Avatar billede neoman Novice
30. januar 2008 - 18:19 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Kommunikation med omverden fra C5

Jeg har en sitution, hvor det er nødvendigt at skabe kommunikation vha. noget XML med en ekstern applikation over internettet.

Kommunikationen består af fremsendelse af noget ordredata for en ordre (hvor tanken er man etablerer en knap til at aktivere dette og som optræder der hvor man gemmer faktura), og få en XML fil tilbage. Hvis alt går vel, ligger der en GIF i XML filen, og den skal printes ud. Hvis noget går galt, kommer der en lille XML fil tilbage med fejlmeddelelse.

Spørgsmålet er: kan man etablere sådan noget inde i C5 ? Jeg aner ikke om der findes progammerings faciliteter (VBA? eller lignende) derinde.

Alternativet, som jeg i første omgang ønsker at undgå, er at lave et separat program, som kigger i C5's database (vel formentligt via ODBC).

Nogen som kan kaste noget lys over dette ?
Avatar billede mariaf Juniormester
30. januar 2008 - 20:01 #1
Masser af erfaring i både C5 og også i at lave fakturering externt, der skal ind i C5. Når du skriver ind og ud, er det så fra din applikation eller fra C5?

Den løsning, som jeg senest har arbejdet med, er en PDA, hvor der ligger et program, der kan genere ordrer og evt. faktura. Dette sendes så som fil (xml har fanden skabt, men det kan dog bruges) til indlæsning og bogføring i C5. Faktura udskrives fra PDA, hvis det er behovet, ellers indlæses ordren bare i C5 og faktureres til kunden derfra. Løsningen er lavet som en standard løsning.

Er det noget i den stil, du har i tankerne?
Avatar billede neoman Novice
30. januar 2008 - 20:22 #2
Ikke helt.

Når en ordre er færdigbehandlet og der skrives faktura ud, skal der også bestilles transport til ordren. Transportbestillingen foregår i dag manuelt via et andet system, som af forskellige årsager ikke altid er anvendelig.

Kommunikationen  er givet af tranportfirmaets krav. Den foregår ved afsendelse af bestillinsgdata i form af en XML-fil, hvorefter svaret skal behandles.
Hvsi alt er gået godt, så får man en adresselabel tilbage med noget stregkode på, som skal printes ud og klistres på pakken. Hvis noget går galt med ordren får man også en XML fil tilbage, og eventuelle fejlbeskeder skal vises for brugeren.

Jeg er helst fri for at lave et separat program som laver disse ting, for så skal der laves brugerflade, log over forsendelser osv osv., og programmet skal hente adressedata i C5's DB.

Så rent umiddelbart ville det være find hvis man kunne tweake selve C5eren til at gøre alle disse ting - kan man ?
Avatar billede mariaf Juniormester
30. januar 2008 - 21:22 #3
Dvs transportbestillingen i xml-format skal komme fra C5? Og returmeldingen i xml skal ind i C5 igen? Ingen problmer i det, men det skal kodes i C5, da der ikke umiddelbart findes noget standard. Sørg for at den konsulent, I vælger til opgaven har arbejdet med C5 og xml før - ellers bliver det nemt en tung omgnag at få op at køre.
Avatar billede neoman Novice
30. januar 2008 - 21:40 #4
Ja det skal den. For at gøre det tydeligt: hele kommunikationen skulle startes op og afsendes  inde i C5, og så skulle C5 selv modtage svar via internettet - det er ikke tydeligt fra dit indlæg om man kan det eller ej.

Jeg vil gerne undgå at lave en separat applikation til kommunikationsdelen, og blot "nøjes" med at lade C5 spytte en XML fil ud lokalt, og indlæse en XML fil fra en lokal mappe.
Avatar billede neoman Novice
30. januar 2008 - 21:42 #5
Altså - C5 skulle helst kalre HELE processen, uden andre ting. Min sidste sætning kunen misforståes: jeg ønsker ingen lokale filer, men direkte internet snak fra C5:)
Avatar billede mariaf Juniormester
30. januar 2008 - 22:07 #6
Dit næstsidste svar var ellers perfekt :-)
C5 kan sagtens læse en fil ud i en mappe lokalt eller på server, og tilsvarnde hente en, men der skal jo et eller andet program til at sende og hente filerne. Der bliver jeg dig svar skyldig.
Avatar billede neoman Novice
30. januar 2008 - 22:19 #7
Hehe:)

Ok - siden jeg ahr fået et halvt svar så får du halvt points.

Tak for hjælpen.

Hvis nogen anden har et indspark er de velkomne til at ytre sig - jeg kigger ind her også i morgen.