Avatar billede loxx-- Nybegynder
17. august 2008 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

iPhone fra udlandet - hvordan i DK?

Hvis man rent hypotitisk forestiller sig, at man køber en iPhone i udlandet (ex USA) - hvad skal man så gøre for at telefonen kommer til at virke i DK? Og vil den virke med et almindeligt dansk simkort fra TDC, Sonofon, Telmore, Telia eller hvad man nu har?

Er der evt. nogle links?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. august 2008 - 21:09 #1
hardware mæssigt er det 100% samme telefon så for at få den til at virke i DK, skal den jailbreakes.
(Apple sprog for sim unlockes :))
Avatar billede loxx-- Nybegynder
17. august 2008 - 21:20 #2
kan man unlocke den nye 3g telefon i DK så man kan bruge et telmore simkort fx. ?
Avatar billede kox Nybegynder
18. august 2008 - 05:50 #3
Det er forkert john_stigers, eller ihvertfald ikke helt rigtigt.
Unlock gør at telefonen kan bruges med andre operatører end den er købt til. Hvis du køber telefonen i USA er den låst til AT&T. Unlock kan endnu kun udføres ved at operatøren telefonen er købt ved giver besked til Apple om at den skal låses op. Næste gang man synkroniserer telefonen med iTunes bliver den unlocked. Hvis du køber en iPhone hos Telia i DK er det dem der giver Apple besked og så er det ellers det samme. I DK koster et unlock før udløb af bindingsperioden 500kr, derefter er det gratis. Jeg mener godt du kan købe en iPhone 3G i USA til 500-600$ alt efter om du vil have 8 eller 16GB, men den er låst til AT&T, men uden abonnement. Hvor meget det koster at unlocke, og om de overhovedet vil er jeg ikke klar over. Du kan jo have is i maven og satse på at det kommer en metode at unlocke på...
Ovenstående gælder for iPhone 3G. Den første generation iPhone (alu bagside) kan oplåses uden de store problemer.

Jailbreak oplåser iPhonens filsystem. På den måde bliver det muligt at installere software på telefonen som ikke er godkendt af Apple. Installationen af programmer sker typisk gennem Cydia eller Installer. Med Open SSH sofware (gennem Cydia) og en ftp-klient er det muligt at manipulere direkte med filsystemet.
Både den gamle og den nye iPhone kan jailbreakes.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 20:08 #4
kox - tak for rettelsen ;)
Avatar billede loxx-- Nybegynder
19. august 2008 - 18:21 #5
kox - tak for svaret - smid et svar :)
Avatar billede kox Nybegynder
19. august 2008 - 19:43 #6
Velbekomme ... og velbekomme :-)
Hvis prisen er et issue kan du finde den gamle iPhone til omkring 2000kr (8GB) og opefter. Som regel er de i pæn stand da folk generelt passer pænt på telefonen. Se evt. www.mobildebat.dk der er priserne generelt lavere end på dba.dk.
Selvfølgelig får du ikke 3G og GPS, men det er også den eneste forskel. Telia's 3G netværk er nærmest ikke eksisterende (groft sagt jo) og GPS på iPhone er endnu slet ikke at sammenligne med f.eks. Garmin eller Tomtom. Brug af internet foregår med GPRS-hastighed og det bliver man ikke væltet bagover af, men det virker. Derudover er der ingen forskel. På WIFI spurter den bare afsted.
Jeg har ikke vurderet mit behov for den nye er stort nok til at jeg vil binde an med Telia, der er sipelthen for store mangler, så jeg har stadig min elskede 16GB 1. gen iPhone.
Jeg satser på at den kommer til at kunne sælges med andre udbydere end Telia, eller at der kommer mulighed for unlock uden om operatøren.
Ang. at købe den nye i USA... Gør det da, der kommer sikkert en mulighed for unlock inden længe. Der er allerede kommet sådan en dims du sætter dit eget sim-kort så den bliver en slags oplåst. Desværre er de rimeligt ustabile og 3G nettet kan ikke bruges. Hvis der ikke kommer unlock har du en fandens flot brevvægt:-)

Hvis prisen ikke er noget problem kan man jo købe den hos Telia og så få den låst op og derefter bruge f.eks. 3 som har den bedste 3G dækning. Regnskabet ser således ud:
8GB iPhone (webshop) 1099
6 måneder á 599 = 3594
Oplåsning 500kr
Data flatrate hos 3 op til 1,5 Mbit 299kr /måned
Derudover samtaler og sms.
Så det er groft sagt 3594 down the drain -)
Avatar billede kox Nybegynder
19. august 2008 - 19:47 #7
Du kan iøvrigt følge med på www.vildmedmac.dk super god og informativ side. Der står helt sikkert så snart 3G kan unlockes, ligessom de laver nogle rigtigt gode guides til hvordan du får telefonen låst op
Avatar billede neontetra Nybegynder
07. april 2014 - 08:58 #8
Det er meget enkelt. Hvis du skal bruge en US iPhone her i Danmark, Alt hvad du behøver at gøre er at låse iPhone fra nettet begrænsning. Den bedste måde at låse en iPhone er at låse op ved hjælp af remote unlocking service. Du kan få den remote unlocking service for en iPhone fra http://www.classicunlocking.com/apple/rs17wp8/ til en overkommelig pris med nem oplåsning vejledning. Held og lykke mate.