Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 11:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

cmos checksum bad/battery low

Hej

Var ramt af lynnedslag her forleden og nu kan min stationær maskine ikke starte rigtigt op den kommer med fejlen
"CMOS Checksum Bad" hvis jeg går ind og ændre Legacy USB support fra Auto til Enabled, så kan jeg af og til starte den op men USB og LAN virker ikke, nu begynder den så også at komme med CMOS Battery Low, så jeg vil lige skifte det på bundkortet, men ved nogle hvor jeg kan finde en bios updatering og hvordan jeg kan undgå dette problem !??

Mit bundkort er et "Asus P5R-VM".
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2008 - 11:22 #1
5 volt kredsen på bundkortet er gået sig en tur, du skal have et nyt bundkort.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 11:32 #2
hmmm det var da træls, hvis jeg nu skifter batteriet vil jeg så ikke kunne starte op for har et netkort jeg kan sætte i maskinen og har mus/tastatur til PS2...og har jo kunne starte maskinen lidt op bare uden at lan og usb ville virke..
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 11:35 #3
Du kan forsøge med at starte med at skifte batteriet.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 11:38 #4
vender lige tilbage om en lille time, men tak ind til nu...
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2008 - 11:40 #5
Et nyt backup-bat. giver ikke USB&LAN tilbage, da de som default er aktiveret i bios.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. maj 2008 - 11:51 #6
Enig med peet-49.

Det lugter af, at en transient har smadret dit mobo.

Vær opmærksom på, at den med stor sandsynlighed også har ødelagt andet på din pc, omend det måske først viser sig senere.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte mit forsikringsselskab og anmelde skaden.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 12:34 #7
har skiftet bat. og skriver fra den nu, lader den lige køre en lille time før jeg vender tilbage og for at tage backup fra den, da jeg vil være sikker på den ikke crasher, har ikke kontrolleret lan og usb onboard, gør jeg lige senere.

men vender hastigt tilbage..
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 12:35 #8
forsikringen kontakter jeg imorgen.. da de ikke havde tid til andet end alvorlige skader fredag aften he he :)
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2008 - 12:37 #9
En time er ikke nok, stil den af natten over, hvis den ikke lader bat. har du samme problem i morgen.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
04. maj 2008 - 15:47 #10
Hej

Jeg kunne starte den og lod den stå men den frøs fast og jeg kunne ikke bruge musen mm. så den er nok færdig.

Men 1000 tak alligevel til jer alle, peet-49 du får lige point da jeg kan se at thesheriff er 100 % enig i det du skriver så du var jo først.

vil ikke udnytte dette spm. selvom jeg havde et ekstra spm. så opretter lige et nyt mange tak.
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2008 - 20:58 #11
Selv tak.