Avatar billede prodigychild Novice
17. september 2008 - 09:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bærbar går i sort skærm et døgn efter at jeg har inst.Vista SP1

Computer:

HP pavilion DV9266eo (bærbar)
1,66 Ghz dual core 2
2 Gb Ram
Windows vista home premium
2 x 160 Gb HDD
Købt maj 2007

Jeg så mandag aften at der var en update til Vista, det var denne gang Vista Service Pack 1. Jeg satte så computeren til at downloade. Det hele gik også fint, også med at installere mm.
Ca. et døgn efter, hvor den i mellemtiden er blevet brugt, begynder den at opføre sig mærkeligt. Det sker da jeg vækker den fra "slumre tilstand" og sætter et SD-kort i som jeg har gjort så mange gange før. Det der sker er at skærmen begynder at vise store firkanter med en del af bagrunden i. Det ligner noget med opløsningen og skærmkortet. Herefter giver jeg den 5 sekunder på power knappen, derefter tænder jeg den igen. Men nu kommer der ikke noget frem, man kan se at skærmen bliver aktiveret i den er lys, men stadig sort (der er spænding på skærmen). Efter et par gange er der held til at komme til logon, men så går den over på sort (stadig spænding) igen. Ikke engang opstarttekst står der, så som BIOS oplysninger mm.

Så sætter jeg den til en ekstern skærm, og nu kan jeg se BIOS oplysninger når jeg starter op. Men så forsvinder det ved indlæsning af windows, derefter begynder skærmene at slukke og tænde, som om den prøver at "gætte" sig til om der er 2 skærme eller 1. På et tidspunkt kommer jeg ind, ved et held, og kan gendanne vista til før SP1, det er også fint. Men stadig samme problemer med ikke at kunne se BIOS og andet på den bærbares skærm, og det tænder og slukker hele tiden på den eksterne skærm. Det skal siges at windows sagde at skærmdriveren var "crashet" og blev genstartet, det gjorde den en del gange.

Efter mange forskellige forsøg, både på at gendanne fra recovery på HDD (kunne ikke starte WinRE recovery programmet), reparation af opstartsfiler i windows via menu i opstart, virker det stadig ikke.

Nu er den kommet dertil hvor den ikke kan finde min OS HDD i opstart, men i reperationsmenuen og  når jeg åbner kommandoprompt kan jeg godt finde C:drevet med mine OS system.

Ringede til HP (den dyre liníe udenfor garanti) og de henviste mig til Microsoft. Ringede til Microsoft som ikke rigtig forstod problemet, og sagde at det nok var en hardwarefejl.

Arrghhhhh, det er bare super ærgeligt.

Er der nogle her som har en løsning eller på anden måde kan hjælpe?
Avatar billede andsvel Nybegynder
17. september 2008 - 10:17 #1
Hvis du på nogen måde kan komme til at fjerne din grafikkorts driver, så prøv det.
Kan selvfølgelig være lidt svært hvis den slet ikke vil starte op.

Nu er jeg ikke hardcore IT ekspert.

Men jeg har selv oplevet, at "sige" ja tak til en vista update som indeholdte en ny driver til grafik kortet. hvorefter jeg oplevede lignende symptomer. (skærm tænder og slukker, "no input" , etc.)

Jeg oplevede også at jeg kunne fange signalet på en sekundær skærm. Har du prøvet at lege med [fn]+ skærm valg's tasten?

Det dækker ikke alle dine problemer, og er på ingen måde sikkert at det løser noget for dig. Men jeg ville lige bidrage. da jeg genkendte noget af det.

håber du får det løst!
Avatar billede prodigychild Novice
17. september 2008 - 10:34 #2
Det sjove, eller knap så sjove ved det, er netop at den slet ikke vil starte op på den bærbars skærm, heller ikke når jeg booter fra en XP disk.

Jeg er nu gået ind i kommandoprompt i reperationsdelen og lavet en format c: af OS drevet.

Den tast du omtaler har jeg ikke prøvet, nu er det godt nok for sent, men det kunne have været en idé.

Jeg prøvede at fjerne grafikdriveren i går, det gik også fint, så blinkede den ikke mere, men den ville stadig kun køere på den eksterne skærm.

Men tak for de gode inputs. :o)

Håber bare ikke at det er 10.000 kr. ud af vinduet.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. september 2008 - 13:08 #3
Du skal nok regne med at du skal til at gøre brug af reklamations retten, for den har nok feset grafikkortet af, det vil sige nyt bundkort.
Avatar billede prodigychild Novice
09. oktober 2008 - 08:56 #4
Jeg smed den til rep. hos elektronik-centret den 17. sep. og fik den tilbage i forgårs, den 7. okt. De havde rigtig nok skiftet mainboard og keybord, og nu fungerer den bare. Selv den grimme højfrekvente lyd den sagde før er væk. Det bedste af det hele at HP tog den reklamationsretten, no questions asked. Det synes jeg sgu er god service. Men tak for de forskellige kommentarer.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2008 - 13:20 #5
Efter hvad jeg kan se så er kommentaren 17/09-2008 13:08:04 svaret på dine problemer og du skulle derfor bede silbidor om at lægge et svar så du kunne give ham pointne i stedet for at snuppe dem selv.
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede prodigychild Novice
09. oktober 2008 - 14:14 #6
Det vil jeg da gøre, det var dog ikke i onde intentioner og grådighed for point at jeg selv lagde svar. :o)
Avatar billede prodigychild Novice
09. oktober 2008 - 14:21 #7