Avatar billede drgonzo Praktikant
24. december 2007 - 13:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installation af sata

Hejsa..

Min lillebror har købt en Medion bærbar i aldi (c2d 1.66, 2gb ram, 8600 gfx). Den kom med Vista på og det kører jo selvfølgelig af H til, så nu har han købt en XP pro SP2.. Når jeg så booter fra CD og starter installationen, når den til det punkt hvor man skal vælge disk man vil install på. Der står bare <ingen disk i drev>. Jeg vælger ikke F6 under install for at installere S-ata drivere. Har før installeret WinXpProSp2 på maskiner med s-ata diske uden at skulle bruge s-ata drivere, da disse ligger i SP2. Computeren har self ikke diskette drev, så nu skal det vel gøres via USB stick. Det jeg efterlyser er

1. En guide til install af s-ata drivere via USB stick

2. Hvilke s-ata drivere skal jeg bruge og hvor henter jeg dem

God Jul
Thomas
Avatar billede morten_leth Nybegynder
24. december 2007 - 13:32 #1
Hej Thomas

Du har nu fundet grunden til at Floppy disken ikke er helt død endnu, man kan nemlig ikke injecte drivere under XP installationen via en USB stick.
Der er et par alternativer, den ene er man ligger dem ind i sin XP installation (hvilket ja sandt at sige er SKIDE svært, derfor nok ikke løsningen du skal bruge)

I BIOS har du mulighed for at sætte din S-ATA til compatibility mode. (det hedder det i min IBM, men vil skyde på du har en mulighed magen til jeg ved dog ikke hvad den hedder)

Men prøv dig lidt frem, jeg er ret sikker på du vil finde løsningen i din BIOS.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. december 2007 - 14:02 #2
Yes fandt compatability mode. Kan jeg så stille den tilbage til enhanced mode efter install? Har det noget at sige performance mæssigt om man kører det ene eller det andet?

Smid svar for point. God Jul :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. december 2007 - 14:13 #3
Til næste gang, så brug Nlite til at lave en custom XP cdrom.
Her har i nemlig mulighed for at tilføje ekstra drivere :)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
27. december 2007 - 12:47 #4
Tjah gør det at i windows installere du SATA driveren, så kan du nemlig godt sætte den tilbage til HCPI mode eller hvad det er den hedder. :D

Til John, kan man også smide SATA drivere ind i cd'en på den måde, der skal jo ske en hel del ting for at det fungere txtsetup.oem skal opdateres med de korrekte MSD'er (Mass Storage Devices) det som regel nemlig ikke nok at smide dem ind i installationen...
Beklager off topic spørgsmålet...
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. december 2007 - 13:03 #5
tak for hjælpen, install gik finno. For så at finde ud af, at der ikke findes XP drivere til 8600M GS kortet. Fandme for ringe af nvidia der slet ingen drivere findes til XP for disse kort. Ikke engang NGO eller Omega havde en modded driver der passede, så ind med Vista igen
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. december 2007 - 20:26 #6
morten - ja det er nok.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. december 2007 - 20:43 #7
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. december 2007 - 23:06 #8
to late, øv
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. december 2007 - 23:15 #9
Hæ hæ :)
Det kan jo være du vil prøveat installere XP igen på et tidspunkt, så hent driveren så har du den ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 06:57 #10
er gjort. mange tak :)