Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 16:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

IDE harddisk problemer

Jeg sidder og roder med mit "ASUS Maximus Extreme Republic of Gamers" bundkort og min "MAXTOR DiamondMax 10 PATA133" harddisk på 80GB...

Mit problem er, at når jeg tilslutter min MAXTOR harddisk til min Maximus bundkort, er det som om at bundkortet ikke kan se min harddisk, og i stedet starter op på den 500 GB's Wester Digital harddisk der er i i forvejen... Ikke engang med Windows Xp installations cd'en kan jeg se min MAXTOR harddisk...

Nogen der ved hvordan jeg får mit bundkort til at acceptere mic MAXTOR haddisk så jeg kan få installeret Windows XP på den, og bruge den som system harddisk...
Avatar billede peet-49 Novice
12. juni 2008 - 16:10 #1
Du skal have jumpet din HD rigtigt.
Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 16:20 #2
Hvordan gør jeg dette? :P
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 16:53 #3
du skalnok lige en tur ind i bios og aktivere ide controleren (jmicron??? har ikke lige slået op hvad den hedder på dit bundkort) den er enten slået fra eller sat til raid/sata)
Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 17:10 #4
Og hvad siger du den skal stå til?
Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 17:12 #5
SATA confirguration: IDE
Her kan jeg vælge mellem IDE, RAID og AHCI, ville mene (efter hvad du har skrevet, at det er IDE den skal stå på), her står den allerede på IDE
Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 17:17 #6
Der er også noget der hedder J-Micron, denne er slået til, og sat til IDE...
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juni 2008 - 20:37 #7
du har en 500 GB western disk i, prøv lige at fjerne kablerne fra den, og start op uden den. hjælper det?

noget andet, kan du se din maxtor i bios?
Avatar billede squazz Novice
12. juni 2008 - 20:54 #8
Ja, jeg kan se MAXTOR i BIOS,
Har taget alle kabler fra, virker ikke, nu står der bare at den ikke kan finde nogen destination...
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
13. juni 2008 - 00:38 #9
sata configuration: da du pt ikke har nogen hd tilsluttet har det ingen betydning, men ellers ville jeg sætte den til ahci når du sætter din WD til igen

j-micron, pata/sata controller: enabled
controller mode: ide
j-micron sata/raid optrom: disabled

hvor er dit dvd/cd drev tilsluttet? sidder det på samme kabel som maxtor? så skal jumperen på din hd flyttes (sidder ved siden af pata kablet)
check hvad jumperen i dvd/cd er sat til, der er tre mulighedder.  master, slave, cable select.

hvis den er sat til cable select eller master, så flyt jumperen til slave og på hd sætter du den til master.
så bør det hele virke
Avatar billede squazz Novice
13. juni 2008 - 10:41 #10
Da jeg satte indstillingerne som du sagde, fik jeg en Hardware Malfunction (BSOD) meddelelse, så har sat indstillingerne tilbage, hvorfor fik jeg den besked som jeg fik?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
13. juni 2008 - 12:14 #11
bsod kommer af mange grunde, men her gætter jeg på forkert driver.  hvad var fejlnummeret

men det kunne jo være pga den første sata controler, måske du også skal have driveren til den med
Avatar billede squazz Novice
13. juni 2008 - 15:47 #12
Uha, det ved jeg slet ikke hvordan jeg finder :)
Avatar billede squazz Novice
08. juli 2008 - 08:28 #13
Kan jeg få lidt respons?
Jeg ved ikke hvordan jeg finder fejlnummer og drivere?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
08. juli 2008 - 12:02 #14
fejlnummeret er det nummer der står i bsod (der står f.eks 0x0000000a)
Avatar billede squazz Novice
20. september 2008 - 10:19 #15
Undskyld, nu er det mig der er dårlig til respons :(

jeg har ikke fået leget mere med det, da jeg endte med lidt at give op...

Jeg må hellere lige få fundet et fejlnummer til jer når jeg får tid til at rode med harddisken igen
Avatar billede squazz Novice
08. april 2010 - 00:17 #16
Jeg undskylder at jeg har failet så grumt som jeg har. Jeg havde helt glemt harddisken, og vidst smidt den ud i en af de store oprydnings runder. Jeg undskydler jeg har brugt jeres tid og energi :)
Avatar billede peet-49 Novice
08. april 2010 - 08:12 #17
:-)