Avatar billede trold1964 Novice
04. februar 2008 - 00:17 Der er 159 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sende post efter jeg er gået over til sme server

Hej
Efter jeg er gået over til sme server i stedet for som før router, kan jeg ikke sende post.
Det er tilslutte sådan kabelmodem til netkort1 som også  External IP adresse (Fast IP) sme og netkort2 Local IP adresse til en switch hvor mine PCer er tilsluttet.

Når jeg sender kommer post ikke ud, jeg har lavet en test@mitdomain.dk mail adresse Outlook, har også oprette en bruger test, når jeg så i Outlook vil Test kontrolinstilinger går det fint og jeg får en Microsoft Office Outlook-testmeddelse.
Jeg har prøvet at sende til admin@mitdomain.dk  (den mail adresse findes fra start) det går også fint.
Jeg har prøvet at sende til min YouSee mailadresse, men får aldrig mail fra test mail adresse.
Jeg har også prøvet at sende mail fra YouSee (gør jeg på webmail) til test mail, men får aldrig den mail på min testmail, den fortæller heller ikke at mail adressen ikke findes, men hvis jeg så sender en mail til en som ikke findes og IKKE er @mitdomain.dk så får jeg en mail hvor den fortæller mig at den mail adresse ikke findes.

Det er som om, at min domain mail adresse kun er en lokal inden for mit netværk. (dvs. jeg skal kun sende mail fra en pc til en anden af min pc)

Findes der en som kan løse mit problem?
Er der nogen der kan hjælpe mig, så jeg kan send post i Outlook?

Som sagt har jeg fast IP efter hvad min internet udbyder siger og har også fortalt mig hvad min faste IP adressen er.
Jeg har et domain hos dandomain og jeg har sat min domain til at peger til faste IP
Min udbyder er YouSee før i tiden webspeed

Så frem mit problem ikke er dybtegåden nok er i velkommen til at sprøde
Avatar billede langbein Nybegynder
04. februar 2008 - 02:21 #1
Det kommer jo litt an på hvem som kjører mail serveren. Noe av spørsmålet tyder jo på at det dreier seg om en ekstern mail server "det fungerte før" og noe tyder på at det er satt opp en lokal mail server "det går bare å sende mellom PC'ene".

Det finnes jo ellers en innstilling for å slå av og på en eller annen mail proxy funksjon på server-manager panelet.
Avatar billede trold1964 Novice
04. februar 2008 - 23:25 #2
det viste sig at proxy setting stod til
HTTP proxy status Enabled
SMTP proxy status Enabled den har jeg nu set til Disabled, efter jeg var inde og se efter, men hjalp mig ikke lige
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 15:57 #3
Det behøves en mere utdypende forklaring om hvordan det hele er satt opp for å kunne vurdere feilen. Hvis du kjører servern internt som "server-only" så bør det vel typisk oppstå den feil som du beskriver. Du beskriver
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 16:00 #4
Det skjedde noe med PC så den bare føk av gårde halvskrevet ..

Det jeg skulle si: Du beskriver feilen rimelig bra men ikke oppsettet av nettver og server som lager feilen.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 16:04 #5
Kan være at det ikke er jeg som er god nok til å lese for det står vel egentlig i innledningen at det er snakk om en sme boks som kjører i gateway mode. (Som router.)

Men har du da registrert domenet ditt, hos en domeneleverandør, slik at du for eksempel kan pinge og resolve, eventuelt gå inn på din web server fra en annen PC på internett.
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 16:38 #6
vil du gøre det her for mig lave en Sporing
i windows xp tryk start vælg kør
skriv cmd

skriv så tracert 80.168.6.114

fortæl så hvad den du kom frem til
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 16:54 #7
tryk på det her link http://www.checkdns.net/quickcheck.aspx
nederest trykker du på CheckDNS Quick Check Engine
der hvor der står Domain name skriver du jroldhave.dk og tryk check
måske der kommer en forklaring
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 22:14 #8
C:\Documents and Settings\Arne>tracert 80.168.6.114

Tracing route to 80.168.6.114 over a maximum of 30 hops

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  sme7.arne.dyndns.dk [10.0.0.1]
  2    1 ms    1 ms    <1 ms  192.168.1.254
  3    20 ms    24 ms    5 ms  129.80-202-193.nextgentel.com [80.202.191.119]
  4    6 ms    6 ms    6 ms  217-13-19-42.dd.nextgentel.com [217.13.19.42]
  5    6 ms    5 ms    5 ms  217-13-19-59.dd.nextgentel.com [217.13.19.59]
  6    15 ms    21 ms    10 ms  9.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.9]
  7    14 ms    20 ms    11 ms  5.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.5]
  8    24 ms    16 ms    26 ms  1.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.1]
  9    *      22 ms    *    66.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.66]
10    16 ms    18 ms    16 ms  213.248.104.117
11    15 ms    27 ms    16 ms  oso-b2-link.telia.net [80.91.254.241]
12    23 ms    23 ms    33 ms  kbn-bb1-link.telia.net [80.91.254.235]
13    30 ms    30 ms    29 ms  hbg-bb1-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.146]
14    68 ms    43 ms    44 ms  ldn-bb1-link.telia.net [80.91.254.217]
15    44 ms    59 ms    43 ms  ldn-b1-link.telia.net [80.91.248.89]
16    48 ms    63 ms    44 ms  claranet-01638-ldn-b1.c.telia.net [213.248.75.74
]
17  148 ms  199 ms    98 ms  ten1-0-0-t40-cr2.router.uk.clara.net [195.8.86.1
41]
18    43 ms    53 ms    54 ms  ten0-0-0-tcl2-cr1.router.uk.clara.net [195.157.6
.22]
19    46 ms    44 ms    54 ms  ten2-0-0-tcl2-cr2.router.uk.clara.net [195.157.6
.42]
20    61 ms    44 ms    42 ms  g1-1-tcl2-ar2.router.uk.clara.net [195.8.68.26]

21    45 ms    45 ms    45 ms  80.168.6.114

Trace complete.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 22:21 #9
Den linken din virker ikke (dns oppslaget.) Den virker heller ikke for mine domener.

Dns virker imidlertid riktig, se:

C:\>ping jroldhave.dk

Pinging jroldhave.dk [80.162.6.114] with 32 bytes of data:

Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=51ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=30ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=38ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=32ms TTL=52

Ping statistics for 80.162.6.114:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 30ms, Maximum = 51ms, Average = 37ms

C:\>

Fosøk også et oppslag på http://who.is
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 22:24 #10
Det ser bra ut mht dns oppslagene:

C:\>ping mail.jroldhave.dk

Pinging mail.jroldhave.dk [80.162.6.114] with 32 bytes of data:

Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=31ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=62ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=30ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=29ms TTL=52

Ping statistics for 80.162.6.114:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 29ms, Maximum = 62ms, Average = 38ms

C:\>ping www.jroldhave.dk

Pinging www.jroldhave.dk [80.162.6.114] with 32 bytes of data:

Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=31ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=32ms TTL=52
Reply from 80.162.6.114: bytes=32 time=30ms TTL=52

Ping statistics for 80.162.6.114:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 30ms, Maximum = 32ms, Average = 30ms
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 22:25 #11
Denne virker også helt fint her i fra:
http://www.jroldhave.dk/index.html

Hils hunden fra Langbein !
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 22:26 #12
Siden virker ikke i nu.

Jo det gjør den.
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 22:38 #13
tak. jeg har noget jeg kan gå lidt vider med, på mit job vi har nogen netværk adminstartor, det er nok en der kan fortælle mig lidt.
ja skal nok hilse hunden, det er min mors hund.
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 22:39 #14
siden virker så længe min sme køre
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 22:43 #15
når jeg ping www.jroldhave.dk

C:\Users\Jan>ping www.jroldhave.dk

Pinger www.jroldhave.dk [192.168.203.1] med 32 byte data:

Svar fra 192.168.203.1: byte=32 tid<1ms TTL=64

Ping-statistikker for 192.168.203.1:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms

C:\Users\Jan>
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 22:53 #16
C:\>ping mail.jroldhave.dk

Pinger mail.jroldhave.dk [192.168.203.1] med 32 byte data:

Svar fra 192.168.203.1: byte=32 tid<1ms TTL=64
Anmodning fik timeout.

Ping-statistikker for 192.168.203.1:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 3, tabt = 1 (25% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms

C:\
Avatar billede trold1964 Novice
05. februar 2008 - 23:07 #17
prøver lige igen ping mail.jroldhave.dk

C:\>ping mail.jroldhave.dk

Pinger mail.jroldhave.dk [192.168.203.1] med 32 byte data:

Svar fra 192.168.203.1: byte=32 tid<1ms TTL=64

Ping-statistikker for 192.168.203.1:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms

C:\>
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2008 - 23:59 #18
Det tror jeg er som normalt. Det kommer seg av at du kjører en lokal dns server på din sme gateway som oversetter ditt domene til den lokal adresse. De som finger deg fra utsiden får dns oppslaget fra en ekstern dns server som gir din eksterne ip.

Tror dette er helt riktig. Din egen klient skal finne det interne kortet som også har en intern adresse. Den eksterne klient skal finne den eksterne adresse.
Avatar billede trold1964 Novice
06. februar 2008 - 00:33 #19
jeg tror jeg har løst det selv skal lige sende en mail til min arbejds mail jeg kan logge på den med en anden pc
Avatar billede trold1964 Novice
06. februar 2008 - 00:41 #20
jeps det virker, så jeg kan sende mail det er den mail jeg har hos min internetudbyder, nu skal jeg bare have min test@mitdoman.dk til at virke, det ser ud som om den ikke virker
Avatar billede trold1964 Novice
06. februar 2008 - 01:03 #21
lidt af løsning
gik ind i sme server server-manager
i Hostnames and addresses rette jeg self til remote IP adresse 00.000.0.114 men er lidt i tvivl om den i stedet for skal være ip adresse 00.000.0.1 da self er 192.168.203.1
Avatar billede trold1964 Novice
06. februar 2008 - 09:28 #22
hej langbein

Der er noget du må forklar mig.

En mailserver er det sted der modtager mail på en fil og det er på min sme server, så når man henter de mail, nogen har sendt ligger de jo på ens sme server, kan vi da godt være enige om det?  Når jeg skal hente mail i webmail skal jeg skrive https:/smeserver.mitdomain.dk/webmail/  er det en fil(ved ikke om det er en pst fil) som ligger på sme server.

På min arbejdsmail henter jeg mail, er det ved at oprette en forbindelse til en Exchange-server, og via Exchange-server åben min mail fil(ved ikke om det er en pst fil) noget i den stil, må også forgå på sme server

Så håber jeg du kan forklare mig om der er noget man skal gøre i server-manager? Og hvordan jeg skaber forbindelse til sme server på Microsoft Outlook?

Når jeg går ind i Microsoft Outlook og opretter en mail adresse så er det jo en pst fil der ligger på min egen computer og ikke på sme server.

trold1964
Avatar billede langbein Nybegynder
07. februar 2008 - 10:12 #23
Hei !

For å være helt ærlig så vet jeg ikke svarene på disse spørsmålene på stående fot. Vet for eksempel ikke hva en pst fil er for noe.

Prinsippielt så kan man vel sammenlikne mail serveren med et postkontor. Outlook er å sammenlikne med en bæreveske for post, det reskapet som man bruker til å hente posten fra postkontoret. Outlook og web mail fungerer i prinsipp på samme måte, kun med den forskjell at Outlook kjører på din PC mens web mail klienten kjører på en web server.

Ip adresse 00.000.0.114 og 00.000.0.1 tror jeg ikke kan være rett. Ip adressene skal alltid være på formatet xxx.xxx.xxx.xxx med hele tall forran bak eller mellom punktumene.
Avatar billede trold1964 Novice
07. februar 2008 - 13:45 #24
undskyld jeg ikke forklaret mig korrekt med en pst fil, en pst fil er det efternavn på en post-fil i Outlook som hedder outlook.pst og den ligger på ens pc hvis man har instaleret microsoft outlook.

jeg trode bare der lå en post-fil på min mailserver som jeg ville kunne åben med outlook, på mit arbejde åbener jeg en post-fil med outlook som ligger på en mailserver på mit arbejde.

jeg vil prøve selv at finde ud af om der også findes en post-fil på min mailserver.

trold1964
Avatar billede langbein Nybegynder
07. februar 2008 - 18:10 #25
Ok. For et år siden så arbeidet jeg et sted med Outlook, Excange server osv, men jeg satte meg aldri noe større inn i det.

Når det gjelder SME serveren så må man vel kunne si med en rimelig grad av sansynlighet at det ikke finnes noen .pst fil. Mail server er Qmail og den kan vel kjøre i database og file mode tror jeg. Måten filer og slikt ligger lagret er nok ganske sikkert helt annerledes enn det som gjelder for Microsoft.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. februar 2008 - 18:14 #26
Det finnes visst et eldre format for lagring av mailene i en fil:
http://www.qmail.org/man/man5/mbox.html
Det er nok ganske sikkert ikke likt Microsoft sitt uansett.
Avatar billede trold1964 Novice
07. februar 2008 - 19:42 #27
jeg har lige været inde et sted, hvor der noget med outlook, teksten starter med Your email client application (Outlook, Thunderbird etc) http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation:User_Manual:Chapter2

Det er nok mig som er blevet glad for outlook bruger flade, så skal man heller ikke starte en browser op når man går ind i outlook.

i outlook kan man oprette en forbindelse til en IMAP-e-mail-server når man laver en ny e-mail

men hvis jeg ikke kan bruge outlook, kunne jeg godt tænke mit et andet program til windows hvor man ikke skal åben en browser

trold1964
Avatar billede langbein Nybegynder
07. februar 2008 - 20:51 #28
Man kan godt sette opp Outlook som mailklient til SME server. Det er i utgangspuntet ikke noe problem. Man behøver av den grunn ikke å kjenne til hvordan mail serveren lagrer sine filer. Man legger inn addressen til mail serveren og brukerkonto opplysningene i Oulook og så logger man seg inn.

Outlook og lokal webmail er to likeverdige måter å kommunisere mot mailserveren på.

Man kan godt først bruke lokal webmail til å sjekke at den fungerer og så etterpå så kan man også logge på ved hjelp av Outlook.
Avatar billede trold1964 Novice
07. februar 2008 - 22:26 #29
ok.
men så komme til at lave noget forkert i min mail opsætning i sme server server manager, eller også har jeg ikke fået sat den op fordi jeg ikke lige ved hvad jeg skal skrive, når jeg går ind i https://smeserver.mitdomain.dk/webmail/ som admin så ligger der en del mail, men når jeg vil sende mail der inde sender jeg ikke mail, jeg er sikker på der er et eller andet jeg skal sætte op i sem server server manager, fordi når man instaler sme server til mig for start. derfor vil jeg gerne høre om du vil hjælpe mig med det, skrive hvad jeg skal have sat ind i de forskælige punkter.

jeg tror jeg har sat Change e-mail access settings rigtigt
POP3 server access  Allow private
IMAP server access  Allow private
Webmail access  Allow HTTPS (secure)

og Change e-mail filtering settings tror også jeg kan finde ud af.

men så ved jeg ikke med Change e-mail reception setting, den har jeg ikke sat op

jeg har heller ikke sat Change e-mail delivery setting op.

MVH
trold1964
Avatar billede langbein Nybegynder
07. februar 2008 - 23:36 #30
Det er rett framgangsmåte å starte opp med webmail, fordi det sånn sett dreier seg om to forskjellige problemer:

1. Det som skjer på SME boksen.
2. Konfigureringen av Outlook.

Ved å løse et spørsmål ad gangen så blir det nemmere.

Det første som må gjøres er å opprette en brukerkonto som kan brukes til å sende mail. Så vodt jeg husker så kan admin konto ikke brukes til dette.

Du kan jo starte opp med å opprette brukerkoto trold og så forsøke å sende en mail fra din lokale webmail til din gmail konto eller liknende. Hvis den kommer fram kan du forsøke å sende den i retur.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. februar 2008 - 00:45 #31
.?
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 01:36 #32
problemet stilling 1
om jeg har sat sme rigtigt op med hensyn til mail.
jeg har også haft prøvet at oprette bruger, op til flire gange, og jeg har en som hedder test men når jeg sender mail i mellem admin og test kan jeg godt modtage mail, jeg kan også kun logge ind som admin i sme manager

problemstilling 2
så længe jeg ikke kan få sme og dens webmail til at virke kan jeg heller ikke få outlokke til at virke, hvis jeg får det til at virke med webmail så jeg ikke kun sender til mig selv så er det ikke så vigtigt med outlook.

som sagt så er det vigtigt at få mail til at køre på sme webmail i første omgang, det andet kunne jeg leve med ind til vider.

kan jo ikke give point hvis får nået ud af, for så er jeg jo lige vidt?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 20:15 #33
Du skal bede tdc åbne port 25.
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 20:47 #34
Resultater fra checkDNS.

Dit resultat:

CheckDNS.NET tests mail-servers
  Domain domain.dk has only one mail-server
  Checking mail server (PRI=10) mail.domain.dk [server-ip]
  Error connecting to mail server mail.domain.dk [server-ip] port 25 : timed out waiting for connection
  Some of your MX do not work properly

Mit resultat:

CheckDNS.NET tests mail-servers
  Domain domain.com has only one mail-server
  Checking mail server (PRI=10) domain.com [server-ip]
  Mail server domain.com[server-ip] answers on port 25
  <<< 220 minserver.domain.com ESMTP
  >>> HELO www.checkdns.net
  <<< 250 domain.com Hi Unknown [195.60.98.252]; I am so happy to meet you.
  >>> MAIL FROM: <dnscheck@uniplace.com>
  <<< 250 <dnscheck@uniplace.com>, sender OK - how exciting to get mail from you!
  >>> RCPT TO: <postmaster@domain.com>
  <<< 250 <postmaster@domain.com>, recipient ok
  >>> QUIT
  Mail server domain.com [server-ip] accepts mail for domain.com

Forskellen er til at få øje på, og fejlen er en lukket port 25. Når du får snakket med dem, så bed dem lige opdatere deres router samtidig, for ellers slår det ikke igennem.
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 20:53 #35
Standard opsætning af serveren er nok, der skal ikke rettes noget for at det virker.

Sorry min manglende tilstedeværelse, men har ikke været ret meget hjemme, så har ikke haft tid til alle spm. (Kører haste-kurér over hele EU, og runder de 30.000 km om måneden, så...). :)
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:02 #36
port 25 skulle være åben for mig, har talt med dem. jeg kan godt sende internt i mellem trst og test1 på https://smeserver.mitdomain.dk/webmail/ det som kan være galt, er at jeg ikke kan finde ud af, at få post ud, når jeg skal sende post med de e-mail konto jeg selv har oprettet. jeg kan godt sende og modtage post når jeg bruger den jeg har fra min internet udbyder, dem som jeg selv opretter virker kun som lokalt, og kun i webmail.

men hvis det er post 25 den er galt med, så må TDC (YouSee) jo lyve for mig?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 22:17 #37
Næh, det er ikke sikkert de lyver, men nærmere at de ikke ved bedre. De kan måske bare se at den er sat til "åben", men de skal opdatere/reloade den router der styrer din ip, efter at de har åbnet for port 25. De kan ikke se om det er blevet gjort, og der sker jo ikke noget ved at gøre det, kan du jo sige til dem.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:26 #38
jeg har desvære prøvet at røre ved standart sme server opsætning på sme server mail så jeg kan ikke huske hvordan den skal stå, og der er også nået i standart, som man kan rette i, nået hvor tider server skal hente mail se ETRN or multi-drop settings i sme server manager under mail Change e-mail reception setting.

jeg køre jo Server and gateway og det er med to netkort i server, hvor det ene går til ISP mens det andet er lokalt.

det er mellem ISP netkort og det lokal netkort der ikke arbejder sammen, i mail delen, for nettet fejler ikke noget, kan godt komme på nettet.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:30 #39
jeg kommer lige til at tænke på, om det er mig selv som skal åben port 25, ved sme server manager på Forwarding til mine pcer
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 22:50 #40
ETRN er ligegyldigt hvis bare E-mail retrieval mode er sat til standard (SMTP).

Der er sandsynligvis ikke noget på din server der ikke er som det bør.

Du skal ikke selv gøre noget, du skal bare gøre som jeg har skrevet angående TDC og port 25, så får du (næsten) garanteret hul igennem.

Hvis supporten bare snakker dig et øre af, så bed om teknisk support, de ved lidt mere end de første man kommer til at tale med.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:52 #41
tænker på det kan jo være der er noget som bloker server lokalt netkort i at få forbindelse med det IPS netkort der er det udgånde.

kommer med en tekst fra Outlook, som jeg fik tilbage da jeg prøvet at sende en mail til en som var en af mine egen internet udbyder mail adresse, en til at se på denne tekst og sige mig, hvad der menes på dansk.

Hi. This is the qmail-send program at mitdomain.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<mininternetudbyder@kabelmail.dk>:
Sorry, I wasn't able to establish an SMTP connection. (#4.4.1) I'm not going to try
again; this message has been in the queue too long.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path: <test@mitdomain.dk>
Received: (qmail 4522 invoked by uid 453); 1 Feb 2008 01:26:37 -0000
X-Virus-Checked: Checked by ClamAV on mitdomain.dk
Received: from pc-00244.mitdomain.dk (HELO PC4) (192.168.203.244)
    by mitdomain.dk (qpsmtpd/0.40) with ESMTP; Fri, 01 Feb 2008 02:26:37 +0100
From: "test" <test@mitdomain.dk>
To: <mininternetudbyder@kabelmail.dk>
Subject: selvtest
Date: Fri, 1 Feb 2008 02:26:39 +0100
Message-ID: <94CB85A5806D44D6A96FF854AE6D044E@PC4>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
        boundary="----=_NextPart_000_0007_01C86479.E03306C0"
X-Mailer: Microsoft Office Outlook 11
Thread-Index: AchkcX4+Iw9HfRDoRU2tnnUkxpKXTQ==
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6000.16545

This is a multi-part message in MIME format.

her er måske den forklaring jeg ikke lige forstår.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:54 #42
ser lige på det du skriver om TDC port 25
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 22:59 #43
hvis du prøver at ping mail.mitdomain.dk hvilken ip får du så?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 23:00 #44
Du kan teste alt det du vil, men når port 25 er blokeret fra TDC's side, hjælper det jo ikke en hujende høstblomst.

Det har jo ikke noget med din server at gøre, så når du har fået dem til at gøre noget ved deres hængeparti skriver du bare igen.

Port 25 er til mail, og ikke andet, derfor kan du sagtens bruge internettet, der bruger port 80.

Forwarding har jo ikke noget med en mail-server at gøre.
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 23:03 #45
Ved at pinge, får jeg din ip, men det har heller ikke noget med port 25 at gøre.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 23:12 #46
Se her den første er hvad TDC skriver om egen mailserver
Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
Emner: MailFor at få egen mailserver, skal du have eller skifte til fast ip-adresse på din bredbåndsforbindelse.
TDC yder ikke nogen form for telefonisk support på brug af egen mailserver, og vi henviser derfor til mailserver-leverandørenes egne supportsider.
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver-porten) blokeret i TDC' s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind.
Dette gøres som følger:
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
Din mailserver skal enten sættes op til selv at sende mails ud eller til at sende mails ud via TDC's ASMTP-server: asmtp.mail.dk. I sidstnævnte tilfælde anvendes TDC's mailserver som såkaldt smart host (omtales også som relay host).

her kommer hvad YouSee skriver om egen mailserver
Kan jeg bruge min egen mailserver med Bredbånd på fiber?
Ja, men du skal være opmærksom på, at YouSee af sikkerhedsmæssige årsager har lukket for port 25. Det betyder, at du kun kan benytte YouSee's mailserver smtp.mail.dk til udgående post.
Port 25 er lukket for at forhindre uvedkommende i at benytte din bredbånds-forbindelse til udsendelse af spam. Hvis du betaler for en fast ip-adresse, er port 25 dog automatisk åben. Du kan desuden få åbnet (eller lukket) port 25 ved at rette henvendelse til Kundeservice på 80 80 40 10.

der er forskæld i mellem TDC og YouSee hvad de skriver i deres supportspørgsmål
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 23:21 #47
Jo, alt det har jeg læst, men den er ikke åben.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 23:23 #48
så prøv at tracert 80.000.0.114 for her fortæller den hvad du støder på din vej

du skal i gøre det ved start kør som også skriv CMD det her en sporing du udføre
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 23:26 #49
Ring til dem i morgen klokken 10, så tager vi den derfra.
Avatar billede trold1964 Novice
09. februar 2008 - 23:39 #50
vil jeg gøre. så prøver jeg at få dem til at bekreft per mail
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2008 - 23:54 #51
Du kan jo bede dem teste mens du snakker med dem. En skriftlig bekræftelse åbner jo ikke porten.

Sid hellere klar ved pc'en, og med checkDNS-siden åben. Du kan se resultatet med det samme hvis de gør som de skal.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 00:05 #52
der er bare lige en anden ting jeg modtager jo heller ikke post, det er jo en anden port det køre på port 110.
jeg har lige prøvet at

sme7admin : mitdomain.dk
These differents tests may produce false positives, do not take care of them.

Execute them only if you know what they do, and how to analyse their results.

resutalt
Test smtp service telnet 25
Execution of 'echo "quit" | nc -i 2 80.000.0.114 25' (smtp server running):

220 smeserver.mitdomain.dk ESMTP

221 mitdomain.dk closing connection. Have a wonderful day.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. februar 2008 - 01:39 #53
Port 25 er lukket. Det går ann å kople opp mot en ekstern mail server via port 110.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 02:08 #54
så er denne her også lukket
Test pop service telnet 110
sme7admin : mitdomain.dk
Execution of 'echo "quit" | nc 80.000.0.114 110' (pop server running):
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 10:32 #55
Nå, hvad siger de kære TDC-folk så til sagen?
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 10:39 #56
Da jeg nu selv har fået et bekræfte mit spørgsmål per telefon hos min internet udbyder, at port 25 er lukke, kan jeg give 200 point fordi det var et let spørgsmål, og først nu var der nogen som ledte mig til det svar.
Jeg vil ikke lukke spørgsmål med mit eget svar i nu, for det kan være jeg støder ind i problemer som omhandler lidt mere om mit spørgsmål.
Da mit problem først kan blive løst på hverdage, og der er søndag i dag kan jeg først få åben min port 25 i morgen.

trold1964
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 10:55 #57
Hvad er det som skal omhandle dit problem mere? Var det ikke mail du har problemer med? Det problem bliver løst med at få åbnet for port 25!
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 11:47 #58
problem som jeg omtaler, er jog har muligt lavet lidt rod i min opsætning på sme server maildelen med hensyn til det problemer med mail, dem kan jeg kun få rette tilbage i morgen, med mindre det ikke giver mig nogen problemer.

er lige out et par timer fra nu af, skal ud og spise frokorst
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 13:29 #59
jeg skal se det virke, før jeg gør nået
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 13:50 #60
Selvfølgelig, men jeg havde det samme problem, indtil jeg stillede et spm. til TDC-supporten som de ikke kunne svare på, så jeg blev sendt lidt op ad trappen til teknisk afd. som også sagde den var åben. Men da jeg bad ham teste, kunne han godt se problemet. Jeg bad ham restarte routeren, altså deres ude på det store internet, og så var der hul, og så virkede det hele. Hvis port 25 er lukket virker mail ikke. Sådan er det bare.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 14:19 #61
kik lige på det her.
en som skrev det til mig, beskrivelse at person
Arbejde: servicetekniker tdc
med modem i 25 år
Interesser: lidt PC lidt BIL lidt LINUX Lidt Netværk

Der er en spæring ved TDC.
Mail til din server kommer ikke igennem, det er for at forhindre spam.
altså mail kan ikke sendes til din server, men hvis du laver TDC som server nr 2 modtager den dine mails og den har ret til at levere dem videre til din egen server nu har de været igennem TDC's filter for spam. Jeg synes det virker helt fint når først man ved det.
du skal altså lave TDC som sekundær server i din DNS record.
bruger selv gradis DNS på Samsø.
Men stadig kan du ikke sende mail fra serveren, men må bruge TDC som sende server

trold1964
PS. ved du hvad han mener med det?
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 14:25 #62
Jeps, det er korrekt alt sammen, men din sme-server har sit eget spam-filter, så den undskyldning kan de ikke bruge.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 14:31 #63
tusind tak for det svar.

du skriver "Jeg bad ham restarte routeren, altså deres ude på det store internet, og så var der hul, og så virkede det hele." hvad er det for en router?
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 14:46 #64
Det er den router der styrer din eksterne ip.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 14:59 #65
men den styre jo nok også flere tusind IPer fra andrer bruger. håber bare det går godt i morgen, har et lille handikap, men har skrevet ned hvad jeg skal sige
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2008 - 15:23 #66
Nå ja, nettet går ned et øjeblik, men det er vel egentlig ikke dit problem. Du har jo bedt dem gøre det længe.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 15:33 #67
nå jeg kan jo ikke gøre så maget i nu, forsat god søndag
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 15:39 #68
ups kom lige i tanke om nået, hvordan kan jeg se hvilken udstyr er og hvilken ip de har fået tildelt i SME jeg har 3 PC en net printer, IP apdapter så har jeg lige sat en IP phone den skriver TFTP timeout
undskyld anden sprøgsmål
Avatar billede langbein Nybegynder
10. februar 2008 - 17:25 #69
Testet connection ved å pinge port 80 (webserver) og port 25 (mail). Port 80 svarer men port 25 ser ut til å være fortsatt lukket.
Avatar billede trold1964 Novice
10. februar 2008 - 19:06 #70
jeg kan ikke få det i orden før i morgen da de holder lukke om lørdag søndag, men i morgen vil jeg få port 25 åben (det håber jeg da)
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 21:25 #71
nu fik jeg åben port 25 men nu er det problem for mig at sende mail men modtage kan jeg godt i outlook har på en pc oprette admin@mitdomain.dk
jeg var inde på det her link http://www.dnsstuff.com/

--------------------------------------------------------------------------------
WARN    Mail server host name in greeting    WARNING: One or more of your mailservers is claiming to be a host other than what it really is (the SMTP greeting should be a 3-digit code, followed by a space or a dash, then the host name). If your mailserver sends out E-mail using this domain in its EHLO or HELO, your E-mail might get blocked by anti-spam software. This is also a technical violation of RFC821 4.3 (and RFC2821 4.3.1). Note that the hostname given in the SMTP greeting should have an A record pointing back to the same server. Note that this one test may use a cached DNS record.

mail.mitdomain.dk claims to be non-existent host smeserver.mitdomain.dk: <br /> 220 smeserver.mitdomain.dk ESMTP <br />

------------------------------------------------------------------------------------

WARN    SPF record    Your domain does not have an SPF record. This means that spammers can easily send out E-mail that looks like it came from your domain, which can make your domain look bad (if the recipient thinks you really sent it), and can cost you money (when people complain to you, rather than the spammer). You may want to add an SPF record ASAP, as 01 Oct 2004 was the target date for domains to have SPF records in place (Hotmail, for example, started checking SPF records on 01 Oct 2004).
------------------------------------------------------------------------------------

håber det fortæller et eller andet

trold1964
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 21:37 #72
Du skal nok kigge ind på din dns-opsætning hos dandomain.
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:07 #73
her er opsætning

Domænenavn:  mitdomain.dk
SOA Serial:  2008020302 (Default TTL:21600)
Status:  Zonen er loaded

  Hostname  TTL  Type  IP/Host  Ret record
mitdomain.dk    NS  ns2.dandomain.dk

mitdomain.dk    NS  ns3.dandomain.dk

mitdomain.dk    MX  10 mail

mitdomain.dk    A  80.000.0.114

mitdomain.dk    NS  ns.dandomain.dk

mail.mitdomain.dk    A  80.000.0.114

www.mitdomain.dk    A  80.000.0.114

er det ikke rigtigt?
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:14 #74
Jo, ser rigtigt ud. Prøv med en anden end admin kontoen. Har lige sendt en mail til test@xxxxxxxxx.dk. Prøv at sende en retur.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:16 #75
Nå, den kom retur. Har du slettet den konto?
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:24 #76
den kommer nu, jeg har lige oprette konto

jeg synes jeg hade lavet for maget om på sme opsætning, så derfor lage jeg sme ind på ny. men prøv nu
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:27 #77
men admin virker
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:35 #78
du køre i gemmen router, så køre du server only?
ser lige på interheadere på den mail du sendte til min admin
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:38 #79
Jeg har kun sme på linien mellem pc og nettet.
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:42 #80
det fordi jeg kan se at du sender fra din pc-00002 og dens ip er 192.168.1.2
det linner som man bruger på router
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:44 #81
Kører server and gateway.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:46 #82
Det er vel ikke så mærkeligt at jeg har interne ip'er, når jeg sidder på indersiden af min server.
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 22:51 #83
det var bare det interne ipér som jeg også hade da jeg kørte med router.
har lige prøvet at sende fra test@xxxxxx.dk
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:53 #84
De ip-adresser man kan bruge internt/privat er:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:55 #85
Jo, men hvilken ip har du da nu? Altså på indersiden.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 22:59 #86
Nå, men mail virker da fint nu.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 23:03 #87
Tips & Trick: Hvis du bruger Bcc i stedet for Cc, kan jeg ikke se hvem du også sender til. :)
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 23:09 #88
vidste jeg godt men tak, var fordi jeg kan ikke sende til den mail, jeg satte admin som Bcc
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 23:12 #89
Brug semi-kolon til at adskille adresserne med, så kan der stå næsten ubegrænset mange adresser.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 23:14 #90
Ja, spamfilter er nok godt nok, men jeg sendte en gang en mail til en kammerat, og fik den lige i hovedet igen fordi jeg i emne-feltet hevde skrevet "ny bærbar".
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 23:19 #91
jeg har norton 360 på mine pc´er
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 23:21 #92
Norton har intet med din server eller isp-mail at gøre.
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 23:42 #93
har lige sendt en mail fra outlook, de andre gange var via webmail
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2008 - 23:45 #94
Jeps, og har også besvaret den.
Avatar billede trold1964 Novice
11. februar 2008 - 23:47 #95
tak
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 00:14 #96
Er det ved at være nok om mail-delen?
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 00:17 #97
Nu er det vel tid til ftp og web?
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 00:24 #98
tak
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 00:25 #99
ja
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 00:28 #100
Det var så lidt. Takker for Point.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 00:33 #101
web og ftp skal det så ikke være på en ny server? har en ekstra maskine
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 00:40 #102
Nej, den kører det hele, mail, web og ftp.

Hvis der skal være eksterne brugere, altså bruge serveren som mail-server, så skal du oprette kontoene i mailprogrammet på den pc de bruger. Der skal selvfølgelig også være adgang til serveren fra "ydersiden".
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 00:46 #103
me hvor stor hardisk skal jeg så have, på denne her server, sider der to 100 GB

de skal skal have adgang til min mailserver via webmail
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 01:16 #104
100 gb burde vel række langt ind i himlen hvis du bare skal være mail-server. Web-sider fylder heller ikke det store. Så er der ftp, og hvor meget du fylder i mappen er jo så "begrænset" til den overskydende plads, men mon ikke det er nok?
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 01:25 #105
Web-mail? Så skal de bare skrive https://dinserver.dk/webmail

Husk at åbne for webmail på serveren. Resten kommer af sig selv.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 01:26 #106
det tror jeg.
men de to harddisk har de lavet et spejl så der ligger det samme på dem begge to?
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 01:30 #107
Det er s'gu da smart.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 01:33 #108
hvordan kan jed se det?
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 01:39 #109
Log på serveren, på serveren, og gå til manage disk. Eller ryk den ene hd ud og se om den kører.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 01:51 #110
der står
Current RAID status:

Personalities : [raid1]
md2 : active raid1 hdb2[1]
      97795584 blocks [2/1] [_U]
md1 : active raid1 hda1[0] hab1 [1]
      104320 blocks [2/2] UU]
unused devices: <none>

Only some of the RAED devices are unclean

Manuel intevention mey be required.
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 01:57 #111
Så burde de køre raid1, mirror.

Har du fået webmail til at køre?
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 02:06 #112
er ikke lige med? webmail
den køre da hele tiden, for ellers modtager jeg ikke mail fra min mailserver men jeg har haft sendt en mail fra den pc som jeg har sat remode access
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 02:18 #113
Tænkte på dine nevøer.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 02:22 #114
det kan jeg ikke i nu, for de bor 7 km væk og jeg har slet ikke sport, men det var en tanke som strafe mig, derfor spurtte jeg om det
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 02:31 #115
det må være sovetid, skal på job om ca. 4½ time
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 09:37 #116
der er lige lidt mere om maildelen, og det er nok generelt for sme server
når jeg logger på webmail https://minserver.mitdomain.dk/webmail/ så er der Certifkatfejl: Navigationen blev blokeret. den skriver Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat.

det skal jeg have på server, fordi ellers kan jeg ikke sende mail til andre, hvorfor jeg kunne til dig med testmail skyldes vi køre begge sme
som sagt hvis jeg ikke kan sende til min jobmail eller min internet udbydermail, så vil jeg jo heller ikke kunne sende til andre som ikke har sme, derfor tror jeg der skal være et certificate i server

det er nok generelt for hele server
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2008 - 09:42 #117
Er lige på vej ud ad døren, men der står da: Fortsæt til denne.....(Anbefales ikke).

Klik fortsæt.
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 13:54 #118
ja men så er felt rødt og der er et rødt krys står Certifikatfejl trykker man på det røde krys står der ("certifikat uden tillid" Dette websteds sikkerhedscertifikat blev ikke udstedt af et nøglecenter, der er tillid til)

hvorfor skal den skrive det, når jeg ved det kommer fra min egen server?
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 13:59 #119
Avatar billede trold1964 Novice
12. februar 2008 - 20:00 #120
DER ER STADEVÆK NOGET GALT med min mail
1. noget som blev sendt til mig kom ikke frem, mailen ser ud som om den gik i mit spam, fik post fra postmester, så fremt det her ikke bliver løst inden for et par dage kan jeg blive nød til at skrive en advarelse om ikke at bruge det her, såfremt fejlen findes vil det kunne ses her
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2008 - 14:51 #121
Mailserveren kan nå ses herfra, og den er åpen. På request om åpningstidene så sier den: 220:smeserver.jroldhave.dk ESMTP

Når det gjelser sertifikatfeilen så er ikke dette noen feil hos sme serveren, men heller hos web browseren. (Explorer). Når du installerer sme serveren, så genererer den sitt eget sikkerhetssertifikat. Explorer sjekker imidlertid om du har et kommersielt sertifikat som du har kjøpt av en av de store leverandørene. Hvis du ikke har et serrtifikat på servern som er kjøpt og betalt av en godkjent leverandør så kommer det feilmelding. Dette er det selvfølgelig ikke de som lager sme server men Microsoft som har bestemt.

Det finne to måter å løse sertifikat problemet på:

1. Du kan kjøpe et kommersielt sertifikat og installere dette: http://www.verisign.com/

2. Det er også mulig å importere ditt eget sikkerhetssertifikat til din egen PC og din egen MS Explorer. Jeg har gjort det tidligere og fått det til å fungere men framgangsmåten var besværlig og jeg husker den ikke. Spørsmålet kan eventuelt postes under Windos: "Hvordan importere et sikkerhetssertifikat."
Avatar billede trold1964 Novice
13. februar 2008 - 15:57 #122
jeg ved ikke om det link er noget certifikat at gøre link http://wiki.contribs.org/Custom_CA_Certificate
jeg vil gerne oprette en fil som hedder cacert_csr_request på server filen skal ligge på et biblotek på server cd ~/cacert (har oprette det) men kan ikke huske komando for at lave en fil på server.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. februar 2008 - 23:49 #123
Kan ikke det øvrige i forhold til dette cacert sertifikatet, men å lage en fil fra shell er lett. "touch filnavn" så er den der.
Avatar billede trold1964 Novice
13. februar 2008 - 23:58 #124
tusind tak
hvad er så komando for edit?

tænker det er et program til at generer sine egen sertifikatet
Avatar billede trold1964 Novice
14. februar 2008 - 00:11 #125
er der noget sted man kan finde komandoer
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2008 - 06:21 #126
Editor: nano (For å komme ut av den: Control x)
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2008 - 06:22 #127
mc er der vist også (for navigasjon pluss har også editor.)
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2008 - 06:25 #128
For fjernpålogg fra Windows:
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

For filnavigering, editering osv fra Windows:
http://winscp.net/eng/download.php
Avatar billede trold1964 Novice
16. februar 2008 - 09:42 #129
hej langbein
tusind tak

jeg tror, at er ved at have en løsning på mit mail problem
jeg skal lave en SPF record se link http://www.gratisdns.dk/SPFdraft.txt
og se http://old.openspf.org/wizard.html

du kan check min dns nu, men der jeg ikke tror jeg er helt færdi i nu, fordi jeg ikke har mere tid lige nu, og ikke har tid til at check dns før sener i dag, hvis det går godt kommer jeg med min løsning, hvis ikke forsætter jeg vider på en anden løsning

trold1964
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2008 - 12:32 #130
Hvis noen skal kunne sende mail til deg, så behøves det en ekstern dns server. den svarer på jroldhave.dk, mail.jroldhave.dk www.jroldhave.dk men ikke pop.jroldhave.dk .. så det meste fungerer allerede.

Pleier selv kun å sette opp to stk A records domene.dk og *.domene.dk slik at alle requester går til den samme ip.
Avatar billede trold1964 Novice
16. februar 2008 - 22:36 #131
det gik ikke lige, måske jeg ikke gjode det rigtigt.
grunden til jeg ville lave en SPF record kan du læse om på den Engelske tekst, som handler lidt om, at min server vil kunne bruges til at sende sparm fra, af andre for at stoppe det skal jeg lave en SPF record.

--------------------------------------------------------------------------------
WARN    Mail server host name in greeting    WARNING: One or more of your mailservers is claiming to be a host other than what it really is (the SMTP greeting should be a 3-digit code, followed by a space or a dash, then the host name). If your mailserver sends out E-mail using this domain in its EHLO or HELO, your E-mail might get blocked by anti-spam software. This is also a technical violation of RFC821 4.3 (and RFC2821 4.3.1). Note that the hostname given in the SMTP greeting should have an A record pointing back to the same server. Note that this one test may use a cached DNS record.

mail.mitdomain.dk claims to be non-existent host smeserver.mitdomain.dk: <br /> 220 smeserver.mitdomain.dk ESMTP <br />

------------------------------------------------------------------------------------

WARN    SPF record    Your domain does not have an SPF record. This means that spammers can easily send out E-mail that looks like it came from your domain, which can make your domain look bad (if the recipient thinks you really sent it), and can cost you money (when people complain to you, rather than the spammer). You may want to add an SPF record ASAP, as 01 Oct 2004 was the target date for domains to have SPF records in place (Hotmail, for example, started checking SPF records on 01 Oct 2004).
------------------------------------------------------------------------------------

min status er lige nu, jeg kan modtage mail, men ikke sende post, har ikke haft tid til at afprøve det du skrev.
jeg har fået en del nye ting i min server-manager
liste
I Collaboration
Mail Retrieval
Web Shares
I Administration
Disk usage
Sme7admin
I Security
User ssh keys
User Panel Access
Så der der komme en ny dungog.net
WEbsite EXchanger

så er der ikke kommet mere nyt, de programmer hjælper mig

jeg vil arbejde vider.

trold1964
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 08:43 #132
har fået orden på "WARN SPF record" for den Advarelse kom ikke da jeg kørte en check dns i dag.
men den første "WARN Mail server host name in greeting" er der stadivæk
jeg har prøvet det du skrev "Pleier selv kun å sette opp to stk A records domene.dk og *.domene.dk slik at alle requester går til den samme ip." men jeg forstår ikke hvad eller hvordan *.mitdomain.dk skal sættes op, jeg kommer med den opsætning den er lige nu
sådan er mit lige nu
Domænenavn:  mitdoman.dk
SOA Serial:  2008021705 (Default TTL:21600)
Status:  Zonen er loaded
Hostname  TTL  Type  IP/Host  Ret record
mitdoman.dk    NS  ns2.dandomain.dk
mitdoman.dk    NS  ns3.dandomain.dk
mitdoman.dk    MX  10 mail.mitdoman.dk
mitdoman.dk    A  80.000.0.114
mitdoman.dk    NS  ns.dandomain.dk
mail.mitdoman.dk    A  80.000.0.114
www.mitdoman.dk    A  80.000.0.114
mitdoman.dk    MX  20 backup-mx.post.tele.dk
mitdoman.dk    TXT  v=spf1 mx:mitdoman.dk -all

jeg tænker på om den advarsel som er der i nu, er fordi der mangler noget i "mitdoman.dk    TXT  v=spf1 mx:mitdoman.dk -all" for da jeg var inde for at lave en SPF record var der noget mere, så blev jeg lige i tvivl om jeg hade skrevet de rigtige data, så fandt jeg noget om det et andet sted og skrev det som står nu.
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 09:57 #133
Hej, har lige været væk en uges tid. Kan se din server stadig spøger. :)

men jeg forstår ikke hvad eller hvordan *.mitdomain.dk skal sættes op

*.mitdoman.dk    A  80.000.0.114, såmænd. "*" er en joker som altid. Dvs. at alt bortset fra mitdoman.dk, dvs. www. mail. jan. ftp. osv. bliver sendt til den samme ip.

Og så er der fejl i denne: backup-mx.post.tele.dk. Hvad der skal stå ved jeg ikke.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 10:50 #134
hej justrace
velkommen tilbage
det forstod jeg heller ikke den med *.mitdomain.dk det var noget langbein skrev.

jeg håber den virker nu for jeg har lavet noget om i stedet for mitdoman.dk    MX  20 backup-mx.post.tele.dk  har jeg sat mitdoman.dk    MX  20 mail.mitdoman.dk
grund til den fejl kan du læse længer oppe den tekst der starter med "WARN    Mail server host name in greeting    WARNING: One or more of your mailservers is claiming to be a host other than what it really is (the SMTP greeting should be a 3-digit code, followed by a space or a dash, then the host name)." det er klart jeg får fejl på den fordi den er for ADSL bruger og IKKE for kabelnodem bruger, hvorfor den forskæld? jo ADSL bruger får ikke åben port 25 mens kabelmodem bruger får åben port 25
ADSL og kabelnet er to forskælige måder, hvor man får forbindelse på nettet, jeg tænker hvis ADSL bruger fik åben port 25 vil spamming strømme igennem hele nettet, til forskæld fra kabelmodem, er det en som ikke går igemmen telefonnet, men via antændenet, og det går jeg ud fra det er svære at lave spamming på

trold1964
PS. nu da jeg har lavet den om kan du jo check den
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 11:01 #135
DNS ser ud til at køre som det skal.

Jeg forstår ikke alt det tekniske i det du skriver, og som jo også er ret ligegyldigt. Du har jo fået åbnet for port 25, og jeg bruger adsl, og åben port 25 uden problemer. Hvad andre har af problemer med spam rager jo ike mig, så længe jeg er fri af det.

*.mitdomain.dk er i stedet for alle de www. ftp. osv man sætter op i sine A-records.
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 11:08 #136
Men hvorfor køre med både:

mitdoman.dk    MX  20 backup-mx.post.tele.dk
og
mitdoman.dk    MX  10 backup-mx.post.tele.dk
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 11:09 #137
der skulle selvfølgelig stå:

mitdoman.dk    MX  10 mail.mitdoman.dk

mitdoman.dk    MX  20 mail.mitdoman.dk
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 11:10 #138
okey
så vil jeg kunne slette to af A-records på mit doman
jeg har nu oprette en gratisDNS, men den får jeg nok ikke brug for, med mindre jeg laver en ny server som kunne bruges til andre ting som fx. til ftpserver, så den anden ikke køre det hele alene.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 11:12 #139
det står der allerede
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 11:25 #140
>fx. til ftpserver, så den anden ikke køre det hele alene.

Hvorfor det? Den du har kan jo sagtens magte det.

>mitdoman.dk    MX  20 mail.mitdoman.dk, behøver du heller ikke.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 11:38 #141
det ved jeg heller ikke, en dum ide flere server.
prøv en gang at check min dns her http://www.dnsstuff.com/
og prøv denne her http://network-tools.com/
det virker lidt underligt
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 11:42 #142
Kan ikke se nogle problemer.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 11:52 #143
jeg prøve en anden ind den første jeg skrev, så var den ok, men prøvet også at sende en mail, men der kom ikke nogen ud. jeg har ikke test mere, fordi jeg har sat to 200 GB i, og jeg har nu taget backup af sme
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 12:26 #144
Der må være noget galt, siden jeg får sådan en mail tilbage efter jeg har sendt den
jeg har sendt en mail på min arbejdsmail men har ændre så ingen kan se hvilken mail det er. men når jeg sender mail til mig fra min jobmail får jeg mail. jeg har også slettet mitdoman.dk    MX  20 mail.mitdoman.dk
så det må være i server der er noget galdt, der er måske noget jeg har sat forkert op eller noget som skal instaleres, et eller landet er der galt, noget jeg mangler.

Fra:  MAILER-DAEMON@mitdomain.dk
Til:  admin@mitdomain.dk
Emne:  failure notice
Overskrifter:  Vis alle brevhoveder

Hi. This is the qmail-send program at mitdomain.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<min@jobmail.dk>:
194.000.00.164 does not like recipient.
Remote host said: 550 http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=80.000.0.114
Giving up on 194.000.00.164.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path: <admin@mitdomain.dk>
Received: (qmail 10463 invoked by uid 453); 17 Feb 2008 10:54:52 -0000
X-Virus-Checked: Checked by ClamAV on mitdomain.dk
Received: from localhost (HELO localhost) (127.0.0.1)
    by mitdomain.dk (qpsmtpd/0.40) with ESMTP; Sun, 17 Feb 2008 11:54:52 +0100
Received: from pc-00244.mitdomain.dk (pc-00244.mitdomain.dk
        [192.168.203.244]) by smeserver.mitdomain.dk (Horde MIME library) with
        HTTP; Sun, 17 Feb 2008 11:54:52 +0100
Message-ID: <20080217115452.e3pd6zxfk008c0g8@smeserver.mitdomain.dk>
Date: Sun, 17 Feb 2008 11:54:52 +0100
Disposition-Notification-To: admin@mitdomain.dk
From: admin@mitdomain.dk
To: <min@jobmail.dk>
Subject: Re: test
References: <40AC8CXXX9D1FB469XX6193XX978283X673XX7@316post01.xxxx.intern>
In-Reply-To: <40AC8CXXX9D1FB469XX6193XX978283X673XX7@316post01.xxxx.intern>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
        charset=ISO-8859-1;
        DelSp="Yes";
        format="flowed"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 7bit
User-Agent: Internet Messaging Program (IMP) H3 (4.1.5)

Citat af  <min@jobmail.dk>:

test
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 12:29 #145
formenligt mangler jeg noget som indiker jeg er mig, og ikke en der sender spamming ud
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 12:46 #146
Er du sikker på denne: mitdoman.dk    TXT  v=spf1 mx:mitdoman.dk -all
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 12:47 #147
Eller prøv min mail.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 12:54 #148
er sendt
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 13:00 #149
Modtaget og sendt til samme som afsender.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 13:02 #150
har modtaget fra dig
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 13:05 #151
Så er der s'gu gang i spilledåsen.

Gider du lige kigge på: http://www.eksperten.dk/spm/819877

og sammenligne med din?
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 13:05 #152
så du kan se kan jeg godt sende og modtage fra andre som bruger sme server
men jeg kan kun modtage post fra andre som ikke har sme men jeg kan ikke sende til dem
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 13:10 #153
Har sendt en mail.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 13:21 #154
svaret dig http://www.eksperten.dk/spm/819877

har sendt mail som du bed mig om
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 13:28 #155
Begge mails modtaget og sendt mail til afsender.
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 13:31 #156
jeg har sendt dig en mail og bedt dig om at sende til den mail som jeg har skrevet
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 13:44 #157
jeg har sendt dig et sprøgsmål retur, men forsætter vi her?
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 13:56 #158
Det må vel siges at dit spørgsmål er afklaret. Indtil videre årets længste tråd: 158 indlæg. :)
Avatar billede trold1964 Novice
17. februar 2008 - 14:06 #159
det må man sige, så er det ikke min, for der hvor du sendte til er sikkerhed i top, en server bruges kun til firewall
Avatar billede trold1964 Novice
21. februar 2008 - 15:47 #160
Da jeg nu har fået min mailserver til at virke, så jeg kan sende post fra min egen mailserver, har jeg lovet at skrive løsning.
Jeg har
YouSee (kabelnet)
Har fast IP
Har et domain

Løsning var jeg skal bruge backup-mx.post.tele.dk for smtp.mail.dk

Setup i doman
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk
Grund til domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk er fordi hvis man bruger domaene.dk. IN MX 20 mail.domaene.dk. bliver man blokeret, TDC og YouSee(TDC) kun giver Dynamisk IP som en fast IP, da backup-mx.post.tele.dk er en fast IP skal man bruge den i sit domain

Opsætning for server til indgående post skal være (POP3): mail.domaene.dk
Opsætning for server til udgående post skal være  (SMTP): smtp.mail.dk

Håber det er forståeligt, selv om der er en teknisk forklaring.
Jeg har det sådan, at det er så vigtigt at vide hvad der sker, lige som man kender sin MSDOS er en god baggrund for windows, windows tog sit udspring fra MSDOS, fordi da windows blev født, kunne det kun køre under MSDOS

trold1964