Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 08:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ny gamer PC

Hej alle

Jeg er ikke den dybeste skål i skabet, når det drejer sig om sammensætning af computer, så håber I kan hjælpe mig!!!

Jeg skal have en ny - rigtig god - PC, som hovedsageligt skal bruges til spil. Skal dog også kunne køre billedbehandlingsprogrammer og AutoCad..

Jeg har snakket med en del forhandlere, men det virker til at de har mere travlt med at sælge end at vejlede.
shg.dk har dog kommet med et godt forslag, og her er det, jeg gerne vil have nogle eksperters mening..

Jeg har ca. 13000 at gøre godt med.
shg.dk kom med følgende:

Intel Core 2 Quad Q9300, BOX 1.579,20
Montering, uden emballage  450,00
Logitech Cordless Desktop MX 5000, DK  869,00
Logitech X-540/ 5.1 Speaker  565,00
Asus P5K, Intel P35, LGA775  696,00
Samsung 22" 2232BW, 2ms, Black  2.145,00
Windows Vista Home Premium 64Bit - DK  829,00
WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII  625,00
NZXT HUSH, Miditower, Black  594,00
Corsair TWIN2X4096-6400C5 G, 2x2048MB  664,00
Corsair CMPSU-750TXEU, 750Watt  929,00
NEC AD7191S-0B Black 20x DVD  227,00
Sapphire Radeon HD 3870 X2, 1GB, PCI-E  2.699,00
Total pris 13.795,00

Er den ok til prisen?
Skal jeg hellere sætte den "gamle" Quadcore Q6600 i? (Gider ikke vente til maj efter Q9450 modellen). Synes ikke der virker til at være den store forskel på Q6600 og Q9450...
Skal jeg overhovedet have Quadcore i, nu hvor computeren er mest tiltænkt til spil?
Fungerer disse dele optimalt sammen?
Please hjælp mig - jeg er lost...

På forhånd tak
Claus
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 09:41 #1
Windows Vista Home Premium 64Bit - DK  829,00
Det ser umiddelbart ud til at dette er en OEM version, og til forskel fra full retail versionen, der har både 32 bit og 64 bit, så er du låst fast til 63 bit Vista.

Er du sikker på at det er en god ide, for det kan godt komme til at tage en rum tid inden du kan spille på den ?
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 09:45 #2
Øhh.. Aner det ikke :)
Mener du jeg skal have en anden udgave? Ved bare at jeg skal have 64 bit for at udnytte de 4 Mb ram. Ellers kender jeg ikke noget til Vista overhovedet.
Det ville være ret surt, hvis jeg ikke ku spille på den, da det er dens hovedformål, så skriv venligst hvad jeg skal have istedet for...
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 09:47 #3
Vista 32 bit.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:06 #4
Jamen så kan jeg da ikke få fuldt udbytte af de 4 Mb ram..??
Undskyld, men nu er jeg lidt forvirret, for det du siger er stik imod hvad Drgonzo har sagt i tidligere tråde.
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2008 - 10:17 #5
Forskellen på den nye og den gamle QuadCore er materialet. Den ny er lavet af noget tyndere materiale (hvis du kigger i et mikroskop), så du vil have mindre varme udvikling. Jeg kører selv med Q6600 i min gamer maskiner, og det kører rigtig godt.
Jeg kører med 4GB ram og Vista 32. Jeg kan ganske rigtig ikke udnytte min ram så godt som med en 64 bit udgave (jeg kan se 3,3GB af mine ram).
Alle nyere spil (lad os sige alt hvad der er lavet inden for de sidste 2 år) vil køre under en 64bit Vista, men der ER ting som ikke vil køre under 64bit. Det er ikke sikkert du støder på dette problem, men det KAN være du er uheldig en dag. Det er dérfor der er mange som stadig sværger til 32bit.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 10:22 #6
At afvikle spil, hvor der ikke på pakken står "kan afvikles under Vista", er rent lykketræf, og det er vel ikke det du eftersøger. Indtil videre bør du vælge 32 bit Vista, og så er det bare træls at den ikke kan anvende alle 4 GB RAM.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:24 #7
Ok - god forklaring til os der ikke ved en skid om det :o)
Jeg vil nok hellere være sikret i fremtiden end gå efter noget ældre (hvorfor er der altid noget man skal vælge fra...)
Så du mener at en Quadcore er god til spil? Har nemlig hørt at mange spil ikke understøtter Quadcore, hvis det er ok skal jeg så vælge Q6600 eller Q9300?.
Hvad mener i ellers om computeren? Kan I se om CPU og bundkort i det hele taget er et godt match? Har fået fortalt at grafikkortet skulle være det bedste... Men ved ingenting om det.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:29 #8
Hmmm. Skal vist genoverveje det med Vista 32 eller 64bit. Tak for forklaringen.
Hvad med computeren?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 10:32 #9
Sådan er verden. Et hvert valg er også et fravalg :-)

Grafikkortet er udmærket, for ikke at sige rigtig godt, til prisen.

Lige netop Q9300 i dit setup, giver ingen fordel i forhold til Q6600. Den har godt nok en hurtigere FSB, men har tilgengæld en mindre cache.
Havde du valgt et bundkort til DDR3 RAM, ville jeg helt sikkert gå efter den nye, men i mindst Q9450 udgaven.
Med dit valg ville jeg tage Q6600.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:35 #10
Ville problemet være løst hvis jeg køber ultimate versionen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 10:40 #11
Overhovedet ikke.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:42 #12
ok
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 10:43 #13
Ultimate har blot nogle ekstra funktioner som drevkryptering, bedre hardwavefejl sikkerhed og fjernskrivebord.
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 10:48 #14
Ok. Jeg tror jeg har besluttet mig for at tage 32bit home premium. Så må jeg opgradere senere, hvis det bliver nødvendigt. Så tak for det!
Nu vil jeg lige afvente om der kommer andre kommentarer til computeren...
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2008 - 10:58 #15
Jeg synes maskinen er emget godt scoret til pengene. Specielt hvis de også samler den for dig. Det er jo inkl. alt hvad du skal bruge.
Du vil ikke miste noget ved at køre QuadCore. Du vil derimod være klar til de nyere ting som bedre kan udnytte flere kerner.
Som dragonknight skriver, så er det faktisk et fedt hvad du vælger lige nu, og så kan du jo lige så godt vælge den som er på lager.
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2008 - 11:00 #16
...og hvis du kunne bruge hjælpen er du selvfølgelig velkommen til at acceptere mit (og de andres) svar, når alle har lagt et :)
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 11:13 #17
Tak - jeg kan sagtens bruge Jeres hjælp og skal nok belønne Jer. Vil bare lige afvente og se om der er andre, som har noget ligeså fornuftigt at sige :o)
Ved I hvordan man deler pointene?
Avatar billede hansihunden Nybegynder
18. marts 2008 - 12:21 #18
Så ser computeren sådan ud:
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600, BOX
Bundkort: Asus P5K, Intel P35, LGA775
Gfxkort: Sapphire Radeon HD 3870 X2, 1GB, PCI-E
Hardd: WD Caviar SE16 5000AAKS, 500GB, SATAII
RAM: Corsair TWIN2X4096-6400C5 G, 2x2048MB
Strømfors.: Corsair CMPSU-750TXEU, 750Watt
Kabinet: NZXT HUSH, Miditower, Black
DVD: NEC AD7191S-0B Black 20x DVD
Windows Vista Home Premium 32Bit - DK
Samsung 22" 2232BW, 2ms, Black
Logitech Cordless Desktop MX 5000, DK
Logitech X-540/ 5.1 Speaker

Lyder det optimalt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 15:26 #19
Takker for ingenting :-(
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2008 - 15:55 #20
Ikke pive. Alle har lov til at klikke forkert :)
Jeg har oprettet en tråd hvor vi kan rette op på det.

http://www.eksperten.dk/spm/824225

hansi: Var det meningen at dragonknight og jeg skulle dele de 200 points lige over?