Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 16:05 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Svchost.exe (system) process kører med over 50% hele tiden

Hej alle...

Jeg har en svchost.exe (system) process kørende hele tiden, som tager over 50% af cpu kapaciteten, hvilket gør min pc total langsom...
Nævnte process laver ikke noget, ligger bare og blokerer, og det virker ikke somom den har nogen funktion.
Når den afsluttes (jobliste - processer) falder cpu`eren til ro, og kører igen normalt - men den starter op igen - når der genstartes...
Det er helt sikkert en software fejl - men...

Håber nogen har haft samme problem, og kan hjælpe...

På forhånd tak...

Ian...
Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 18:15 #1
Lige en ekstra kommentar:

Svchost.exe (system) er vel en process der servicere windows og tager
sig af filstyring, eller...? - kan det være en driver eller controller,
der er noget galt med, så den ligger og køre unødvendigt...?

Processen starter op ifm. indlæsningen...
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 18:39 #2
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 18:43 #3
Der kan også være muligheden, at det er et program som bruger tjenesten "Svchost.exe" som ikke skal køre (Backdoors programmer, etc.). Prøv med en scanning af dit system.
Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 18:59 #4
Har lige formateret harddisken + re-installeret XP og programmer for, at slippe af med denne ubehagelige svchost.exe - men uden held... Den køre bare videre... Også selvom alt er re-install.

Så det bør ikke være virus/spyware, og jeg har også lige scannet hele systemet - men bullguard fandt intet...

Det lyder MEGET MULIGT, at det kunne være et Backdoor program - men bullguard fandt intet - så det må være kommet ind, sammen med installation af XP eller programmer.

Men hvad gør jeg, hvis det er en "backdoor" - hvordan kommer jeg af med den?
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 19:49 #5
Bruger filen stadig lige meget CPU forbrug ?; og er det over en længere periode. Der skal jo være svchost.exe kørende, men ikke med unormalt forbrug, og der kan også være flere kørende samtidig, uden at der er noget galt. har lige checket min egen Jobliste, og der kører 3 stk. af filen, men ingen brug af resurser.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 19:50 #6
Du kan jo også prøve at stoppe den i Joblisten, og se om den starter op med det samme.
17. juli 2008 - 21:18 #7
svchost.exe (system) _er_ en valid process. Der vil normalt 'køre' flere af dem. Jeg har 8 stk svchost.exe ifølge min Jobliste...

Generelt: "...Har lige formateret harddisken + re-installeret XP..." - Husk FULD WindowsUpdate incl M$ ServicePack3 -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Samt (selvfølgelig relevante Sikkerhedsprogrammer...)
Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 22:03 #8
I misforstår...
Jeg ved godt, at svchost.exe er en valid process - har 7-8 stk kørende hele tiden i jobliste (og der er OK)... Men HER ER DER TALE OM en svchost.exe, der hele tiden bruger over 50% af cpu kapaciteten(konstant)- uden at der er programmer eller andet der kører... OG NÅR DENNE PROCESS AFSLUTTES, begynder cpu`en igen at opfører sig normalt - men processen starter op IGEN når pc`eren genstartes (ligesom jeg nævnte ovenfor)
DET MÅ VÆRE EN BACKDOOR PROCESS !!!
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 22:12 #9
Nej "vi" misforstår ikke. Spurgte dig om den svchost.exe der bruger de 50% starter op igen, hvis du afbryder processen. Hvis den gør (kunne det være et backdoor program som trigges) og hvis ikke, så prøv at starte "msconfig" fra (kør/run) og se om der er programmer der er startet op, som ser lidt "mistænkelige" ud, og så fjern dette eventuelle program.
Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 22:27 #10
Nej, den starter til ikke op igen, når den afsluttes i jobliste - ikke før pc`eren genstartes - så er den tilbage...
Har afinstall. alle programmer, undtagen bullguard... Processen startes stadigvæk op, når der genstartes... Og processen startes op med det samme - så det er svært, at se HVAD det er der startes den...
Og mht. at se via "msconfig" hvilke progr. der trigger den... Er det svært, eftersom der er ingen programmer der kører (alt er lukket ned), minum Bullguard...
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 22:42 #11
Nej, du skal kigge i fanebladet "start" i Konfigurationsprogrammet (som er msconfig). Der kan du se de programmer der startes op når maskinen starter (nogle af dem).
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 22:44 #12
Og kigger du under fanebladet "tjenester" i samme msconfig - så kan du se hvilke tjenester der startes i Windows. Og der kan du også bestemme hvilke der skal starte, og hvilke du vil stoppe.
Avatar billede ianian Nybegynder
17. juli 2008 - 23:27 #13
Når jeg kigger i "msconfig" virker det somom, at det er relevante processer (svært at se - hvad skal der kigges efter)...
Og der samme gælder for fanen "tjenester" - alt hedder noget med Microsoft...
Ærligt talt - aner jeg ikke hvad - er hvad !!!
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 23:52 #14
Hvis du er sikker på at alt hedder noget med Microsoft (hvad jeg nu ikke tror) så kan du jo udelukke at det er et program derfra som laver balladen. Men der står jo ud for hver eneste program som er startet, hvem der har lavet det (producenten), og ud fra det kan du jo få en fornemmelse af, om de programmer du selv har installeret og kører med, er imellem der. Er de ikke det, og har du mistanke om at de ikke hører til der, ja så bare stop programmet (du kan jo altid starte det igen) og så kan du jo af den vej se, om ikke du isolerer problemet. Hvis bare du lader være at stoppe tjenesterne fra Microsoft, så sker der ingenting.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juli 2008 - 23:53 #15
Prøv også lige, at stoppe din Virus scanner.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juli 2008 - 00:04 #16
Du må gerne sende mig et screendump af din Jobliste, over de processer der kører, så skal jeg kigge på dem engang.    post@ebe.dk
18. juli 2008 - 09:43 #17
... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)

Mht.: Vista - HøjreMusseTast på *.EXE filen - Kør som Administrator...

Avatar billede bennyhoghandersen Nybegynder
18. juli 2008 - 22:11 #18
Jeg havde tilsvarende problemer som janjan. Det viste sig at Bullguard var årsagen. Løsningen var i mit tilfælde at geninstallere Bullguard.
Avatar billede ianian Nybegynder
23. juli 2008 - 19:37 #19
Hej igen... Undskyld men prøvede, at formaterer harddisken igen - og fik så lidt problemer med mit trådløse netværk... Er tilbage...

ebea, jeg misforstod - prøver igen med msconfig, om jeg kan spotte noget... Og så sender jeg lige et screendump af jobliste til din e-mail...

Har prøvet at stoppe virusscanneren - hjalp ikke...

Prøver lige det med bullguard og hvid ikke det hjælper - sender en hijack this imorgen...

På forhånd tak alle mand...
Avatar billede ianian Nybegynder
26. juli 2008 - 15:00 #20
Så fik jeg løst problemet...

Man kan downloade et lille program, so hedder procesXP (en slags udvidet jobliste), som fortælle èn præcis hvilke processer der kører bag f.eks. en svchost.exe (det er typisk DLL-filer)

Se dette link (hvis det har interesse)
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Eller mange tak for hjælpen...
Avatar billede ebea Ekspert
26. juli 2008 - 15:38 #21
Hvad var så problemet ??.
Avatar billede ianian Nybegynder
26. juli 2008 - 16:42 #22
Det var HP printer, der havde et registrerings assistent, som hele tiden prøvede, at registrer mit produkt hos HP - og dette program blev liggende selvom man afinstall. HP enheden...

Og den må være kommet igen, i.f.m. re-install. af HP printeren (den var også noget af det første jeg install.)

Men ProcessXP er totalt godt - for så kan man komme lidt mere bag process navnene, og se præcis hvad det er for nogle filer, der køre...

Bare jeg havde haft det fra start, så havde problemet slet ikke været så stort...

Men endnu engang tak for hjælpen...
Avatar billede ebea Ekspert
26. juli 2008 - 17:39 #23
Det var da godt du fik løst problemet. Men du kunne stadig have gjort det samme med msconfig.exe - så hvis du vil lidt bag facaden af Windows, så prøv at lære programmet lidt at kende, så vil du være bedre rustet til at forstå lidt af den type problem du har haft.
Avatar billede ianian Nybegynder
27. juli 2008 - 17:09 #24
Ja... det var nok en go` ide, men da jeg kiggede i msconfig var der jo ingen programmer, der ikke måtte køre... Synes det er svært, at se præcis hvad det er der kører, og hvis det er noget der godt må være på pc`eren (Troede jo faktisk det var spyware eller vira) - men med dette lille program (processXP) er det totalt overskueligt, at se præcis m/path og det hele - for en der ikke er så øvet i msconfig, er dette en go` løsning med processXP...
Avatar billede smilla76 Nybegynder
15. april 2009 - 18:14 #25
Hej Ianian

Er helt ny på eksperten.dk, men har tidligere brugt de mange spørgsmål og svar flittigt, men nu har jeg et spørgsmål til dig. Har læst dit problem med svchost.exe og kan forstå at du fik det løst. Jeg har (nøjagtig) samme problem nu. Det er en proces, som står og bruger op til 99-100% af CPU og når jeg downloader Process Explorer, kan jeg se at det er en HP Network Devices Support, der kører:

Service: HPSLPSVC
Display Name: HP Network Devices Support
Path: C:\Programmer\HP\Digital Imaging\bin\HPSLPSVC32.DLL

Jeg har prøvet at slå processen ned, men den kommer igen efter genstart. Jeg har iøvrigt lige købt ny HP printer og installeret deres software, så er nok kommet deraf.

Hvordan kom du af med processen?

På forhånd tak.
Avatar billede Highball Nybegynder
06. juli 2009 - 14:12 #26
SVCHOST.exe er en serviceproces der bl.a. skaber forbindelser mellem dynamic link libraries (*.DLL) og systemprocesser, da dll's ikke kan aktivere sig selv.
dll'er svarer for så vidt til en ruteplan, som kan følges - men der skal en chauffør til at aktivere ruteplanen og følge rutebeskrivelsen ved hjælp af et køretøj.

Det svchost's gør:

* Den svarer til dig som fører af et køretøj

* Den aktiverer ruteplanen (en dll fil)

* Den starter bilen (net forbindelsen udenfor din bolig)

* Og nu sørger den for præcis som allegorien at køretøjet når fem til den rigtige destination præcis som du ville gøre hvis du skulle følge en gps: Det kan eksempelvis være et indkøb (en opdatering af windows filer)

>

Nu når vi frem til den kringlede del af forståelsen ...

* Hvis din ruteplan er i orden (en dll eller systemfil), er der ingen problemer - du når sikkert og rigtigt frem.

* Hvis føreren (svchost'en er) iorden ... ingen problemer.

* HVIS nogen har listet malware ind i dit system (et malware inficeret bibliotek - dll) ... eller

* det er lykkedes nogen at drikke dig fuld (en inficeret svchost > som er det naturlige da den blandt andet servicerer netforbindelser), og du nu skal følge en ruteplan (... du bevæger dig uden for din bolig - en net forbindelse) - sker der en af to ting:

** Du ender i baghaven hos skurken, som bruger situationen til at overtage dit køretøj (Trojan horse eller backdoor/bagdør).

** Du har et sikkerhedssystem der forhindrer din gps i at sørge for at du ender i den baghave (en firewall og/eller en spyware/viruscanner) ... sker der igen principielt en af to ting:

1. Er firewall'en og scannerne ikke gode nok kan de ikke rense din gps for den korrupte fil - eller gøre dig ædru - og du vil blive ved med at køre i ring og det belaster din kørsel, dit brændstofforbrug (dit systems ydeevne) og din bils hastighed da du konstant skal køre i ring (dit systems hastighed - du bliver konstant bremset - systemet kører langsomt)

2. Er wall'e og scanneren gode nok vil de rense din gps for den korrupte fil, eller af-alkoholisere dig og du kan nu igen køre optimalt.

Er det til at forstå?

>

Bullguard versus andre ...

Jeg har kørt med Bullguard gamers edition i et lille års tid - og den er dømt permanent ude da jeg efterhånden er træt af at jeg ikke kan maksimere vinduet for at få et lynhurtigt overblik over en truende situation - den er FYLDT med mangler !

Da Bullguards firewall er baseret på outpost firewall og dens scanner er baseret på bitdefender, valgte jeg at afprøve outpost i den måned den kan køre frit og fuldt. Jeg vil også afprøve bitdefender.

Test viser at Bullguard er dømt stort set nede i bunden (6 procents beskyttelse), hvor Outpost ligger i toppen (96 procent).

Jeg har endvidere et livstidsabonnement på SuperAntiSpyware Pro (den kan køre gratis men der er uforlignelig som spyware scanner - så jeg har valgt at støtte dem).
Jeg har valgt at abonnere på OutpostSecuritySuiteProInstall64 (en komplet løsning til Vista 64 bit system - som tillige har et selv-indlæringssystem !!! hvilket betyder at den bliver stærkere og stærkere) og Bitdefender.

Med disse tre kan man næppe være mere beskyttet. Vær dog opmærksom på hvis du kører med flere systemer at du vil opnå konflikter hvis du har mere end 1 firewall udover windows egen (det er dog ikke sikkert - men andet end windows egen og en ekstra kan sikkert skabe blokader).
Til gengæld kan du uden problemer køre med flere scannere og flere typer - en stor fordel da de kan supplere hinanden.

>>>

Håber at dette "hjulpede".

mvh Highball ... som har været træt af net-nederdrægtigheder siden en bulgarsk student skabte den første virus for mange årtier siden, som protest mod sit universitets dårlige kvalitet af pc'ere) - og som gør alt for at gøre livet så surt for skurkene som muligt.

>>>>>

PS ... Uniblue's software som er stærke system rensningssoftware (abonnerer også på deres komplette software - som holder min maskine jomfruelig ren og optimeret kørsel suppleret med fire-wall'e ... har dette link - prøv at lade din maskine blive scannet for svchost problemer:

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/svchost/
Avatar billede ianian Nybegynder
20. august 2010 - 00:07 #27
Tusinde tak alle mand