Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2008 - 02:27 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Lovlig streaming af musikvideoer på eget website?

Hey.

Nogen der ved om det er lovligt at streame nye musikvideoer (f.eks britney spears) på egen website, uden brugerbetaling? Og hvis, konverterer jeg dem til flv så de kan afspilles i flash.
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 09:36 #1
intrasant spørgsmål

egentlig tror jeg ikke man må streame noget uden at man har rettighederne til det, altså fra kunstneren, og jeg tro også at det så koster koda / gramex afgifter

At tage betaling for det ville nok gøre det mere ulovligt, da du så udnytter kunstnerne kommersielt

men hvorfor må så sider som youtube så ?
når de må så må vi andre vel også ?

youtube tilbyder at hvis du uploader videoen til dem, så kan du få en kode som du indsætter på din side, så du får videoen på din side, og de streamer den så for dig
og derfor er det dem der har ansvaret for det

men hvorfor bliver det lovligt af at det går igennem youtupe, det forstår jeg ikke.

de skriver jo så godt nok også, at man ikke må uploade videoer, som man ikke ejer rettighederne til, men det gør folk jo så bare alligevel, og youtube sletter også nogen af dem, men der er jo masser der smutter forbi deres validering.
så lovligt det er det sådan set nok ikke, der bliver bare ikke gjort så meget ved det.

så har man yuotube videoer på sin side, så kan man smide ansvaret videre til dem,
men streamer man selv videoerne, så har man selv ansvaret for at man ikke ejer rettighederne og streamer dem ulovligt.

jeg savner selv nogle klare regler på området, man skal som dansker følge dansk lovgivning, uanset om så man bruger et dk eller som domain,
men hvor findes så de regler den lovgivning ? ? ?
jeg har ikke lige kunnet finde den ?

derfor har jeg besluttet mig for, at jeg kan ikke følge nogle regler jeg ikke kender / ikke kan finde
og derfor streamer jeg de videoer der passer mig, alle de videoer jeg streamer dem kan man alligevel også se på alle de omkring 70 musik tv stationer jeg har med på siden, så det kan vel være lige fedt om man ser dem live fra en tv station, eller jeg streamer dem. de stammer alligevel fra tv stationerne mange af dem.

da jeg jo er meget i tvivl om det er lovligt, så streamer jeg ikke videoerne selv, alle musik videoer befinder sig på servere som er ejet af andre i udlandet, for jeg ved som sagt ikke om jeg må streame dem selv ?
derfor har jeg valgt at kun medtage videoer som ligger på andres servere
http://www.aelling.lir.dk/public

siden har nu kørt et år, og jeg ved at selv folketinget har kigget på den for nogle måneder siden, jeg kan nemlig se i "google analytics" at jeg på dette tidspunkt havde en del besøg fra et neværk med navnet "the danish gouverment" og at det var lokaliseret i københavn, så det kan næsten kun være nogen fra folketinget der har studeret min side, jeg ved også jeg har haft en del besøg fra danmarks radio.

men jeg har aldrig fået nogen henvendelser

jeg har ikke kunnet finde frem til nogen som er blevet dømt for det her,
derfor vil jeg mene at hvis nogen vælger at politi anmælde mig, og der bliver en retssag ud af det, så vil jeg tro den kan blive kørt som en prinsip sag, og at afgørelsen så vil danne precidens for eventuelle kommende sager imod andre, da dette er normalt hvis nogen dømmes for noget som ingen andre nogen sinde er blevet dømt for.

Jeg syntes at det er noget en gråzone hvad man må og ikke må, jeg kan i hvert fal ikke finde reglerne for det.

angående dit spørgsmål om flash, ja du kan konvatere dem til FLV videoer ved hjælp af "super video converter"  ( gratis )
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
inde på siden skal du klikke nedderst på siden hvor der står
"Start Downloading SUPER ©"
så åbner der en ny webside, et lille stykke nede på siden, der står der med lysseblå skrift "download and use"  klik på dette, så åbner der igen en ny side,
på denne side går du helt til bunds og klikker på
"Download SUPER ©  setup file"

Jeg ved ikke hvorfor man skal igennem dette cirkus, hvis man forsøger at linke til nogle af de andre sider, eller direkte til filen, så dirigere linkne alligevel en til deres forside det kan tilsyneladen kun lade sig gøre at linke til forsiden.
måske vil de gerne have at man læser det hele ?

når så du har konvateret dine videoer til FLV videoer, så kan du afspille dem på siden med en SWF player, den kan du hente gratis her >
http://www.jeroenwijering.com/?item=JW_FLV_Media_Player
bemærk at den kan bruges som singelplayer til kun en video, eller man kan bruge playlister i den, og du kan udforme den på mange forskellige måder.
der findes en masse dokumentation om det på jeroen side, og han har også et velfungerende forum hvor du kan finde svar på meget.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2008 - 11:29 #2
Tusinde mange tak for det uddybene svar. Ja det er svært at finde rundt i, må prøve at sende en mail ind til f.eks antipiratgruppen. Her er lidt flere detajler om min stream: har købt djdvd med tonsvis af musikvideoer på, så har betalt for dem. Vil så streame dem på forsiden af mit site (fra engelsk server), med programmet Rich Media Project - php flv player...Tænkte at hvis man allivel optræder på diskoteker med dvd'en, så kan man vel også spille den på nettet for folk. Mit program er opbygget således at man ikke er i stand til at downloade videoen når man ser den.

Har så lige et andet spørgsmål: Hvis jeg nu begynder at streame musikvideo på nettet og antipiratgruppen finder det ulovligt, advarer de så først én til at fjerne videoerne, eller får man pludselig en regning på dét der har været ulovligt?? mener at en advarsel er på sin plads, så man har mulighed for at fjerne ulovlighederne.
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 12:04 #3
en øvet bruger vil altid kunne downloade videoerne, det er en smal sag at finde frem til stream adressen, ellers kender du i hvert fal en teknik ingen andre kender, med mindre du ligefrem sætte DRM licens på nogle wmv filer, men det er vist ret dyrt i afgifter til microsoft, og kræver aftale med dem.
så jeg kunne sagtens medtage dine videoer i min tv player, sådan at du streamer dem og jeg vise dem c",)
(men det er der ingen fare for at jeg vil gøre c",)

selv om du har købt det, så giver det ikke automatisk tilladelse til at vise det for andre, det er ikke en gang sikkert at du må vise det på et diskotek, for så har det karakter af "biograf" og så kan der være afgifter der skal betales til koda/gramex

i stedet for at skrive til antipirat gruppen, så tro jeg hellere du skulle skrive til koda > http://www.koda.dk/
som sagt det er dem der representere musik der spilles offentligt.

antipiratgruppen er mere hvis det er uplovligt filuploade det gælder, altså hvis man laver download link til videoerne, og det har du jo ikke tænkt dig, at folk så kan downloade alligevel hvis de ved hvordan, det er jo et problem som alle sider med videoer har, og hvis folk gør det, så må¨det være dem som gør det som gør noget ulovligt, og ikke dig, det er jo ikke din hensigt at de skal gøre det.

om antipirat gruppen advare først ? ja det gør de nogle gange, ved eksempelvis at de tidligere har haft kig på fildelingsprogrammet "kazaa" hvor de gik ind og søgte på danske numre, og på den måde kunne finde de danske brugere, og ud fra ip tjek kunne sikre sig at de rent faktisk var danske, og hvis folk kun havde få filer liggende,
(måske nogle hundrede) så brugte de "send besked funktionen" i programmet til at sende advarsler til folk. der var dog en stribe som havde mange tusinde filer, og de fik valget at betale en bøde, eller retssag.
nu er kazaa så senere blevet tvunget til at ændre programmet så det sortere musik fra.
Men det var blot et eksempel på at de bruger advarsler i stort omfang.

men tror mere de er målrettet imod ulovlig fil upload, og det er jo ikke det du vil.
du vil fremvise video offentligt, og derfor må det høre under KODA
men hvis du skriver til KODA, så lad venligst være med at bruge mig som eksempel c",)

jeg ved at man skal betale KODA afgifter hvis man streamer Live Radio eller Live TV
( stations ejeren )
men om man også skal det med videoer, det ved jeg ikke.
jeg tror bestemt ikke at youtube gør det c",) så skal vi andre vel heller ikke
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 12:17 #4
( http://news.cnet.com/Viacom-sues-Google-over-YouTube-clips/2100-1030_3-6166668.html )
... Youtube har indgået aftale med visse musik selskaber, film forlag og tv producenter.
M.h.t. det med at noget slipper gennem fingrene hos YT uden at nogen gør noget, så er
YT jo ikke selv interesseret i at slette det (viewz=moneyz), så rettighedshaverne
skal konstant udfylde dmca's for at få slettet indholdet. De kan selvfølgelig
bede om ip og gå videre efter uploaderen for at få statueret nogle eksempler.

... Nåh, tilbage til Britney, upload af hendes klips på youtube(eller eget website eller andet steds) og brug selvfølgelig ikke lovligt - i nogle tilfælde kan man fra kunstnerens yt side embed'e videoen via. yt på ens side - så er vi nok ude i et spørgsmål om det ikke bør være ok.

Men Britney's videoer på hendes YT kanal har deaktiveret for embed ligesom f.eks. mange af universalmusicgroups videoer ikke er tilgængelige for brugere i Danmark.
http://www.youtube.com/profile_videos?p=r&user=universalmusicgroup&page=5&session=uU7P-5tHz5zTQIEv0U-yR7g2zbdnCNcKPenXQW5h13ud4xscXM1sXy48qom4aiUbcH3A-Ig7ShXQy8o3F_507wM10ZDbggEFFONkJIcb6BF8Q__xoheuFLEQlFZuajOZ1jJiTZCV3M-F88zlRedmebn4gXqAYq7r8C6o9QhyVneahSDZp6-r18z0-eznsQ11tiHx1Rq39dRorb07_kCfwd6o4U7EchLqKiwdGqH6ZMImho9OM2J-7kyBnt0ugDpkwh5n2sfWfzwqeGxcCj_eKj1nyej5eGx4ZKrKZT4fTz0=
... nok fordi at YT kun har indgået aftale om distribution af videor for kendte musikere på selve yt på verdensplan (Britney m.m. uden embed) og så indgået aftale om at alle andre videoer fra Universal kan ses af folk i USA (det er muligt at man kan se nogle af dem, jeg fandt dog ikke lige nogen).

M.h.t. at embedde en video som er ulovligt uploadet på et tredjeparts website minder det jo lidt om deeplinking til ulovlige mp3 filer ... ( http://www.computerworld.dk/art/13564 )
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 12:23 #5
Som Gurly nævner anbefaler jeg også en snak med Koda.
http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet%2C%20mobiltelefon/netradio
( tilfældig tråd http://www.version2.dk/artikel/2698 )

... Hvis det kun er for sjov: Uden kommerciel interesse
bagved har jeg svært ved at se hvorfor du skulle tage en evt.
risiko ved streaming - og hvis det er med kommerciel interesse
er det måske rart at køre efter Koda's regler så man ikke bare
pludselig mister en evt. opbygget reklameindtægt og får en gæld.
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 12:26 #6
12% af indtægterne for musik over 45 sekunder
http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet%2C%20mobiltelefon/musik-over-45-sek-streaming
dog minimum kr. 0,26 pr streamet nr ... :-/
(formodentlig har de noget lignende med video)
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 12:57 #7
mclemens > ja det er så for musik, men hvor er reglerne for musik video, det har de intet om ?
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 13:08 #8
"(formodentlig har de noget lignende med video)"
... De har ikke megen info, man får nok noget at
vide ved at slå på tråden til dem - forhåbentligt
ellers ser det godt nok lidt sløvt ud ...

Men hvorfor det skal være så tys tys med priser
er mig et under ... de har dog en pris på video
til download og musik til download herinde:
(Streaming af video kan jeg ikke lige finde)

http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet,%20mobiltelefon/priser/priser-for-musik-til-download
... Minimum 0,79 kr. pr. downloadet nr., hmm ikke så slemme priser,
mon ikke mange ville give 2 kr. pr. nr. eller 15 for et album ? ...
(Og så er der selvfølgelig banner reklamer der kan supplere op)
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 13:21 #9
det har jeg svært ved at forstå, for man må da ikke eksempelvis købe et nummer hos TDC eller ligende, og så bagefter sælge det fra ens ejen hjemmeside, man ejer jo ikke rettighederne til at sælge det, og det kan da formodentligt ikke være numre man selv har indspillet de vil have penge for ?
så det har jeg svært ved at forstå hvad det er til.
der står i øvrigt intet om at det gælder video.

Og det er jo stadig "download" ikke "streaming"

At streamen en video ved hjælp at en kode hentet hos youtube er jo tilsyneladende tilladt, hvad skulle det gøre at man så selv streamer den ?
det er svært at se forskellen, youtube ejer jo ingen rettigheder ?

og hvad så hvis man som jeg, kun har videoer på siden, som streames fra en server jeg intet har med at gøre, så må ansvaret jo ligge hos ejeren af serveren, lige som hvis det var youtube videoer jeg havde med ?
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 13:32 #10
"der står i øvrigt intet om at det gælder video."

http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet,%20mobiltelefon/priser/priser-for-musik-til-download

        Hovedtarif     Min. pr. download      Min. pr. måned
Audio     12% af indtægt           Kr. 0,79           Kr. 1.500
Video      12% af indtægt            Kr. 1,19            kr. 1.500

... Jeg formodede at video = musik video ?

"Og det er jo stadig "download" ikke "streaming""
Jeps, derfor skrev jeg også (Streaming
af video kan jeg ikke lige finde)

"At streamen en video ved hjælp at en kode hentet hos youtube er jo tilsyneladende tilladt"
Forudsat at videoen er tilladt på YT, d.v.s. at
de har en aftale om streaming med rettighedshaverne.

"hvad skulle det gøre at man så selv streamer den ?"
Ikke noget forudsat at du så har rettighederne i orden.

"og hvad så hvis man som jeg, kun har videoer på siden, som streames fra en server jeg intet har med at gøre, så må ansvaret jo ligge hos ejeren af serveren, lige som hvis det var youtube videoer jeg havde med ?"

Både og, medmindre du kan sige dig fri for at du var vidende om at det ikke var
med pladeudgiverens accept er du ikke i god tro, og vi ender med en sag ála den
i 05/06-2008 12:17:58 - http://www.computerworld.dk/art/13564 ...
Hvordan den så falder ud skal jeg ikke kunne sige præcis.
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 13:39 #11
Det bliver måske noget i stil med:

-> At forære hælervarer væk fordi man ikke
ved det er hælervarer er ikke tilladt.

-> -> At videredistribuere hælervarer gratis fordi
man ikke ved det er hælervarer er ikke tilladt.

-> -> -> At videredistribuere stjålne musiknr. via embed
"uden" ens viden om mangel på ophavsret er ikke tilladt.

Lidt ligesom YT heller ikke må distribuere musik som er
ulovligt uploadet på YT, dog fungerer loven vist lidt
anderledes i USA m.h.t. DCMA erklæringer. Se evt. også
link i 05/06-2008 12:17:58. At YT så stadig gør - gør
det ikke lovligt.
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 13:42 #12
men youtube har jo ingen rettigheder, det vil sige at det er ulovligt at bruge youtube videoer på sin side ?
og det vil også sige at youtube dagligt bryder loven milionvis af gange, uden at nogen gør noget ved det.

spændende artikkel, men igen, det drejer sig om deeplink, til download af filer, ikke deeplink til streaming i player,
jeg tror ikke det er et emne der er faldet nogen dom i.

Jeg syntes at hvis man streamer en video fra youtube eller henter en kode fra
http://www.videocodezone.com/
så er man "i god tro"
men jeg syntes at der mangler nogle klare regler på området
Avatar billede gurly Praktikant
05. juni 2008 - 13:50 #13
ok, jeg havde overset din kommentar > 05/06-2008 12:17:58
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 14:00 #14
Jeg tvivler på at der vil blive set forskel på om du har deeplinket til
download eller deeplinket til streaming - det afgørende er om indholdet
har været lovligt eller ej. Download vs. streaming kan dog have en betydning
på evt. bøde og hæfte udmåling, da der vil være mindre gået tabt for indehaveren.

- Jeg tror heller ikke der er faldet en dom på specifik streaming, men jeg ville
ikke være den første der risikerede at ende med en sag på nakken og dennes udfald.

"så er man "i god tro"  " - Ja, der ser det ud til at man er i god tro, forudsat
at anklager ikke kan bevise at man ved bedre - så man reelt ikke som ens udsagn
siger er i god tro. God tro udelukker selvfølgelig ikke en straf, men mildner dog
om ikke andet :) Men det er et nemmere emne at snakke om når første sag kommer.
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. juni 2008 - 14:01 #15
Edit: "du har" -> "man har"
Avatar billede gurly Praktikant
10. juni 2008 - 13:08 #16
ja ok mclemens > næ ind til videre er der vist ingen dom faldet for deeplinking, eller streaming.

jeg vil mene at du har ret at deeplonk til fil eller stream bør sidestilles.

men vi kom vist lidt uden for emnet.

thomasw22 vil jo ikke deeplinke / streame andres stream,
så vi kan vel konkludere at det thomasw22 spurgte om, ikke er tilladt, af den enkle grund at han ikke har rettighederne til videoerne.
Avatar billede gurly Praktikant
10. juni 2008 - 13:10 #17
Avatar billede mclemens Nybegynder
10. juni 2008 - 19:28 #18
Mon ikke vi skulle kaste svar herinde også Gurly :)
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2008 - 15:37 #19
har skrevet til koda, men har endnu ikke fået svar tilbage. kunne kun vælge mclemens under at acceptere svar, så det blev ham der fik point. Ja, jeg har vidst en masse tråde rundt omkring som jeg skal have lukket, må lige finde ud af hvordan...tak for jeres debat, blev lidt klogere. Tror jeg vil vente med at streame mine musikvideoer til jeg får svar fra koda.
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2008 - 16:32 #20
Thomas :> Vi krydser fingre for dig ;)

Gurly :> http://www.eksperten.dk/spm/834582
Avatar billede mclemens Nybegynder
11. juni 2008 - 16:32 #21
- Glemte: Tak for point :)
Avatar billede gurly Praktikant
11. juni 2008 - 18:06 #22
mclemens > ja ok hvis du syntes, takker for lidt debat som også jeg blev en del klogere af c",)
Avatar billede gurly Praktikant
11. juni 2008 - 18:09 #23
PS, ville være rart at høre hvad svar du får c",)
Avatar billede olebole Juniormester
17. juni 2008 - 22:27 #24
<ole>

Jeg kan ikke få øje på skygge af årsag til, der skulle gælde andre regler for streaming, end der gør for download. Det, som koster, er at underholde andre mennesker med tekst/musik/billeder/video/m.m, man ikke selv har rettighederne til ... resten siger mere eller mindre sig selv  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede gurly Praktikant
02. juli 2008 - 10:26 #25
Fik du et svar fra coda ?
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2008 - 11:57 #26
nope
Avatar billede gurly Praktikant
06. juli 2008 - 14:58 #27
så har du da en god undskyldning.  c",)
det er da særdeles dårligt af dem.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2008 - 20:32 #28
Efter jeg sidst skrev "nope" fik jeg svar fra dem...pudsigt.
En særdeles detaljeret mail som udover et par links, bla. lyder:

"En aftale vedrørende streaming af musik video koster som udgangspunkt 12 % af sidens indtjening dog min. 0,39 kr. pr. stream og min 500 kr. om måneden.
Da din side ikke rigtig har indtægter pt. vil jeg foreslå at vi indgår en foreløbig aftale af et års varighed, som giver dig mulighed at anvende 2.000 streams. Prisen for en sådan aftale vil være 800 kr. for hele året. Hvis forholdene ændrer sig undervejs, fx. så du for brug for flere streams, vil der være mulighed for at justere aftalen."

De glemte så lige at skrive at for at indgå en aftale koster det min. 5000,- som garantibeløb.
her er et link jeg også fik med: http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet,%20mobiltelefon/priser/priser-for-musik-over-45-sek

Håber i kan bruge det til noget ;-) personligt, tror jeg venter med at streame kommercielle musikvideoer, og går over til radiostreaming med undergrunds kunstnere uden copyright, som ikke er i kodas register. Hvis mit site får nok besøgende, vil jeg tage nok kodas tilbud op til overvejelse.
Avatar billede djhb Nybegynder
09. juli 2008 - 14:24 #29
Avatar billede mclemens Nybegynder
09. juli 2008 - 14:53 #30
djhb -> Formålet ?
Avatar billede para7 Nybegynder
12. august 2008 - 17:04 #31
Nogen af Jer der ved om de 45 sekunders fri streaming musik også gælder for streaming musik video?
Det ville være fint at vide sig sikker ved blot at holde klipene inden for de 45 sekunder. Jeg laver ofte klip af egne optagelser af amatør musikere og karaokesangere, jeg kender, der spiller/synger kopinumre. Jeg uploader dem til mit streaming mediegalleri. Der er forresten vist også noget der hedder "fair use".
Avatar billede mclemens Nybegynder
12. august 2008 - 18:43 #32
45 sekunders "fri" streamin musik ... øhm, hvad mener du med fri ?
http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet%2C%20mobiltelefon/priser/prisskema-test
- For musik under 45 sekunder skal der også betales såfremt kunstneren er medlem af Koda - er kunstneren ikke medlem kan man aftale andet med kunstneren selv. ... Men er kunstneren medlem af Koda kan man ikke aftale "gratis" med kunstneren da kunstnerens musik så er blevet underlagt Koda's regler og vedtægter.

Udfra http://www.koda.dk/kunder/selvbetjening/Internet,%20mobiltelefon/priser/priser-for-musik-over-45-sek ses dog at der er forskel i prisen på audio og video - hvordan det så ligger ovensstående audio under 45 sekunder vs. video under 45 sekunder ved jeg ikke, men Koda er jo blot en mail borte hvis du mangler svar på om det koster mere end audio ;)

M.h.t. fair-use så hmm, joh, hvis det så er fair use af musikken. Fair use føler jeg er

- en posting af en optagelse af f.eks. et bryllup, hvor man kan høre karaoke maskinen spille i baggrunden - ikke musik lagt ind decideret bevist hvor det blot er for at levere musikken.

- en posting af en optagelse fra en fest hvor man sidder og snakker / griner / ter sig idiotisk / whatever - hvor man så kan høre musikken, men hvor musikken ikke er "iscenesat" til optagelsen af videoen (eller lagt ind over bagefter) ... iscenesat lyd er f.eks. hvis nummeret starter ved optagelsen.

- en postin af en videolog hvor der er baggrundsmusik, men hvor man ikke gør musikken til en del af videoen, men hvor man bare sad og hørte musikken selv (igen ikke iscenesat musik som ovenstående - eller hvor musikken bærer videoen).

... Der er selvfølgelig flere meninger om fair-use (fra person til person) og det er jo i sidste ende domstole der skal beslutte om det var fair-use hvis man får en sag på nakken.

Om du er underlagt ovenstående af Koda ved afspilning af kopi numre (måske underlagt Koda grundet komponistens medlemsskab) sunget af ikke kunstnere der ikke er medlemmer af Koda ved jeg ikke...
Avatar billede para7 Nybegynder
12. august 2008 - 19:48 #33
Tak mclemens. God info. Der foregår vist mange fair use rundt omkring. Altså ville det vist være umuligt at være på den helt sikre side, men så den fair side da :)