Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 19:05 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke starte med ny cpu

For nogen tid siden begyndte min computer at lugte fælt brændt og jeg fandt ud af, at kølerribberne under cpu-blæseren var helt tilstoppede af støv og skidt. Efter det er renset, lugter den stadig, når jeg starter. PSU-en ser pæn, ren og ikke brændt ud. Jeg fik at vide i Computercity, at cpu-en godt kan være brændt delvist af og sikkert vil blive ved med at lugte til den inden længe står helt af. Jeg kan ikke holde lugten ud, som river i næsen og tænker heller ikke det er sundt for hverken computer eller mig at køre videre med, så jeg har købt en ny lidt større cpu, som kom med posten i dag. Men når jeg sætter den i, vil computeren slet ikke starte op. Blæserne snurrer fint, HD mærkes som om den kører, men skærmen er helt sort og der kommer blot en bib-lyd ca. hvert 2. sekund. Søgte lidt rundt på Eksperten og gættede på, at der kunne være behov for en reset, hvorfor jeg har haft batteriet ud nogle minutter - uden strømstik i naturligvis - hvorefter jeg genstartede. Samme resultat. Tænkte jeg måske havde fået revet nogle ledninger løs eller brændt bundkortet af i processen eller noget andet, og skiftede derfor som et forsøg til den gamle cpu. Så starter den fint op, men lugter stadig slemt.

Hvad kan der være galt?

Det eneste jeg kan se på bundkortet er, at det er et Asus, med Socket AM2.

Den gamle cpu er en AMD Athlon 64x2 Dual Core, 3800+, 2,0 GHz.
Den nye cpu er en AMD Athlon 64x2 Dual Core, 4400+ T, 2,3 GHz.

Hjælp! Jeg har en meget utålmodig søn...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 19:26 #1
Se på bundkort producentes hjemmeside, om cpuén er understøttet.
Og se om du evt. skal ud i en bios opdatering.?
Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 19:58 #2
hvordan finder jeg ud af det, når jeg ikke kan se præcist hvilket bundkort det er, udover at det er Asus?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 20:08 #3
det står på selve kortet, ellers prøv dette program.->> http://www.hcma.dk/uploads1/div_uploads.htm
Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 21:21 #4
Så har jeg prøvet det under en hurtig opstart, men synes ikke jeg blev meget klogere. Måske du kan tyde noget af det? Jeg fandt ikke noget stående på selve kortet, men jeg fandt med Everest programmet kortets ID: 06/01/2006-C51-MCP51-M2N-NVM-00.

Hvis jeg søger på det, får jeg en fransk hjemmeside frem, som jeg ikke forstår meget af, men som opremser en række tekniske data: http://www.infos-du-net.com/forum/278505-6-debloquer-carte-mere

Fra Everest rapporten får jeg i øvrigt følgende oplysninger vedr. MB:

Motherboard:
      CPU Type                                          Unknown, 2000 MHz
      Motherboard Navn                                  Ukendt
      Motherboard Chipset                              Ukendt
      System Hukommelse                                1024 MB
      BIOS Type                                        Award (06/01/06)

---Debug Unknown ---

    Motherboard    06/01/2006-C51-MCP51-M2N-NVM-00
    Motherboard    DMIMOBO: Packard Bell BV M2N-NVM
    Motherboard    DMISYS: Packard Bell BV 00000000000000000000000
    Motherboard    M2N-NVM 0301

Giver noget af dette mening for dig?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. januar 2008 - 22:49 #5
http://www2.amd.com/us-en/recmobo/DetailHandler/1,,30_182_869_9460%5E9461,00.html?queryID=108868
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. januar 2008 - 23:01 #6
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. januar 2008 - 23:03 #7
Prøv at søge på din computer her: http://support.packardbell.com/dk/
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 23:23 #8
du kan også prøve aida32 fra tidligere link,...?
-
Men hvis du søger på  MSN  på asus, for du flere resultater...men hvilken 2 af dem det er, er et godt spm.?!
Har du en manual, el. en motherboasrd-installations cd.?
-
Hvis det er det rigtige kort, har jeg fundet.-> http://support.asus.com/common/search_model.aspx?mode=0&model_name=m2n&SLanguage=en-us ......så er din bios for gammel.!->> http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 23:23 #9
ikke MSN..M2N..selvfølig.!!
Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 23:24 #10
Ja, det er en Packard Bell pc, som jeg købte brugt for et lille års tid siden. Den er oprindelig købt i Bilka. Det var nok ikke verdens smarteste måde at købe computer på, for den har drillet i flere omgange - men den var billig... :-)

Dit sidste link var godt. Der kunne jeg søge på serienummeret og fandt præcist den maskine, det gælder. Jeg fandt også derunder beskrivelse af MB, og kan se, at det nok kun støtter 2000 MHz - så jeg kan nok ikke bruge min nye 2,3 GHz cpu, eller er det ikke det, der beskrives, når de skriver om HyperTransport interface speeds?

Du kan se min maskine og mit MB her: http://support.packardbell.com/dk/item/index.php?i=spec_Auckland&psn=049847020071
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 23:26 #11
det har du ret i..., så desværrer.!
Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 23:32 #12
Ok, men tak for hjælpen. Den var ovenikøbet lidt ekstra god, for nu blev jeg opmærksom på en god hjælpe og opdateringsside til lige præcis den computer, som jeg kan have glæde af fremover. Underligt den ikke er kommet op under tidligere søgninger på maskinen?

Nu må jeg så se, om jeg kan få cpu-en byttet. Alternativt skal jeg bytte bundkortet til et, der magter cpu-en, hvis det nu er det, der lugter og ikke cpu-en. Har du et bud på, hvordan jeg kan undersøge det, inden jeg sender cpu-en tilbage?

Lægger du et svar?

Mvh
Lars Mollerup-Degn
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
03. januar 2008 - 23:45 #13
Hvis du har pillet cpuén ud, og pcén stadig stinker...man burde kunne lugte sig frem til, hvilken harware del, som er synderen.
(det kan være den har brændt sig fast, sådan en cpu bliver rigtig warm)
Men jeg tror det er cpúen.
Avatar billede degnens Juniormester
03. januar 2008 - 23:56 #14
Men hvis jeg piller cpu-en ud, kan den jo slet ikke startes op, og så lugter den vel ikke? Jeg synes det er svært at lugte præcist hvor det kommer fra. Det ligesom hænger lidt ved hele maskinen, men det er nok mest i området omkring cpu-en. Tror du de har ret i Computercity, at den kan være delvist brændt af og alligvel køre et stykke tid. Jeg tænkte om de bare havde sagt sådan fordi de håbede at sælge mig en ny?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2008 - 00:02 #15
dvs. den lugter ikke hvis den ikke kører.?
Men hvis den stinker så meget, som beskrevet, ville jeg slet ikke bruge den, da det er total giftige dampe, der kommer fra brændt kobber m.m..
Men jeg vil mene, at man kan lugte det, hvis du piller den ud...du vil måske også kunne se det på den, hvis du skraber kølepastaén af.
Avatar billede degnens Juniormester
04. januar 2008 - 00:19 #16
Korrekt. Den lugter kun, når man starter den. Der er ikke noget synligt at bemærke på cpu-en, når jeg tager den ud og tørrer kølerpastaen af, og den lugter ikke i sig selv, når jeg har den ude. Den giftige lugt hænger bare ligesom generelt inde i kabinettet et stykke tid efter, den har været startet, og det er ikke til at bestemme, hvor det kommer fra præcist. Og ja, jeg har jo ikke heller specielt lyst til at snuse for kraftigt rundt i det, for jeg har en tydelig fornemmelse af, at det er giftige sager.
Avatar billede degnens Juniormester
04. januar 2008 - 14:46 #17
Undskyld mig et lille tillægsspørgsmål, blot for at være helt sikker, inden jeg bestiller en ny cpu. Når jeg tjek-starter psu-en ved at koble alt fra på nær et dvd-drev og så kortslutte en grøn og sort ledning, så kører psu-blæseren fint og jeg kan åbne og lukke dvd-drevet. OG der kommer ingen lugt. Kan jeg så ikke deraf slutte, at det ikke er psu-en, som lugter, eller kan det godt være det er den, der afgiver lugt, når den er mere belastet? Sig til, hvis du vil have flere points for at svare på dette tillægsspørgsmål. Tak.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 16:01 #18
Ifølge det link jeg gav dig, skulle bundkortet sagtens kunne køre med den nye CPU.
Avatar billede degnens Juniormester
04. januar 2008 - 16:34 #19
Hej akyhne,
jeg må indrømme, at jeg overså, at I var to, som svarede på mine spørgsmål og de links du gav mig var dem jeg henviste til som gode til senere support-brug. Så du burde også have points - men hvordan kan jeg gøre det nu?

Mht. din seneste kommentar, så forstår jeg ikke helt, hvad du mener, for det er jo netop dit sidste link, der viser, at mit MB kun kan trække 2000 MHz og min nye cpu var jo på 2,3 GHz., så nu har jeg sendt den tilbage til sælgeren.

Har du et bud på, om det er korrekt tolket, at det ikke kan være psu-en der lugter, når den kan startes ved kortslutning blot med et dvd-drev tilsluttet - og i det tilfælde ikke afgiver lugt?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 16:42 #20
Er det dette du henviser til?

"1600 and 2000 Mhz HyperTransport interface speeds "

Det har ikke noget at gøre med hvilken CPU der kan bruges.

Følgende CPU'er skulle kunne køre på dit bundkort:

Recommended Speeds:
AMD Athlon™ 64 5000+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 4800+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 4600+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 4400+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 4200+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 3800+ X2 (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 3800+ (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 3500+ (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 3200+ (Socket AM2)
AMD Athlon™ 64 3000+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 3600+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 3500+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 3400+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 3200+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 3000+ (Socket AM2)
AMD Sempron™ 2800 (Socket AM2)

Deriblandt din nye CPU.
Avatar billede degnens Juniormester
04. januar 2008 - 16:54 #21
Det var jo dumt. Jeg forstod på svaret fra bartfreak i går kl. 23:26:02, at den nye cpu var for stor. Nå, men så må jeg jo have fat i en ny igen...

Kan jeg på nogen måde give dig points nu?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 16:56 #22
Det kan i øvrigt være så mange forskellige ting der lugter: Strømforsyningen, en ledning der bliver for varm, en blæser på f.eks. CPU'en, en kondensator.

Det korte & det lange er at du ikke er i tvivl når du finder den rigtige komponent. Jeg ville splitte maskinen ad, og gå på "lugtejagt". Komponenten vil stadig lugte stærkt.

Jeg kan kun komme i tanke om en ting der er svær at finde: en støvklump der er kommet i forbindelse med kraftig varme. Men det ville kun give kraftig lugt en eller nogle få gange.

Med hensyn til point: -bartfreak er sikkert villig til at give dem tilbage, hvis der er sket en fejl.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 16:57 #23
Jeg er sikker på at -bartfreak mente det var forkert at handle i Bilka, hvilket jeg kun kan give ham ret i ;-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 17:00 #24
I øvrigt er det ikke nogen herregård at skifte bundkort. F.eks denne til 380,-
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2088601&lokation=
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 17:02 #25
Hvis du vil være fremtidssikret til Quad Core: http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2106928&lokation=
til 376,-
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2008 - 17:57 #26
Er cpuén blevet prøvet i bundkortet..?..og virker den.?

det jeg har set er.
-
Socket AM2 (940 pins)
AMD Athlon 64, Athlon 64X2 and Sempron processors
1600 and 2000 Mhz HyperTransport interface speeds
-
Forstår det top hastighed...2000 hhz..men wrong.. det er jo forskellige processore.
-
Mht. Point.
Så synes jeg at Akyhne skal 60 point for at løse problemt.!
Og degnens for selvfølig sine point retur.
Akyhne sparede dig besværet med at bytte den, så det synes jeg kun er fair.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2008 - 02:25 #27
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. januar 2008 - 09:52 #28
Hvis degnens fortæller hvordan point skal fordeles, kan vi jo bare gøre det i bartfreaks link.
Avatar billede degnens Juniormester
06. januar 2008 - 00:23 #29
Bartfreak, 04/01-2008 17:57:34:
Den nye cpu blev prøvet i det gamle bundkort, og computeren gav da blot en bip-lyd fra sig hvert andet sekund ca. Det var på det tidspunkt jeg åbnede dette spørgsmål, fordi jeg tænkte jeg skulle ændre noget i bios eller andet, for at få det til at arbejde sammen. Men så udviklede det sig til en misforståelse om, at bundkortet ikke kunne "trække" den nye cpu, der var lidt større end den gamle, hvorfor jeg sendte den nye cpu retur til butikken.

Problemet er endnu ikke løst. Jeg har testet psu-en alene. Den lugter ikke. Jeg har kigget grundigt på alle dele på bundkortet og cpu-en og kan ikke se noget, der ser beskadiget eller brændt ud. Jeg kan ikke lugte præcist hvor i kabinettet lugten kommer fra, men den er der omgående når jeg sætter den gamle cpu i og starter maskinen op. Den kører i øvrigt helt normalt. Jeg er sikker på, at det ikke er en støvklump men noget elektronik, der brænder, for lugten er giftig, river i næsen og får huden til at prikke, så jeg vil ikke have den kørende i huset uanset at den virker. Jeg har nu aftalt med et nærliggende edb-værksted, at jeg kommer op til dem med den. Så vil de prøve delene af i andre maskiner og finde synderen. Jeg skal give besked herinde, når jeg har løsningen. Jeg har opfordret bartfreak og akyhne til at dele pointne ligeligt mellem sig, for begges svar har været gode og relevante. De kan jo ikke gøre for, at min næse ikke sidder på en ordentlig sporhund...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. januar 2008 - 00:48 #30
Du kan i din manual på bundkortet se hvad de to bip betyder.
Avatar billede degnens Juniormester
06. januar 2008 - 00:59 #31
Tja, men jeg købte computeren brugt af hende, der havde ladet sig friste i Bilka - så den eneste manual jeg har med er til, hvordan man hurtigt sætter maskinen op første gang og en introduktion til Windows Media, som ligger i den... Nu må jeg bare se, hvad edb-værkstedet siger i morgen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. januar 2008 - 10:23 #32
jeg er lidt forvirret i dette spm.
Men har ret så røde øre, da akyhne har bevist at cpuén, var understøttet.
Men når den ikke virker, og der heller ikke er en bios update, der løser problemet....?
Jeg har før, lugtet..O).. en cpu, der brænder af.. så jeg kender godt lugten, og det er helt tydeligt at noget er brændt af.Og at det er sundheds farligt, er der ingen tvivl om.
Psuén er åbenbart ok, men kan jo godt være årsag til at den nye pcu ikke virker.
Jeg ville ønske, at jeg selv skulle fikse den pc.!..O)
Og er spændt på at høre resultatet.!
-
Point...det her er ikke spm om point, men om at få din pc fikset..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. januar 2008 - 15:45 #33
hvordan går det så..???
Avatar billede degnens Juniormester
14. januar 2008 - 11:14 #34
Det går sådan at da jeg kom til reperatøren foreslog han mig at forsøge mig med reklamationsretten i Bilka først - den er jo kun halvandet år og reklamationsretten er 2. Han sagde, at selv om kølerribberne havde været stoppet helt til, så er det jo almindeligt brug og den burde måske have slået en sikring fra, inden den blev for varm. Og jeg havde jo gjort hvad jeg kunne ved at rense ribberne, da den begyndte at lugte. Og så kunne det jo også være, at det slet ikke var cpu-en men noget helt andet, som tilfældigvis var begyndt at lugte, og jeg så bare troede at det var cpu-en, når den nu var støvet til. Alt i alt, var det et forsøg værd først at se om Bilka ville sluge den. Så nu er den indleveret, og de gør jo ikke andet end at sende den til et værksted og der kan gå op til 3-4 uger, fik jeg at vide. Så lige nu aner jeg ikke mere...