Avatar billede dezkam Nybegynder
14. maj 2008 - 17:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny Medion Pc købt i Merlin : Snyd Med RAM & Vista ?

hey folkens,
jeg kunne godt tænke mig at høre om i har hørt eller oplevet noget lignende.

Her i lørdags smutetde jeg ind til merlin og havde lyst til at købe en ny " power " pc.
Linket er nu væk fra hjemme siden. men den var tæt op ad denne.

http://www.merlin.dk/PC-885.aspx?PID=2887&ProductID=19036

den korrekte spec. var:

Intel Core 2 quad core q6600
3GB ram / 500 GB sata 7200rpm
Nvidia GeForce 8800gt 512MB
DVDbrænder
Kortlæser,HDMI/DVI, TV-out
HD audio lyd 8-kanal
Tastatur og mus
Works 8.5, Nero Burning Rom
Windows Vista Home Premium
------------------------------------

det lyder jo fornuftigt nok. jeg kommer ind til merlin, og vil gerne høre mig ad hvad bundkort og RAM model og hastighede der sidder i den. Det ved de self. ikke. Jeg ringer til medion kundeservice og spørger mens jeg står der, og får vide at der er en Asus p5k31-VM og at det var DDRII ram i dem. og kan opgraderes til DDR3.
det synes jeg er fint nok jo.
Jeg køber den og kommer hjem og starter op. Vistaen går igang med at installere sig selv. og alt går godt.

derefter åbner jeg kassen for at se om det egenetligt er de hardware der skulle være i den.

til min overraskelse ser jeg der er KUN 2 RAM SLOTS i den og begge er fyldt. og har man nogensinde hørt om 1.5 GB RAM blokke?
nej vel.
dvs. der sidder altså faktisk kun 2Gb ram i den.
det sjoveste af det hele er, at VISTAEN som er branded til MEdion fortæller mig  under " system oplysninger " at der sidder 3078 mb RAM i den. mærkeligt ik??
men jeg tænker ok, VISTAEN er branded til medion, så kan de vel skrive hvad de har lyst.
Notere lige at min grafikkort har 512MB ram.
hvis den nu havde 1024 MB ram. kunne jeg forstille mig den lånt derfra. men det er ikke tilfældet.
Fordi jeg installerede Hardware diagnose og den checker og fortæller at den ene module ikke virker, og den anden er fint nok.
og til sammen udgør de 2048 MB

link til screenshot her.

http://Billedeupload.dk/showpic-2045.jpg

endnu et bevis på at der kun sidder 2 gb ram i.

jeg ringer derefter til medion kunde support og meldr det og de registere mig i deres syste. De slår serie nummeret op, og til deres stor overraskelse fortæller de mig at denne pc med denne serie nummer, har KUN 1 gb RAM i.
så der er et eller andet galt. Merlin må jo snyde med det eller noget lign.

Medion vil kontakte mig i løbet af fredag, og jeg har idag ringet til merlin om det, og de udtrykker jo self. deres beklagelse, og vil give mig et svar imorgen..

Men hvad synes i? har i oplevet noget lign? kan man med en branded VISTA lege med RAM tallene? er der noget jeg har misforstået`?

mvh.

Ali
Avatar billede ejldk Nybegynder
14. maj 2008 - 17:40 #1
Jeg syntes du skal afvente og høre hvad medion og merlin siger. Men det ville nu være på sin plads med en ny pc med lidt rabat...
Men det må du jo snakke med dem om.

Og jeg kan sagtens forestille mig at man kan fuske med Vista og RAM, men kan ikke lige gennemskue hvordan. Det må du prøve at google.
Avatar billede djmaster Nybegynder
14. maj 2008 - 18:06 #2
Hvordan afgør du at der kun sidder 2gb i den?
På billedet kan man se at der sidder en 1gb modul i, og en af ukendt størrelse.
Sådan ser jeg det i hvert fald på billedet!
og den ukendte størrelse kunne vel sagtens være et 2 gb ram modul!!
Avatar billede dezkam Nybegynder
14. maj 2008 - 18:15 #3
djmaster>> det slog mig lige inden du skrev det, jeg checkede efter.
og ja. der sidder en 2gb + 1 gb. også derfor at medion synes det var mærkeligt. da det må være merlin som har smidt +2gb i.
så man kan sige okey. der er 3gb ram i. men det er ikke ordenligt DUAL channel så , siden det er 2 forskellige størrelse.

lidt mærkeligt at hardware diagnose ikke kunne genkende denne block.

findes der nogle Ram test programmer?

må nok heller annullere medion support + merlin imorgen.

tak for hjælpen.
Avatar billede djmaster Nybegynder
14. maj 2008 - 18:24 #4
Der findes masser af ram teste bare spørg google. Men hvilke der er gode kender jeg intet til.

Du kan evt. prøve at hente Everest, det kan også teste din computers hardware, måske den kan finde ud af at det er en 2gb ram modul. Den kan vist også fortælle om hastigheden på dem.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 18:29 #5
Everest er temmelig forældet - brug SIW i stedet:

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Om det er dual channel eller ej, er ikke så vigtigt, da det ikke giver særlig stor hastighedsforbedring.
Avatar billede dezkam Nybegynder
14. maj 2008 - 18:38 #6
SIW var et godt valgt. tusind tak.

her er screenshot. det ser korrekt ud.

er resultatet godt nok så?

http://Billedeupload.dk/showpic-2048.jpg
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 18:44 #7
Det kommer jo an på, hvad du mener med godt nok :)

Men jeg tvivler på, at den kan opgraderes til DDR3...
Avatar billede dezkam Nybegynder
14. maj 2008 - 18:53 #8
det tror jeg også du har ret i.
men den kan heldigvis klare op til 4gb ram.
men så skal man vist på vista 64bit før 4gb kan læses, mener jeg.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 18:56 #9
Ja, hvis du skal udnytte >=4GB, skal du have et 64-bit OS.

Men du burde være udmærket kørende med dine nuværende 3 GB.
Avatar billede dezkam Nybegynder
14. maj 2008 - 18:59 #10
allright . men tak alle for hjælpen. kan man lukke denne tråd eller?
jeg er ny :=)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. maj 2008 - 19:15 #11
Så vil jeg byde dig velkommen på Eksperten :)

- og generelt anbefale denne faq:

http://expfaq.dk/

Du beder den/dem, som du ønsker skal have point om at lægge et svar.

Når der er lagt svar, markerer du brugeren(e) i den grå boks til venstre og accepterer svar