificeringer".

Er virus/spyware ikke stort nok til at have sin egen kategori udenfor "sikkerhed"?

Det har længe irriteret mig at Exchange server ligger under programmer -> e-mail sammen med en række klient programmer. Jeg kan se at der er en ny storage kategori, hvilket jeg bifalder. Kunne man ikke helt generelt forsøge at separere lidt mere mellem topkategorier for professionelle, til MS servers, storage, pro firewalls, webservere etc etc, og så have topkategorier for de mere home-user-agtige ting som WinXP, overclocking, foto osv? Jeg er klar over at de sidste ting kan være af interesse for professionelle også, men 98% af spørgsmålene i de kategorier er her på E ikke stillet og besvaret af professionelle.
Basalt set foreslår jeg at man taget et skridt mod at dele Eksperten i disse to grundlæggende interessefelter, uden at splitte det op i to sites. Da eksperten startede var der mange fuldtids IT folk som benyttede den. Nu er der ikke helt så mange. Ekspertens professionelle profil er af forskellige årsager noget udvandet indenfor de områder jeg kender noget til (hvilket ikke inkluderer programmering), og skarpere linjer kunne måske styrke profilen lidt.

Forslag: Der kan ikke længere udloddes point for spørgsmål i fri debat. Det er vel et IT forum når alt kommer til alt...
Avatar billede strych9 Praktikant
28. december 2007 - 21:54 #30
og hov, hvor er mit hjørne af branchens buzzword nummer 1 for tiden "Virtualization" egentlig henne? =) Spørgsmål om VMware ESX server, Microsoft Hyper-V Server, Xen, Virtual PC osv skal vel på sigt i en kategori. Det er produkter som vil få et større volumen indenfor det næste år, især når MS rent faktisk udgiver deres hyper-v i midten af 2008.
Avatar billede snowball Novice
29. december 2007 - 01:01 #31
Nielle: Selvfølgelig skal der være et naturligt sted at oprette sit spørgsmål. Min overordnede pointe er blot, at der skal være et reelt behov for de kategorier som bliver oprettet, for ellers ender det med "døde" kategorier.

> Hardware - Dette er efterhånden blevet en stor kategori.

Jeg ser ikke umiddelbart noget problem i størrelsen på Hardware kategorien. Det er lidt værre med Programmer og Programmering.

> Generelt IT > Spil - Burde måske flyttes til under > Programmer.

Enig, er hermed gjort.

Hardware > PDA - Kategorien ... > Styresystem forsvant?

Nej, den ligger under Styresystemer > PDA relaterede

> Internet >Udbydere - Jeg argumenterede nu også mere for om den ikke skulle sløjfes.

Eftersom der ofte kan være specifikke spørgsmål ang. de respektive udbyderes udstyr og konfiguration, så mener jeg godt det kan forsvares at de beholdes.

> For resten burde I vel også have en Silverligt underkategori hvis I har Flash?

Tilføjet.

> Programmering > Regular expressions - En for hvert større sprog

Med den størrelse som reg.exp. har, så tror jeg det bliver for meget at dele den op i 3-5 underliggende kategorier.

> Programmering > ASP – Vbscript, JScript osv.

Jeg tror vi lader det være som det er nu.

> Programmering > XSLT - Kunne måske smeltes sammen med ... >XML / VML

Med mindre der kommer nogen indvendinger, så prøver vi at ligge dem sammen.

> Styresystemer > Hvor er Symbian og Windows Mobile?

Den er vel dækket af Styresystemer > PDA relaterede ?

Mht. Bash / shell scripts, så tror jeg, at "Shell scripts" er en meget passende titel. Jeg kan ikke mindes at have stødt på nogen der i Windows kalder deres scripts for "shell" til trods for at "Windows PowerShell" har været tilgængelig i noget tid. En god og forklarende beskrivelse til kategorien vil desuden kunne gøre opmærksom på hvad der er tiltænkt kategorien.

Kenp:

> Er virus/spyware ikke stort nok til at have sin egen kategori udenfor "sikkerhed"?

Tjo, det er den som sådan, men jeg synes det er synd at ligge den på øverste niveau uden underkategorier, og jeg vil stadig mene at den er meget sikkerhedsrelateret. Virus og spyware et lagt sammen fordi de fleste ikke vil kunne sige om det er det ene eller andet de har, og ofte er det jo faktisk begge dele, så derfor mener jeg ikke det vil være fornuftigt at splitte den op på den måde.

Dit forslag mht. at lave en opdeling af kategorierne som "prof" og "hjemmebruger" er jeg ikke umiddelbart helt med på. Min første tanke er at det måske vil lade "hjemmebrugerne" i stikken fordi der kan være mere "guf" på de "prof" spørgsmål. Hvis der ikke skal være et overlap af kategorier så tror jeg også at "hjemmebrugere" vil være meget nervøse for at oprette spørgsmål i de professionelles afdeling af frygt for "her hører du ikke til!" reaktioner.

Dit forslag mht. en decideret "Server (software)" kategori kan jeg egentlig godt følge dig lidt i. Det vil jeg lige tænke lidt over.

En kategori for virtualisering skal der selvfølgelig også være, så den bliver tilføjet.

PDF'en er blevet opdateret!
Avatar billede kenp Novice
29. december 2007 - 11:02 #32
snowball -> tror du har byttet rundt på mig og strych i dit indlæg ;))

Mit var nemlig om "roden" i internet og netværk som har meget ens kategorier, som de fleste ikke kan finde rundt i.
Avatar billede swiatecki Novice
06. januar 2008 - 19:23 #33
Nu har jeg kun skimmet overstående indlæg, men jeg kunne ikke se noget om MS PowerShell ? - jeg er 98% sikker på den kan gå hen og få betydning. Den ligger allerede i vista og kommer til at spille en vigtig rolle i win2k8 server :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
09. januar 2008 - 15:40 #34
Jeg forstår ikke ideen i at Outlook & Outlook Express skal slås sammen. Det sker i forvejen ofte at man er nødt til at spørge hvilken Outlook der er tale om. Forvirringen bliver ikke mindre af at de lægges sammen.

I øvrigt synes jeg der mangler et sted til DTP/OCR under programmer. At der ikke kommer så mange spørgsmål der, synes jeg ikke retfærdiggør at der ikke skal være en kategori til det.
Avatar billede snowball Novice
10. januar 2008 - 22:57 #35
swiatecki: Hvor i strukturen vil du foreslå en sådan kategori hører hjemme?

akyhne: Ved nærmere eftertanke, så har du nok ret i, at der er for meget forskel på Outlook og Outlook Express til at man kan ligge dem sammen.

Vedr. DTP, så kan jeg se der har været en del spørgsmål vedr. f.eks. Adobe InDesign, så en DTP kategori vil blive tilføjet.

Mener du, at DTP og OCR skal være samme kategori?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. januar 2008 - 23:11 #36
DTP/OCR - ja, jeg mener det går ind under det samme, eller hører i hvertfald ofte sammen.
Det er så et spørgsmål om hvor mange brugere af f.eks Publisher & Powerpoint der ved de skal kigge under den kategori, hvorimod hardcore brugere af Acrobat & Omnipage ved hvad de snakker om.

Jeg mener i øvrigt at kategorien "Officepakker" er drilsk, da der her bliver stillet mange spørgsmål vedrørende f.eks Publisher, Powerpoint, Word og andre Officeprogrammer.

Jeg ved faktisk ved nærmere eftertanke ikke lige selv hvad den kategori skal bruges til.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. januar 2008 - 23:31 #37
I øvrigt kunne man godt lave en "Hjælp for begyndere"- side, da der er mange brugere som er aldeles uerfarende her på E.

Det kunne være noget lignende:

"Hjælp mig med..."

"Min computer"
"Et program"
"Programmering"
o.s.v

..hvor "Min computer" fører til:

"Hjælp med"

"samling"
"Fejl på computeren"
"Installation"
"Opstartsproblemer"
"Crash/fejl"

o.s.v. Det behøvede ikke at være særlig omfattende, og passende kategorier kunne så listes for hvert klik.
Avatar billede snowball Novice
11. januar 2008 - 08:54 #38
akyhne: OK, må lige set på det med DTP / OCR.

Vedr. en guide til oprettelse af spørgsmål, så gør Experts-Exchange netop sådan som du nævner. Det gør dog processen for at oprette et spørgsmål noget længere (i hvert fald sådan som EE har gjort det), men det er muligt, at det vil give færre fejlplacerede spørgsmål.

Det er ikke noget der vil blive indført i første omgang, men det skal overvejes på et senere tidspunkt.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2008 - 17:46 #39
>> Vedr. en guide til oprettelse af spørgsmål <<
Denne mulighed eksisterer jo stadigvæk, den skal så rettes til:
http://expfaq.dk/
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. januar 2008 - 19:50 #40
I øvrigt synes jeg det er synd at fjerne karmasystemet. Hvordan skal vi så skille skidt fra kanel. Kunne man ikke bare fjerne muligheden for kommentarer til karmasystemet? Det ville stoppe en masse skænderier.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. januar 2008 - 19:54 #41
Ups, der brød jeg regel 2.1.8 - på den anden side har snowball brudt 2.1.4 ;-)
Avatar billede snowball Novice
22. januar 2008 - 22:08 #42
akyhne: Princippet med at kunne vurdere hinanden er en fin funktion, men den måde som karma systemet fungerer på i sin nuværende form, er ikke optimal, og giver flere problemer end det løser. Derfor bliver det fjernet. Jeg vil dog ikke afvise, at der evt. kommer et bedre og mere gennemtænkt system på et senere tidspunkt.

Mht. at jeg har brudt regel 2.1.4, så bliver du vist lige nødt til at uddybe den påstand  (eller du har måske ikke læst http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=163) ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. januar 2008 - 22:17 #43
Det var en joke med 2.1.4. Der står i reglerne at man ikke må udgive sig for at være administrator eller coadmin. Det gælder vel alle ;-)

Som sagt kommer jeg til at mangle karmasystemet, da jeg simpelthen ikke gider at hjælpe, og samtidig blive gjort til grin, når folk hverken takker, lukker, eller giver point.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
22. januar 2008 - 23:42 #44
Jeg synes også karma systemet skal fjernes. Dette med at kunne give hinanden negativ karma uden at lægge navn til eller give en begrundelse, er dømt til at skabe problemer.
Uden at have tal for det, vil jeg påstå at langt over halvdelen af de negative karmaer, er givet anonymt og af rent usaglige grunde.

Skulle der laves noget i stedet kunne det være en "kommentar" funktion hvor man kan skrive en ikke anonym kommentar om brugeren, uden at give "karma". Så undgår man forhåbentlig usaglige "karma" tildelinger og man undgår at folk på et for løst grundlag får et negativt indtryk af andre.
Avatar billede snowball Novice
06. april 2008 - 19:14 #45
Lukker her, men der kommer nok et nyt på et senere tidpunkt, for der er i mellemtiden sket nogle ændringer - igen - i opbygningen af den næste version ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 20:03 #46
Hvilken slags aendringer ?
Avatar billede snowball Novice
06. april 2008 - 20:58 #47
F.eks. er det blevet besluttet at benytte tags med det samme i stedet for at vente til senere.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 21:59 #48
Hmm.

Jeg er lidt skeptisk.

Det løser problemet med spørgsmål som hører hjemme i flere kategorier på en elegant måde.

Men jeg er bange for at det kan blive totalt uoverskueligt. Der er masser af brugere
på E som kun er interesseret i en enkelt eller i ganske få kategorier.

Hvis spørgere bare kan drysse 10 tags på alle spørgsmål kan det nemt blive til
en stor suppe af alt muligt.

usenet bruger kategorier dog med mulighed for cross posting

experts-exchange bruger kategorier

Og det hele skal også have en acceptabel performance.

Jeg håber at de ved hvad de gør !!
Avatar billede snowball Novice
06. april 2008 - 22:42 #49
Jeg kender endnu ikke alle detaljerne, men jeg regner med at vi laver en blanding mellem faste kategorier i f.eks. 2 niveauer, og derefter kan man så bruge tags til at gøre det mere specifikt.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 23:30 #50
Jeg synes at de skulle tage din kategori opdeling (den er 2-3 niveauer), tilføje
tags og så se hvordan brugen af tags udvikler sig.
Avatar billede snowball Novice
07. april 2008 - 23:00 #51
Synes umiddelbart at der bliver for meget med 3 niveauer, for de ting som ligger på 3. niveau er jo ting som man nok ville bruge et tag på i stedet for!?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2008 - 01:21 #52
Database - SQLServer
Database - MySQL

er kun 2 niveauer idag

Programmering - Java
Programmering - .NET

ville blive nogle meget brede kategorier og jeg har ikke specielt stor tiltro til
at spørgerne husker at klistre en kategori (CF, ASP.NET, Java ME, Java EE) på som tag.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2008 - 00:56 #53
Foruden at færre kategorier vil give færre top-10 lister.

Hvilket efter min mening ikke vil være hensigtsmæssigt.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. april 2008 - 06:28 #54
Hmm det må jeg tilslutte mig. Jeg ser ikke meget frem til at besvare spørgsmål i kategorien "Operativsystemer - Windows", og så i næsten alle spørgsmål skulle HIVE ud af brugerne hvilken version det er før man har en chance for at begynde at svare ("Er det 2000, XP, 2003, Vista, 2008?", "Er det 32 bit eller 64 bit?")
Avatar billede graspman Nybegynder
28. juni 2008 - 15:27 #55
Ville Sharepoint Portal server ikke være muligt at ligge ind som en ny kategori?

Hilsen G
Avatar billede snowball Novice
03. juli 2008 - 13:05 #56
graspman: Jo, det vil nok ikke være helt utænkeligt :)
Avatar billede per2edb Praktikant
25. juli 2008 - 21:04 #57
Expression Studio
Silverlight
Expression Web
Expression Blend
Expression Design
Expression Media
Expression Encoder.
Avatar billede ottobp Novice
08. august 2008 - 11:42 #58
et forslag om korrekt bogstavering af kategorien  SummaSummarum  istedet for Summa Sumarum  under  økonomiprogrammer