Avatar billede alijan Nybegynder
03. april 2008 - 09:24 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Udskrive vedhæfter filer

Jeg modtag fra sammen afsender mange maile med vedhæfter pdf filer som jeg skal udskrive ca. 100 stk. om dage kan man udskrive aller vedhæfter filer fra den sammen afsender på engang. det vil spare mig masser tid. tak
Avatar billede supertekst Ekspert
03. april 2008 - 23:23 #1
Via VBA skulle det nok kunne lade sig gøre - men det kræver lidt kodning....
Avatar billede alijan Nybegynder
04. april 2008 - 08:34 #2
er det noget du ku hjælp med? afsender er UC4KYO. tak
Avatar billede supertekst Ekspert
04. april 2008 - 09:23 #3
Når der bliveer lidt luft mellem kundeopgaverne - så kan jeg måske se på det.
Spørgsmål: Er der flere filer vedhæftet den enkelte mail fra den bestemte afsender?
Avatar billede alijan Nybegynder
04. april 2008 - 09:55 #4
Det helt fint. nej det er altid en vedhæfte pr. mail jeg vil udskriv kun vedhæfte fil ikke selv mail. alle mail fra denne afsender det nye og gammel komme ind i mappe som hedder invoice i outlook.
Avatar billede alijan Nybegynder
14. april 2008 - 11:33 #5
Hej Supertekst, vil lig høre om det er fremskridt :-)tak
Avatar billede supertekst Ekspert
14. april 2008 - 13:01 #6
Ikke meget - men skal nok prøve. Har du Microsoft Office-pakken?
Avatar billede alijan Nybegynder
14. april 2008 - 13:20 #7
yes office 2002
Avatar billede supertekst Ekspert
14. april 2008 - 17:57 #8
Har konstrueret en model, der overføre de enkelte filer til en mappe. Heri kan alle filer markeres og udskrives via højreklik - kan det anvendes?
Har p.t. problemer med at udskrive direkte fra VBA-koden - men finder måske en udvej.
Avatar billede alijan Nybegynder
16. april 2008 - 09:39 #9
Ja det er også fint. bare jeg kan undgå udskrive hver enkelt.tak
Avatar billede supertekst Ekspert
16. april 2008 - 14:58 #10
Rem I VBA skal der sættes en reference til Microsoft OutLook. I VBA-vinduet / Tools / References /
Rem Microsoft OutLook 11.0 Object Library (11.0) er 2003-versionen)
Rem Kør nedenstående makro (gennemgåEmails) - med Alt+F8 når Word-dokumentet er åbnet.
Rem Der kan installeres et lille "værktøj" så man undgår at Outlook kommer med en meddelelse hver gang

Rem Ellers send en mail til: pb@supertekst-it.dk - så returnerer jeg min fil
Rem ==============================================================================================
Const afSender = "UC4KYO"
Const udskriftsMappe = "C:\TilUdskrift\"            'Kan ajourføres - mappe til opsamling af pdf-filer
Rem ====================================
Public Sub gennemgåEmails()
Dim mailApp, Namespace, indbakke, m, vf
    Set mailApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = mailApp.GetNamespace("MAPI")
    Set indbakke = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)

    If indbakke.Items.Count > 0 Then
        For m = 1 To indbakke.Items.Count

Rem Test om ønskede afsender
            If indbakke.Items(m).SenderName = afSender Then

Rem er der 1 vedhæftet fil
                If indbakke.Items(m).Attachments.Count = 1 Then
                    vf = LCase(indbakke.Items(m).Attachments(1).FileName)

Rem er mailen "Unread" - d.v.s. ikke behandlet
                    If indbakke.Items(m).UnRead = True Then

Rem Gem filen filen f.eks. i UdskriftsMappe (se Const øverst)
                      indbakke.Items(m).Attachments(1).SaveAsFile udskriftsMappe + vf

Rem sæt mail = "Read" (behandlet)
                        indbakke.Items(m).UnRead = False
                    End If
        Next m
    End If
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
23. april 2008 - 23:40 #11
Noget nyt?
Avatar billede alijan Nybegynder
24. april 2008 - 08:54 #12
hej jeg skriv et kommentar, men den er det ikke. når men her den

når jeg køre koden vil den kun kopier hvis mail findes i indbakken, ikke fra undermappen invoice. men i mappen tiludskrift finde da kun en PDF file hvis jeg lægger mail tilbage i indbakken og køre kode.

da kommer også en fejl efter jeg køre kode.men den flytter pdf filen til mappen men kun en file desvære .fejl "Object doesn't support this property or method"
Avatar billede supertekst Ekspert
24. april 2008 - 09:00 #13
Invoice-mappen har jeg overset - bliver tilføjet!
Hedder PDF-filerne noget forskelligt?
Når fejlmeldingen optræder - kommer der en Debug-knap?
- Hvis Ja - klik på denne og fortæl hvilken linie, der fejlmeldes.
- Hvis Nej - prøv at køre koden stepvis med F8 og fortæl hvornår fejlen opstår.
Avatar billede alijan Nybegynder
24. april 2008 - 09:11 #14
nej alle pdf filer hedder print data.

nu har jeg kopier kode og insert i module fejle i debug-knap er

Rem Test om ønskede afsender
            If indbakke.Items(m).SenderName = afSender Then

End If
Next m
Avatar billede supertekst Ekspert
24. april 2008 - 09:36 #15
Så lægger vi et løbenr ind på de enkelte filer og eliminere testen på "SenderName"

OK?
Avatar billede alijan Nybegynder
24. april 2008 - 09:45 #16
det fint bare det funger..:-)
Avatar billede supertekst Ekspert
24. april 2008 - 10:12 #17
Rem VERSION 2
Rem =========
Rem I VBA skal der sættes en reference til Microsoft OutLook. I VBA-vinduet / Tools / References /
Rem Microsoft OutLook 11.0 Object Library (11.0) er 2003-versionen)
Rem Kør nedenstående makro (gennemgåEmails) - med Alt+F8 når Word-dokumentet er åbnet.
Rem Der kan installeres et lille "værktøj" så man undgår at Outlook kommer med en meddelelse hver gang

Rem Ellers send en mail til: pb@supertekst-it.dk - så returnerer jeg min fil
Rem ==============================================================================================
Const afSender = "UC4KYO"
Const udskriftsMappe = "C:\TilUdskrift\"            'Kan ajourføres - mappe til opsamling af pdf-filer
Rem ====================================
Public Sub gennemgåEmails()
Dim mailApp, Namespace, inbox, indbakke, m, vf
Dim lbnr

    Set mailApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = mailApp.GetNamespace("MAPI")
    Set inbox = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)
    Set indbakke = inbox.Folders("Invoice")

Rem Find antal filer i udskriftsmappen
    lbnr = findAntalFiler + 1

    If indbakke.Items.Count > 0 Then
        For m = 1 To indbakke.Items.Count

Rem er der 1 vedhæftet fil
            If indbakke.Items(m).Attachments.Count = 1 Then
                vf = LCase(indbakke.Items(m).Attachments(1).FileName)

Rem er mailen "Unread" - d.v.s. ikke behandlet - OBS - kan evt. elimineres  *)
                    If indbakke.Items(m).UnRead = True Then                '*)

Rem Gem filen filen f.eks. i UdskriftsMappe (se Const øverst)
                      indbakke.Items(m).Attachments(1).SaveAsFile udskriftsMappe + CStr(lbnr) + "_" + vf
                      lbnr = lbnr + 1

Rem sæt mail = "Read" (behandlet)
                        indbakke.Items(m).UnRead = False
                    End If                                                  '*)
            End If
        Next m
    End If
End Sub
Private Function findAntalFiler()
    Dim fs, f, f1, fc, s
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFolder(udskriftsMappe)
    Set fc = f.Files
    findAntalFiler = fc.Count
End Function
Avatar billede alijan Nybegynder
25. april 2008 - 09:48 #18
den funger perfekt tak tak:-)
et svar tak
Avatar billede supertekst Ekspert
25. april 2008 - 09:57 #19
Fint, selv tak og et svar...