Avatar billede smashlotus Nybegynder
29. april 2008 - 21:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er DNS-suffiks

Hej.

Jeg har brug for en udtømmende forklaring af dns-suffikser.

Jeg ved at de kan sættes som primær dns-suffiks under egenskaber for systemet, eller som forbindelsesspecifik dns-suffiks under egenskaber for lan-forbindelsen.

Men hvad i alverden bruges det til? Hvad er forskellen og hvornår bruges det ene, hvornår bruges det andet? Hvornår er det nødvendigt?

Hvilken betydning har det i forhold til at administrere egen DNS-server (win2k3)?

Tak!
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 09:28 #1
Domain Name Service. Er den computer som styre oversættelsen af "www.MinHjemmeside.dk" til en brugbar IP adresse f.eks 192.203.432.62. derefter kan du routes til denne hjemmeside. Den primære DNS, er bare den computer der først bliver spurt og hvis den ikke svare, prøver din computer den sekundære dns.

Det har ingen betydning for din egen dns server som bruges til at oversætte dine egne domain navne på dit lokalnet.
Avatar billede leif Seniormester
30. april 2008 - 11:56 #2
Hvis der fx. er sat et DNS-suffiks er det efter min opfattelse brugt til at hvis du så skriver fx. "ping server" så vil den lede efter server og hvis den ikke finder noget i så vil den søge efter server.mitdomain.local hvis mitdomain.local er sat som DNS-suffiks

Så til selve administrationen har det ingen betydning.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
12. december 2008 - 12:02 #3
ok
Avatar billede leif Seniormester
12. december 2008 - 12:07 #4
Fedt, 8 måneder uden respons og så blot et OK og selv tager point
Avatar billede smashlotus Nybegynder
12. december 2008 - 16:47 #5
Beklager, det var en fejl.
Du kan få dine point her leif: http://www.eksperten.dk/spm/856283