Avatar billede stefanandersen Nybegynder
29. januar 2008 - 23:54 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hjælp!! ugyldig boot.ini fil starter fra C:\Windows

Hey håber der er nogen som kan hjælpe mig!!

Da jeg tændte min computer, så skrev den fejlmeddelensen:
ugyldig boot.ini fil
Starter fra C:\Windows

Og herefter starter computeren normalt. Jeg havde ikke installeret noget eller gjort noget før, at den skrev det???

Og jeg er ikke helt sikker på om jeg "bare" skal putte xp cd'en i drevet og så boote der fra og så noget med at reparer??
Avatar billede off-line Nybegynder
30. januar 2008 - 00:09 #1
Ja du kan starte op på din winCD og gå ind under "R" og skrive fixboot og enter.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 00:22 #2
bootcfg /rebuild

fra den der genoprettelseskonsol, burde være i stand til at lave dig en ny boot.ini.
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 07:43 #3
okay er det lige meget hvilken en jeg bruger af Fixboot og bootcfg /rebuild??

Og kom til at tænke på om jeg først skal skrive bootcfg /copy, før jeg laver en ny, eller..??
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 07:46 #4
og hvis jeg så tager en kopi, hvor ligger den så henne i tilfælde af, at det ikke lykkes, når jeg har skrevet bootcfg /rebuild ??
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 07:47 #5
Da Windows starter, er der ikke noget galt med boot sektoren. Så fixboot skal ikke bruges.

Bare brug /rebuild

Den fejlbesked du får, kommer typisk når man har været lidt for flittig med delete-knappen i roden af sit systemdrev
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 07:48 #6
http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/2b9d4ba5-5f75-4dcf-8bf3-9af793909d961033.mspx?mfr=true

beskriver de forskellige switche. Copy tager ikke en kopi af selve filen, men laver en kopi af en indgang i den
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 07:58 #7
ja, det tror jeg at du har ret i "gammelhat" for slettede programmer som jeg ikke bruger mere for omkring 5-10GB i går.

Så jeg vil prøve bootcfg /rebuild senere i dag :D
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 08:56 #8
Start -> Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Oplysninger om systemstart ..... -> Rediger, her kan du redigere din "boot.ini" og der skal stå noget a.la.

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

Husk at gemme
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 09:16 #9
Og hvis man ikke kender parametrene, så er bootcfg den sikre vej. Forkerte parametre kan være værre end helt at mangle sin boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2008 - 09:19 #10
Og hvis man kører med SATA disk skal man muligvis hen og streame en cd med for at køre en "rebuild"
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 09:31 #11
I så fald, er der vel endnu større grund til at være omhyggelig. Hvis man får lavet en boot.ini som ikke kan starte computeren op, og man ikke efterfølgende kan redde den med bootcfg
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2008 - 13:55 #12
Du behøver altså ikke genoprettelseskonsol hvis pc kan starte...
http://www.informationweek.com/LP/showArticle.jhtml?articleID=185301251&pgno=3
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 15:06 #13
okay så det er ikke nødvendigt at lave en boot.ini-fil ved hjælp af bootcfg /rebuild, hvad skal jeg så gøre for at få det væk, eller er det lige meget??
Avatar billede off-line Nybegynder
30. januar 2008 - 15:12 #14
Prøv nu det helgec anbefaler. Se om det er det, der står i bootfilen.
Du kan bare kopiere fra kommentaren. Og hvis der står noget andet i din bootfil,
så slet det, og sæt det du kopierede ind i stedet
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 15:17 #15
jeg kan ikke gøre som helgec siger fordi, at den skriver at der ikke findes nogen Boot.ini-fil
Avatar billede off-line Nybegynder
30. januar 2008 - 15:28 #16
Hvis du kan boote, så er der også en bootfil. Prøv at gå ind på dit c-drev
altså C:\  gå op i funktioner/mappeindstillinger/vis
Marker Vis skjulte filer og mapper og fjern fluebenet i Skjul beskyttede
operativsystemer og mapper. Så kan du se din bootfil.
Husk at lukke igen.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 16:53 #17
Hvis man kører med en "standardinstallation", hvor Windows er at finde på første partition, så kan man godt starte op uden boot.ini. Kald det en indbygget nødløsning, hvis du vil
Avatar billede off-line Nybegynder
30. januar 2008 - 18:20 #18
Hvis det er tilfældet, så vil en "fixboot" vel så skrive en bootfil?
Spørgeren kan selvfølgelig godt i C:\root (30/01-2008 15:28:52) lave en
tekstfil, og indsætte den tekst fra helgec kommentar.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 18:27 #19
fixboot lægger kun korrekt programkode ind i boot sektoren. Den kender ikke noget til boot.ini
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2008 - 20:08 #20
start - kør - msconfig - fanebladet boot.ini - kontroller alle startstier
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
30. januar 2008 - 20:35 #21
hos mig er der ikke noget faneblad, som hedder boot.ini
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. januar 2008 - 20:37 #22
Den kommer først, når du har oprettet din boot.ini. Du kan prøve at smide helgecs eksempel ind i notepad, og gem filen som boot.ini i roden af c-drevet. Og så kan du prøve at kontrollere den
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2008 - 20:45 #23
sorry - overså totalt at du skrev at du ikke havde den fil...
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 17:53 #24
Er der sket noget nyt her
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
16. marts 2009 - 22:11 #25
luk
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. marts 2009 - 22:16 #26
stefanandersen !!!

Hvad var løsningen?