Avatar billede valsbol Seniormester
11. februar 2008 - 23:21 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan optager man en udsendelse fra netradioen

Dette spørgsmål er sikkert tidligere blevet besvaret, men jeg kan ikke finde svaret. Jeg vil gerne vide om der findes et gratis program som kan klare den opgave. Ofte kan  man hente en udsendelse fra DR men når man har hørt den er den borte igen. Itunes kan ikke klare det, så vidt jeg ved, og heller ikke MEdia Player. Andre programmer mener jeg ikke jeg har. Derfor vil jeg gerne kunne gemme udsendelsen, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har set på TotalRecorder, men det koster 18 dollars ca.
Avatar billede valsbol Seniormester
11. februar 2008 - 23:45 #1
Jeg tror jeg må formulere mit spørgsmål bedre. Jeg har hentet http://www.raimasoftware.com/ og programmet virker fint, når jeg vælger region og DR p1. Men det jeg søger er en udsendelse fra 07.01.2008 Alletiders historie, som stadig kan høres på P1 http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/2007/01/09154017.htm
men hvordan kan jeg optage den. Jeg kan sagtens høre den, men hvorlænge?
Avatar billede nwn Nybegynder
11. februar 2008 - 23:59 #2
Hej valsbol

Du kan optage lyde som kun kommer inde fra computeren (så støj og lign ikke kan høres)
med programmet Audacity.

Programmet er såvidt jeg ved gratis, og kan hentes her: http://audacity.sourceforge.net/download/

Inde i programmet skal du sætte den til at optage steromix og dernæst skulle resten inde i programmet være overskuligt nok.

Dernæst skal du dobbelt klikke på det lille lyd ikon nede i højre hjørne, åbne egenskaber -> indspilning -> krydse steromix af -> ok.

Så skulle du være i stand til at optage det.

Hvis dette vil gøre det nemmere, kan du åbne lyd filen i wmp via dette link: http://www.dr.dk/forms/published/playlistgen.aspx?qid=336293 og så bare optage den.
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 00:09 #3
tak for svaret. Jeg skal lige prøve det. så vender jeg tilbage
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 01:15 #4
Inde i programmet skal du sætte den til at optage steromix og dernæst skulle resten inde i programmet være overskuligt nok.

Dernæst skal du dobbelt klikke på det lille lyd ikon nede i højre hjørne, åbne egenskaber -> indspilning -> krydse steromix af -> ok.

Det forstår jeg ikke. Jeg kan ikke i menuerne se noget om Stereomix. Kan du forklare det bedre?
Jeg har også prøvet at klikke på dit link, og fået hentet denne fil
playlistgen.asx når jeg klikker på den åbnes VLC media Player og jeg kan høre programmet som jeg gør det i Netradio. Men jeg kan da ikke optage det?? Eller kan jeg?? Undskyld min uvidenhed.
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 01:48 #5
Så nu har jeg pastet den URL som du har opgivet til mig i Raima Radio. Og mirakuløst kan jeg nu optage udsendelsen på min PC. Men jeg har ikke selv kunnet finde den URL, som du har opgivet. Hvor kommer den fra. Vil du fortælle mig hvilken søgevej du har brugt og hvor du har fundet den. Nu har jeg også indstalleret Winamp og Audacity. Kan alle de programmer i virkeligheden gøre det samme?
Og så lige. Hvis jeg klikker på accepter kan der så ikke svares på mit suplerende spørgsmål? Jeg klikker på afvis
Avatar billede nwn Nybegynder
12. februar 2008 - 13:55 #6
Hej igen, jeg havde lige glemt din tråd, beklager.

Ved din sidste post, lyder det som om du har fået det den optaget?

Jeg fandt frem til den præcise url, ved at højreklikke på den lille wmp afspiller -> vælge egenskaber -> og så placering (:

Hvis du marker et/flere navne nede i den tabel (boks) der er til venstre for accepter og afvis knapperne, og trykker accepter, så vil pointene blive givet/blive fordelt alt efter hvor mange du har markeret.

Når der så er blevet trykket accepteret og trådens point er blevet givet/fordelt, så vil det ikke længere være muligt at poste svar, derimod kommentarer.
Avatar billede nwn Nybegynder
12. februar 2008 - 13:57 #7
Ang -> Nu har jeg også indstalleret Winamp og Audacity. Kan alle de programmer i virkeligheden gøre det samme?

Det ved jeg ikke. Det er godt ca. 5-6 år siden jeg sidst brugt winamp. Pga. af jeg har benyttet Audacity i skolen til projekter, ved jeg at det kan bruges til at optage steromix.
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 14:13 #8
http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/2007/01/09154017.htm
JEg seer på denne side, men hvor er der en ikon til Winamp. Jeg går ud fra at wmp afspiller er det winamp, men jeg ser ingen url. Skal jeg stille et nyt spørgsmål i et nyt indlæg. Eller kan du sige mig det her. Tak
Avatar billede falster Ekspert
12. februar 2008 - 16:10 #9
Når du hører udsendelsen, så højreklik på afspillerområdet - det lyseblå med stop-, pauseknappen, lydstyrkeindstillingen osv. Vælg "Egenskaber", faneblad "Filer", feltet "Placering".
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 18:08 #10
Tak for svaret fra falster. Ja nu kan jeg finde den URL på selve netradioen, og skrive den ind i Raimaradio, hvor jeg kan optage udsendelsen. Mange tak. Point til falster, men jeg ved ikke hvor jeg skal gøre det. Men stor tak
Venlig hilsen Valsbol
Avatar billede nwn Nybegynder
12. februar 2008 - 20:38 #11
-> WMP = Windows Media Player
Avatar billede nwn Nybegynder
12. februar 2008 - 20:39 #12
Noget helt andet er, jeg allerede havde givet dig url, så du iforvejen kunne skrive den ind.
Avatar billede falster Ekspert
12. februar 2008 - 22:39 #13
Mit var blot et sup. Få et svar fra nwn og acceptér det, som angivet under 13:55:30.
Avatar billede valsbol Seniormester
12. februar 2008 - 23:55 #14
til nwn Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at give nwn point. Jeg var glad for URL'en men vidste ikke, hvordan den kunne findes. Nu ved jeg heldigvis også det. Tak til alle for hjælp. Slut
Avatar billede nwn Nybegynder
13. februar 2008 - 22:06 #15
Jeg skal poste et svar fremfor en kommentar for at du kan give mig point, men bare behold dem selv ;)

Du markerer bare dit eget navn i tabellen ved at klikke på det, og så tryk accepter (:
Avatar billede valsbol Seniormester
13. februar 2008 - 23:19 #16
jamen der er jo kun kommentarer. Men jeg er meget tilfreds og her slutter sagen
Tak for hjælp allesammen