Avatar billede plausten Juniormester
27. marts 2008 - 12:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

3 pin stik til køler

hej

i de 3 pin der er i et stik fra en standard køler, hvad er det for en strøm der gå i dem? 6v? 12v? 3,3v? og hvad er plus og minus?
Avatar billede peet-49 Novice
27. marts 2008 - 12:44 #1
12 volt
Avatar billede plausten Juniormester
27. marts 2008 - 12:47 #2
okay, hvad er plus og minus, og hvad gør det sidste ben?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 16:13 #3
Det sidste ben er signal ledningen, som kan fortælle evt. kontroller hvor hurtig blæseren spinder. De fleste nyere bundkort kan på denne måde styre blæsre hastigheden.
Avatar billede plausten Juniormester
27. marts 2008 - 17:00 #4
okay, men hvilke af de 3 ledninger er der så 12v i?
Avatar billede m_soender Nybegynder
27. marts 2008 - 18:44 #5
Ledningerne er ofte i rød, sort og gul...rød og sort er dine 12v og den gule er signal ledning for rpm. hvis jeg husker ret
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 18:45 #6
Den i midten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 18:47 #7
Hvilken er så stel ?

På et stik i bundkortet er der en lille orienterings tap, og i stikket er modparten til denne tap. Sidder du med sikket i hånden, og orienteringstappen er opad, så er stel den venstre, og rotation er den højre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 18:49 #8
Det er selvfølgelig under forudsætning, at det følger specifikationerne for ATX bundkort specifikation.

Hvis det er en kineser eller koreaner der har samlet stikket, kan du ikke være sikker på farvekodningen på ledningerne.
Avatar billede peet-49 Novice
27. marts 2008 - 19:06 #9
Du har en +, en -, samt en til bios, som tjekker omdrejninger. Sort er minus
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 19:44 #10