Avatar billede jchsb Nybegynder
22. marts 2008 - 21:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Link til min aktive mediaplayer?

Hejsa.

Jeg er en klovn til HTML og Script og det er også derfor jeg bruger WYSIWYG til at designe min side for det er bare stræk og slip og så kører det ;).

Men aligevel skal jeg bruge en del HTML coder/dokumenter hvis jeg eventuelt vil benytte mig af funktioner som ikke er i programmet.

Eks. er jeg ved at programmere en mediaplayer og den kører også som den skal hvis jeg skriver en URL adresse ind i dokumentet eller en fil.

Men det jeg egentligt vil er at kunne kører flere URL adresser i mediaplayeren! altså linke til forskellige streeminger som skal åbne i min mediaplayer.

Den code jeg bruger er:

<OBJECT id="VIDEO" width="320" height="240"
    style="position:absolute; left:0;top:0;"
    CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6"
    type="application/x-oleobject">

    <PARAM NAME="URL" VALUE="your file or url">
    <PARAM NAME="SendPlayStateChangeEvents" VALUE="True">
    <PARAM NAME="AutoStart" VALUE="True">
    <PARAM name="uiMode" value="none">
    <PARAM name="PlayCount" value="9999">
</OBJECT>

D.V.S. jeg trykker på et link på min side så starter mediaplayeren og hvis jeg trykker på et andet link stopper det aktive og åbner det andet...

ER der en haj her på Eksperten som har lige de guldkorn jeg mangler ville det være super ;)

Jeg har fået oplysningerne til min mediaplayer her >  http://www.mioplanet.com/rsc/embed_mediaplayer.htm
Avatar billede gurly Praktikant
22. marts 2008 - 22:00 #2
Jeg må hellere lige påpege at begge eksempler indeholder begreber som "inner html"  og "embed" og at dette ikke er valid i følge W3C.
Avatar billede jchsb Nybegynder
22. marts 2008 - 23:34 #3
qurly:

Både ja og nej!

Den måde det er programmeret i kender jeg ikke og umiddelbart ka jeg ikke kopiere niget af programmet og stoppe ind i det HTML dokument jeg lidt efter lidt ka hit lidt rundt i :)

Men ja det er lige det jeg skal bruge, det skal bare være kompatibelt med det jeg kan......

Og hvis du/i hopper ind på http://www.mioplanet.com/rsc/embed_mediaplayer.htm - så beskriver de også længere nede på siden hvordan man gør!!! i vært falt hvad jeg ka forstå, hvor de skriver > You can control Windows Media Player from scripting.
??? men det forstår jeg ikke ret meget af ??? og har prøvet at lege lidt med det.

Så gerne lidt mere info ;)
Avatar billede gurly Praktikant
23. marts 2008 - 03:27 #4
jo du skulle sagtens kunne finde ud af at bruge det
hvis nu du lige havde skrevet hvorfor en af de to playere du helse ville arbejde med ?

Har du downloadet pakken ? det er en zip fil som du skal pakke ud

nå men her er forklaring til den øverste (player med link)
først og fremmest så smider du denne her stump kode ind på din side >

<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="NyNoIEActivate.js"></script>

Det optimale er at plasere den i sidens head, men kan du ikke finde ud af det, så smider du den bare ind øverst på din side. (som almindelig html)
scriptet gør at din side loader filen "NyNoIEActivate.js"
Du skal altså have denne fil liggende på din server,
(filen er med i download pakken)
og i scriptet skal rette adressen til hvor du har filen liggende altså eksempelvis http://www.adressen.dk/NyNoIEActivate.js
(eller hvad nu ellers adressen er til hvor du har filen liggende)

Det næste du skal indsætte på din side er >

<script language="JavaScript" type="text/javascript"><!--
function play(file){
document.getElementById('music').innerHTML="<embed type='application/x-mplayer2' classid='CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95' standby='Loading Windows Media Player components...' pluginspage='http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/' src='"+file+"' name='MediaPlayer1' width='300' height='250' controltype='2' showcontrols='1'  Volume='0' showstatusbar='1' ShowDisplay='0' ShowPositionControls='0' AutoStart='1'></embed>";
}
//-->
</script>

Og ovenstående er scriptet som reloader nye filer i playeren, det optimale er at indsætte det i sidens head, men kan du ikke finde ud af det, så indsætter du det bare øverst på din side (som almindelig html)

Det tredie du skal ind sætte på siden er så selve playeren >

<span id="music">
  <embed type="application/x-mplayer2" id="music1"
  classid="CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95"
  standby="Loading Windows Media Player components..."
  pluginspage="http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/"
  src=""
  name="RAOCXplayer"
  width="300"
  height="250"
  controltype="2"
  showcontrols="1"
  ShowPositionControls="0"
  showstatusbar="1"
  ShowDisplay="0"
  AutoStart="0">
  </embed>
</span>

Og selve playeren indsætter du selvfølgelig det sted på siden hvor playeren skal være synlig.

Det fjerde du så indsætter på siden er >

<script type="text/javascript">
window.onload = function(){
NyNoIeActivate();
}
</script>

og dette script sørger blot for at playeren ikke blokeres i explorer med sådan en gul
"klik for at aktivere dette objekt"  (så ved du nok hvad jeg mener)
Scriptet virker bedst hvis du smider det ind aller nedderst på din side,
eller i det mindste længere nede end den synlige player
indsættes også bare som almindelig html

Det femte du indsætter på siden er så selve linkne til videoerne
et eksempel på et link ser sådan her ud >

<a href="java script:play('http://www.jeroenwijering.com/upload/afraid.wmv');NyNoIeActivate();">Afraid in the Dark</a>

I linket skal du så rette adressen til hvad adressen nu er for den videofil du har liggende på din server.

Angående det link du har lagt fra mioplanet, hvor de beskriver om crontroll af media player id fra scripting, så er dette kun supporteret i internet explorer, alle andre browsere som eksempelvis Firefox, opera eller safari, kan ikke forstå det
Det er derfor en dårlig løsning.

Derfor er de eksemplayere jeg giver dig her, heller ikke baseret på at
"scripte til playeren" de er derimod baseret på at playeren reloades når du skifter videofil.

det kode jeg har postet her virker både i explorer, firefox, safari, og opera
Avatar billede jchsb Nybegynder
23. marts 2008 - 14:29 #5
Hej igen qurly.

Jeg har leget lidt med det du har skrevet til mig og blevet lidt klogere ! øøøøh... eller ik ;)

Jeg kan ikke få det til at køre det du har skrevet her oppe for oven og jeg har sat det ind i HTML dokunenter, men nej, men den zip fil jeg har hentet har jeg leget lidt med og pt er det, den eneste jeg kan finde ud af hulkhulk "men rom blev jo heller ik bygget på en dag" men det kører stadigt ikke som jeg vil - jeg har lige lavet en lille test side http://www.digis.dk hvor jeg har beskrevet hvordan playeren skal opføre sig... er det sværere end jeg regnede med eller er det bare mig der er en "ikke nørt :)" til programmering.

Men ind til videre takker jeg for det du har beskrevet for mig ;)
Avatar billede gurly Praktikant
23. marts 2008 - 23:27 #6
Det er lidt svært at se dit eksempel når der ligger en stor reklame oven på playeren

Slet din øvertse "goboks"  og så flyt den der høre til playeren op og ligge hvor du vil have den. hvad skal du med en goboks der ikke høre til playeren, du kan vel bare flytte den der høre til.

Jeg kan ikke hjælpe dig, jeg kender ikke det program du bruger til at lave hjemmesider, men kan fortælle dig at der er totalt rod på din side, alt for mange grund tags som eksempelvis <html>  og andre grundliggende tags som kun bør være EN gang på en side, derfor når du indsætte kode på siden, så skal du jo ikke komme alle grundtagsene med, men kun den rene kode.
et eksempel kunne være at øverst på din side har du >
<title>Untitled Page</title>
som jo er definationen at titlen på siden, så kan det jo ikke nytte at du længere nede på siden propper kode med endnu en tittel >
<title>Mid afspiller</title>
for en webside kan altså kun have EN tittel, og lige sådan med de andre grund tags.
Det er sikkert fordi du bruger sådan et program som kaldes "du får hvad du ser"
men du får overhovedet ingen ide´om hvordan siden hænger sammen, eller måske nærmere hvorfor den slet ikke hænger sammen.
Du skulle nok ligesom prøve at starte fra bunden af, og så lære at højreklikke på et html dokument og vælge "åben med"  og så vælge notepad eller noteblok
så du får åbnet siden og kan se hvad den faktisk indeholder.
og så skulle du bruge lidt tid på at lære om de grundliggende tags på en side,
så du får en forståelse af hvordan en side hænger sammen.
denne viden vil også gøre at du nemmere kan bruge "du får hvad du ser" programmer.
for at lære om de helt basale ting på en webside kig her >
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp?id=ns3

Jeg vil mene at spørgsmålet her gik på kode til en player, ikke på hvordan man lære at lave en hjemmeside  c",)

Når du skriver her, så er det jo ikke meningen at du skal "lægge svar"
denne funktion er jo beregnet til dem der hjælper dig, når problemet er løst så lægger de svar, og så kan du derefter acceptere den eller de der har lagt svar.

Du skal derfor markere dit ejet svar ude til venstre, og så afvise det.
Jeg "ligger svar nu"  så kan du acceptere mit svar hvis du syntes du har fået svar på spørgsmålet.
Det er kun hvis du acceptere mit svar jeg får point.

God fornøjelse med det  c",)
Avatar billede jchsb Nybegynder
24. marts 2008 - 16:55 #7
Hej igen igen qurly og sorry med rodet.

Men jeg tog simpelt hen bare min side og fjernede alt untagen det du kunde se og ja der var en del rod, men jeg forstår ikke det med reklamen som var over afspilleren ? for den kunne jeg ikke se ? (jeg bruger Explorer 7).

Men nu har jeg lagt en ren side op og ja det er (hvad du ser er hvad du får) program jeg bruger og har prøvet en del, men ind til videre er det jeg bruger nu det letteste! ikke i brugen, men det er ikke så tunkt og fylder ikke så meget som de andre jeg har brugt selv om det var samme indhold i siden.

Det er WYSIWYG Webbuilder 5 (http://www.wysiwygwebbuilder.com) jeg bruger, der findes mange andre, men pt er det det jeg har arbejdet med som ikke fylder unødvendigt meget mere end det som skal bruges når det bliver oploadet.

Og angående Sar og Kommentar er det rettet ;)

Men om du igen vil kikke på www.digis.dk og bruge mere tid på mig eller du tænker sikke et fjols få dig et liv!!! er op til dig, men jeg kikker på hjemmeside skolen her senere i aften og ser hvad jeg ka lære ;) øhhhhhhh.... hvis jeg ikke står helt af.

Takker herfra - Fyens land.
Avatar billede jchsb Nybegynder
24. marts 2008 - 17:02 #8
Men nu er jeg i tvivl - kunne denne medieafspiller kun afspilles i explorer ?

Det var det dokument jeg hentede herfra http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/baerens/Video%20Player.zip
Avatar billede gurly Praktikant
24. marts 2008 - 22:47 #9
De eksempler du downloade fra mig virker i explorer 5, 6, og 7
og i nyere udgaver af mozilla firefox, safari og opera (og muligvis andre)

playerene virker envidere på en macintosh med safari eller firefox
det kræver blot at den har instaleret windows media player 9 for macintosh.
denne kan dog ikke installeres på nyere mac med intel processor.

kiggede på dit eksempel, vælger jeg en kanal i playeren forneden, i rulned listen
så afspiller den i playeren for oven.

Tip > hold dig til en player på en side, ellers skal de have hver sin ID
Avatar billede gurly Praktikant
24. marts 2008 - 23:03 #10
inde på din eksempelside viser du koden du har brugt, men du har jo brugt alt for meget kode, når din side allerede har en <title> og alle de andre grundliggende ting, så skal jo jo ikke medtage dette fra eksempel playerne

Alt det her skal slettes far player koden inden du indsætter den på siden >

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Mid afspiller</title>
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

</head>

<body>

</body>
</html>

Fordi det jo er noget som hørte til selve eksempelsiderne, men ikke til selve playeren.

Det er derfor du måske skulle kigge på linket til hjemmeside skolen, som viser de grundlæggende tags på en side
hvis ikke du ved hvorfor tags som <html> eller <head> betyder
så er det klart at du ikke forstår hvorfor du skal slette dem fra player koden inden du indsætter den på siden.
Og så længe du ikke har forståelsen for det, så lære du aldrig at lave en ordentlig hjemmeside.

Prøv og kig på hvad jeg skrev 23/03-2008 03:27:12
så kan du se hvad der behøves

Prøv at åbne din side med explorer, og et tomt sted på siden ude på det sort fravede, så klik med højre mussetast, og vælg "vis kilde"
så åbner kilde koden for din side i notepad.

og så sammenlign den med hvad de skriver på hjemmeside skolen,

Takker for point
Avatar billede jchsb Nybegynder
24. marts 2008 - 23:05 #11
Ja jeg er klar over det med 2 player på én side, men ved et tilfælde fandt jeg ud af at det de 2 player gjorde var den funktion jeg mangler.

Nemlig at jeg kan sætte rulned eller go - boksen (Linkene) hvor jeg ville på min side og player´en på et andet sted.

For i de HTML koder jeg hendete i zip filen, hænger rulned boksen sammen med player´en og det var det jeg ville undgå, for der skal være lidt design rundt om player´en og det udelægger rulned boxet ;)

jchsb
Avatar billede jchsb Nybegynder
24. marts 2008 - 23:12 #12
hov sorry der var en smutter ka jeg se du skrev samtidigt med mig - jeg checker lige hvad det er du mener......
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 00:41 #13
de hænger ikke mere sammen end at de kan skilles ad  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 00:53 #14
en løs go boks >

<select  id="cancion" onchange="play();NyNoIeActivate();" size="1">
  <option value="">:::::::::::::::: Vælg kanal Her ::::::::::::::::</option>
  <option value="http://www.jeroenwijering.com/upload/afraid.wmv">Afraid in the Dark</option>
  <option value="http://www.jeroenwijering.com/upload/corrie.wmv">Coronation Street</option>
  <option value="http://dl3.streamzilla.jet-stream.nl/demo/windowsmedia.wmv">streamzilla.jet</option>
</select>

den passer jo så sammen med >

<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="NyNoIEActivate.js"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"><!--
function play(){
document.getElementById('music').innerHTML="<embed type='application/x-mplayer2' classid='CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95' standby='Loading Windows Media Player components...' pluginspage='http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/' src='"+document.getElementById('cancion').value+"' name='MediaPlayer1' width='223' height='200' controltype='2' showcontrols='1'  Volume='0' showstatusbar='1' ShowDisplay='0' ShowPositionControls='0' AutoStart='1'></embed>";
}
//-->
</script>

<span id="music">
  <embed type="application/x-mplayer2"
  classid="CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95"
  standby="Loading Windows Media Player components..."
  pluginspage="http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/"
  src=""
  name="RAOCXplayer"
  width="223"
  height="200"
  controltype="2"
  showcontrols="1"
  ShowPositionControls="0"
  showstatusbar="1"
  ShowDisplay="0"
  AutoStart="0">
  </embed>
</span>

<script type="text/javascript">
window.onload = function(){
NyNoIeActivate();
}
</script>

Mere end det jeg har postet her behøver du ikke

Havde du nu bare vist en lille smule om kode, så havde du selv kunnet se hvor koden skildte imellem goboks og player, så giv dig selv lidt tid til at lære om det.
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 00:58 #15
Men altså nå du indsætter et script der ser sådan her ud >

<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="NyNoIEActivate.js"></script>

så er det jo meningen at scriptet skal downloade filen "NyNoIEActivate.js"
men det kan den jo altså ikke når du ikke har filen liggende på serveren.
Det har jeg jo ellers tydeligt beskrevet for dig 23/03-2008 03:27:12
både hvad filen er til, og at du skal rette adressen til hvor du har den.

Jeg kan godt blive i tvivl om du overhovedet har læst det, og prøvet at forstå det
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 01:01 #16
Avatar billede jchsb Nybegynder
25. marts 2008 - 20:04 #17
Haoooo.... jeg får godtnok klø af dig synes jeg ;)

Jo qurly jeg har læst og prøver at forstå, men jeg har den dårlige uvane at når det ikke virker første gang prøver jeg noget andet eller klipper og klistrer lidt i eksisterende HTML dokumenter uden egentligt at vide hvad fanden det jeg gør mmmm....

Men nu har jeg kikket lidt på hjemmesidenskolen og skal tarpe lidt i det :), men får nok først tid til det om små 14 dage, så indtil videre hopper jeg herhen og læser lidt af de poster du har skrevet lidt om, meeeeeen ang. "NyNoIEActivate.js" kan jeg ikke finde noget info om den på Google? og hvad det er den gør helt helt presist.

Fynboen.
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 22:37 #18
Filen nynoieaktivate, er en jeg selv har snuppet fra en eller anden player en gang
hvem der har lavet den skal jeg ikke kunne sige.
den sørger for at playeren ikke blokeres i explorer, du ved playeren får en ramme rundt om, og peger man med musen på playeren skriver den "klik for at aktivere dette objekt"
det er denne ramme man slipper for.

Der findes ingen officiel hjemmeside for denne fil
men den svare jo lidt til hvis man bruger flashobjekt.js
for at forhindre at en flash på siden blokeres.
http://flashforum.dk/forum/det-gamle-forum/gamle-poster/sadan-bruger-du-swfobject
der findes også ufo.js
http://www.bobbyvandersluis.com/ufo/index.html
som gør det samme.
Men fælles for dem begge er at de kun virker med flash objekter,
ikke med et windows media objekt.

Jeg har ikke kunnet finde andre filer end den der kan gøre det.
hvis du ikke vil bruge den, så fjern scriptet der loader den.
og slet scriptet som kalder på den ved 2window onload"
og slet "kaldet" til den i linkne, eller rulned listen

Filen er "uvalid kode"  det vil sige at den ikke overholder W3C´s standarder
fordi den indeholder begreber som "inner html" der ikke er en valid standard.
det burde så være ligegyldigt i forbindelse med den her player, for hele playeren virker ved hjælp af "inner html" og basere sig også på "embed" som heller ikke er valid kode.

det virker i alle nuværende browsere, men om fremtidens browsere vil forstå det, det ved ingen med sikkerhed. personligt tror jeg dog de bliver nødt til det, også i fremtiden, det findes tros alt på miniarder af hjemmesider.

at lave en fuldstendig valid media player kan godt lade sig gøre,
men så vil den ikke kunne loade nye filer, så bliver det en singel player.
så kan man så gøre brug af mange sider i stedet, en side til hver video.
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2008 - 22:54 #19
Syntes du jeg er hård ved dig, det må du undskylde  c",)
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2008 - 17:20 #20
<ole>

Man kan sagtens lave en valid player, der kan loade nye filer. Bedste og mest crossbrowser løsning er at lave player'en i Flash - og en Flash-film kan jo sagtens embeddes validt i siden ... og den kan scriptes mod  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede gurly Praktikant
26. marts 2008 - 23:04 #21
Olebole > ja right, i min sidste bemærkning skulle der ikke have stået
"media player" men derimod "windows media player"
og ud fra hvad spørger skal bruge playeren til, så er det kun media player der kan bruges, grundet det indhold den skal bruges til.
Måske kan "microsoft silverlight" bruges en gang i fremtiden, hvis de en dag får løst problemet med at få den til at læse serverside playlist, hvilket det ikke kan på nuværende tidspunkt.
Avatar billede gurly Praktikant
26. marts 2008 - 23:08 #22
Kunne man forestille sig at adobe en dag som modspil til silverlight ville præsentere os for support af WMV i en flash ?
Andre mener at H264 er fremtiden på de fronter.